شکست مفتضحانه سفر آخوند روحانی به نیویورک برای نجات برجام و جلوگیری از پیامدهای کشنده آن

با روشن شدن چشم انداز شکست سفر آخوند روحانی به ملل متحد و شرکت ظریف در دو اجلاس وزرای خارجه کشورهای امضا کننده برجام و بی نتیجه بودن استغاثه‌هایشان برای شل کردن طناب تحریمها و نجات برجام، امواج این شکست بلافاصله به درون رژیم بازگشت.

علاوه بر ولی فقیه ارتجاع که در نشست با خبرگان نظام گناه بن بست نظام در برجام را به گردن باند روحانی انداخت سایر مهره ها و رسانه های حکومتی نیز به صحنه شتافتند و ضمن حمله به دولت روحانی چنته خالی نظام برای خروج از این بن بست را به نمایش گذاشتند:
رسانه های حکومتی نوشتند: «وزیر خارجه آمریکا پس از پایان نشست خود با وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران گفت که آمریکا با توافق هسته ای ایران مشکلات چشمگیری دارد.
ایران در برجام انتظارات را برای دستیابی به یک منطقه امن و با ثبات تر برآورده نکرده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین در واکنش به این جمله حسن روحانی مبنی بر اینکه هیچ تغییری در توافق هسته‌ای ایجاد نخواهد شد، گفت: "هرگز نگو هرگز"».(سایت الف- ۳۰ شهریور)
پاسدار یحیی رحیم صفوی به قصد در بردن خامنه ای از تقصیر بن بست برجام به صحنه آمد و گفت: «رهبر انقلاب بارها با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، توجه به ظرفیت های داخل کشور را راه حل مشکلات خواندند اما کاش برخی مسئولان نیز این موضوع را درک می کردند».(راه دانا- ۳۱ شهریور)

آخوند امینی گماشته خامنه ای برای نمایش جمعه شاهرود گفت: امروز برخی خواص ما در انقلاب، با تطمیع از مسیر جدا شدند و این امر برنامه دشمنان است لذا خواص ما باید مراقبت بیشتری از خودشان داشته باشند، این امر تنها مختص به سیاستمداران و مسئولان نیست.(خبرگزاری مهر- ۳۱ شهریور).

پاسدار حسین شریعتمدای نمایندة خامنه ای در کیهان با اشاره به اظهارات روحانی در مورد برجام گفت: «برخی از مسئولان محترم می‌گویند برجام الگوی خوبی برای تعامل با غرب است که باید گفت بله، برجام الگوی خوبی است اما برای آمریکا و متحدانش. تنها ترجمه و ما‌به‌ازای قابل قبول برجام لغو تحریم‌هاست و اگر لغو تحریم‌ها نتیجه آن نباشد، هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اما می‌بینیم که تحریم‌ها نه فقط لغو نشده‌اند، بلکه هر از چند ماه تحریم‌های دیگری نیز بر آن افزوده‌اند که تحریم‌های سنگین موسوم به «مادر تحریم‌ها» که قرار است از 15 اکتبر یعنی ۲۳ مهرماه اجرایی شود، از جمله آنهاست». (کیهان- ۳۰ شهریور مدیرمسئول کیهان در اجتماع مردم اراک)

آخوند عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در وحشت از ریزشهای آتی گفت: باطن تمام دولتمردان آمریکا مثل ترامپ است. دشمن می خواهد به هر وسیله ای نفوذ کند و فکر و فرهنگ و اقتصاد خود را تحمیل کند و در این جا پای دشمن باز می شود. باید مصالح جامعه و کشور را بر منافع خود مقدم بدانیم، باید حواسمان را جمع کنیم و دشمن و مواضع و خواسته های او را بشناسیم و به هیچ نحوی از دشمن اطاعت نکنیم.(خبرگزاری شبستان- ۳۱ شهریور).

کیهان خامنه ای نوشت:«در شرایط کنونی، دولت و دستگاه دیپلماسی می‌بایست با هوشیاری از حقوق ما دفاع کرده و اسیر بازی تازه آمریکا و اروپا نشود».
اظهاراتی همچون «حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در برجام پایبند می‌مانیم»، «اروپایی‌ها به ما گفته‌اند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، به برجام ادامه خواهند داد»، «کشورهای مخالف برجام اگر اخلاق بدشان را کنار بگذارند می‌توانند کنار سفره برجام باشند» و...با عرض تأسف بازی در زمین دشمن است». (کیهان ۳۰ شهریور-بازی مشترک اروپا و آمریکا برای دائمی کردن برجام)
مهدی محمدی عضو تیم مذاکره هسته ایی پاسدار جلیلی با حمله به دولت روحانی نوشت:”آنچه روحانی گفته این است که اگر آمریکا از برجام خارج شود «ایران گزینه‌های خودش را خواهد داشت». نه آقای روحانی و نه تیم او هرگز علنا نگفته‌اند این گزینه‌ها دقیقا چیست؟«. وی سپس با اشاره به تشدید فشارهای آمریکا بر رژیم نتیجه گرفت “مجموعه‌ای از پالس‌های اشتباه از داخل نظام، دولت آمریکا را به این جمع‌بندی رسانده است که راهبرد نظام «حفظ برجام به هر قیمت» است و در نتیجه حتی اگر سنگین‌ترین تحریم‌ها اعمال شود، نظام به تعهدات خود در برجام دست نخواهد زد. این خاطرجمعی خطرناک، با صفر کردن هزینه فشار برای آمریکا، عملا بدل به زیرساختی برای انباشت تحریم‌ها علیه نظام شده است و دوم، آمریکا بر اثر برخی آدرس‌های گمراه‌کننده که باز هم از داخل ما ارسال شده اینگونه محاسبه می‌کند: در صورت فشار بیشتر قادر خواهد بود امتیاز‌های بیشتری در حوزه‌های غیرهسته‌ای از نظام بگیرد».