رژیم آخوندی – بحران فرونشست زمین در ایران

 

 

بروز بحران محیط زیستی در بخش‌های بزرگی از کشور اکنون به حدی روبه رشد و نمو گذاشته است که کارشناسان کمترین امکان را برای جلوگیری از آن‌ها متصور می‌دانند.

بروز خشکسالی در مناطق سابقاً زرخیز، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و یا تالاب‌های باستانی و همچنین از بین بردن منابع سرسبز و جنگل‌ها و یا کاهش شدید منابع آبی زیرزمینی تنها بخش کوچکی از ابعاد این بحران در حاکمیت فاسد و غارتگر آخوندی می‌باشند.

در رابطه با رشد نمو این بحران یک کارگزار حکومتی در شرکت آب تهران می‌گوید: “وضعیت فرونشست زمین در استان در آستانه هشدار قرار دارد».
وی سپس با اعتراف به ابعاد فرونشست زمین به دلیل خالی شدن منابع زیرزمینی آب می‌افزاید: “مناطق ١٦،١٧،١٨، و ١٩ و شهرستان‌های اسلام‌شهر، چهاردانگه، صبا شهر، نسیم شهر بیش‌تر از سایر بخش‌های استان تهران در معرض فرونشست زمین هستند، اظهار داشت: در زمان حاضر در دشت ورامین، ١٣ سانتی‌متر، در دشت ری، ٢٥ سانتی‌متر، دشت تهران ٧ سامتی متر، شهریار، ٣٦ سانتی‌متر و در برخی قسمت‌های دشت ورامین منطقه معین‌آباد با ٢٥ سانتی‌متر فرونشست مواجه هستیم». (خبرگزاری حکومتی ایرنا 8 بهمن 1397)

بدین‌سان ملاحظه می‌شود که در نبود عرق ملی و توجه حکومت به مسائل زیست‌محیطی در کشور همچنین به دلیل وجود سوء مدیریت، فساد و غارت سیستماتیک و یا نبود بودجه‌های عمرانی اکنون پایتخت 10 میلیونی با بحرانی عظیم زیست‌محیطی روبرو می‌باشد که هر زمان می‌تواند به بروز فاجعه‌ای انسانی بیانجامد.

واقعیت در ایران آخوند زده باوجود انواع باندهای مافیایی مانند “آب، خاک، کویر, کوه و دریا» این است که بحران محیط زیستی تنها به پایتخت منوط نمی‌شود.
ابعاد فاجعه فرونشستن زمین اکنون بسیار فرا منطقه‌ای و به بخش‌های بزرگی از فلات ایران نیز رسیده است. نمونه‌هایی مانند فرونشستن زمین در “دشت‌های زنجان، سمنان، دشت اردبیل، کبودرآهنگ در همدان، استان‌های گیلان و مازندران، اصفهان و یا در تخت جمشید » تنها گوشه‌ای از پازل بحران را به نمایش می‌گذارند.

به موازاتت این وضعیت بحرانی باید اضافه نمود که رشد و نمو بحران فرونشستن زمین در ایران به حدی است که بنا برداده های حکومتی “نشست زمین در ایران 140 برابر متوسط جهانی » می‌باشد.
همچنین این کارگزار رژیم به‌صراحت از “فرونشست 36 سانتیمتری» زمین در تهران سخن به میان آورده است.
پیشتر نیز همین رسانه حکومتی ( 5 خرداد 1397) در گزارشی تأکید کرده بود: “طبق تحقیقات انجام‌شده، پدیده فرونشست زمین در 209 دشت از دشت‌های کشور ازجمله دشت‌های کاشمر، تهران، مشهد، کاشان، سمنان، دامغان، گرمسار و رفسنجان را با مشکل مواجه کرده است.
بیشترین نرخ فرونشست زمین 30 سانتی‌متر بر سال مربوط به دشت‌های رفسنجان و کاشمر و کمترین نرخ فرونشست زمین چهار و سه‌دهم سانتی‌متر بر سال متعلق به دشت‌های جمکران و کاشان است».