محمود عباس تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نقض اراده بین المللی خواند

روز چهارشنبه دونالد ترامپ بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت و گفت سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل میشود.

ترامپ هم چنین گفت اگر فلسطینیان و اسرائیلی ها موافقت کنند، از تشکیل دو کشور حمایت می کنیم.
محمود عباس رئیس دولت فلسطین تصمیم ترامپ را نقض اراده بین المللی خواند و اعلام کرد قدس شهر صلح و مسجد الاقصی و پایتخت فلسطین است.
به گزارش آسو شیتد پرس، ترامپ تاکید کرده است که تصمیم او ناقض مرزهای جغرافیایی و سیاسی بیت المقدس که توسط اسراییل و فلسطینی ها تعیین می شود نیست.
مقامات آمریکایی گفتند انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس 3 تا 4 سال به طول خواهد انجامید.
واکنشهای بین المللی در قبال بیانیه ترامپ گسترده بود.
پاپ فرانسیس از تصمیم آمریکا ابراز نگرانی کرد و ضمن درخواست ادامه سیاست پیشین آمریکا، گفت: اورشلیم مکانی مقدس برای مسیحیان و مسلمانان و یهودیان است.
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تصمیم همتای آمریکایی خود را تأسف بار خواند و خواستار اجتناب از خشونت به هر قیمت شد و بر راه حل دو کشوری تأکید کرد.
مخالفت با تصمیم ترامپ در کشورها ی عربی فراگیر بود و به گزارش رسانه های عربی مردم فلسطین در اعتراض به تصمیم ترامپ تظاهرات می کنند و ناقوس کلیساها بصدا در آمده است
-شیخ الازهر نسبت به پیامدهای خطرناک تصمیم گیری ترامپ که احساسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان را نادیده گرفته هشدار داد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خواستار برخورد محتاطانه با مسئله بیت المقدس شد.
عربستان و اردن تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس را حق فلسطینی ها دانستند.
مولود چاوش اوغلو, وزیر خارجه ترکیه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را اشتباهی بزرگ نامید.
وزارت خارجه سوئد اقدام آمریکا را «فاجعه بار» خواند.
ترزا می نخست وزیرانگلستان از رئیس جمهور آمریکا خواست وضعیت کنونی اورشلیم حفظ شود.