بیانیه های شخصیتهای ملی و عشایری عراق درحمایت از حقوق مجاهدان اشرف ولیبرتی

 

فراخوان به ملل متحد و آمریکا برای اجرای تعهداتشان  و وادار کردن دولت مالکی به خاتمه رفتار ضد انسانی

 

شیخ مشحن عباس محمد آل جسام  امیر قبیله الجمیلة القیسیة عراق
اعلام آمادگی ساکنان اشرف برای حرکت ستون ششم و انتقال400 نفر از اشرف به لیبرتی بعنوان یک طرح شجاعانه برای خروج از بن‌بست فعلی در راه حل مسالمت آمیز است. این بن‌بست براثر نقض مستمر توافقات و پیمانهای بین المللی توسط دولت عراق و بدلیل بی‌طرف نبودن نماینده ویژه سازمان ملل ایجاد شد. مجاهدین خلق ایران حسن نیتشان را در این امر نشان دادند و زمان آن است که دولت آمریکا مسئولیت‌های قانونی، انسانی و اخلاقی خودش را در قبال ساکنان اشرف و لیبرتی انجام دهد. از جمله، اجرای حکم دادگاه آمریکا وخارج کردن مجاهدین ازلیست و هم چنین وادار کردن  دولت عراق به محترم شمردن حقوق انسانی.

عبدالسلام العزاوی مسئول جنبش ملی وفاق در دیالی
دولت عراق به رغم امضای توافقنامه با سازمان ملل متحد درباره اشرف، با عملکردها و مواضع لجوجانه خود در روند اجرای همین موافقتنامه تأثیر منفی میگذارد.
آمریکا که مدعی حفاظت از حقوق انسانی و آزادی است، می بایست دولت عراق را وادار کند که این وضعیت  و رفتار غیرانسانی خاتمه یابد.
 

مثال الآلوسی دبیرکل حزب امت عراق:
مجاهدان اشرف ولیبرتی مانند مبارزان سوریه برای محقق کردن آزادی و عدالت در ایران مانند سایر مبارزه می کنند و به این لحاظ شایسته قدردانی واحترام ما هستند.
دولت عراق در برابر موضوعاتی که مربوط به رژیم ایران است و این رژیم برای آن طراحی کرده است، عملا مسلوب الاراده است.
این سیاست بیانگر نظرگاه مردم عراق نیست و  توان در قبال فشارهای ضدانسانی دولت عراق علیه آزادیخواهان ایران و سوریه سکوت کرد.

 

لطیف مصطفی امین عضو کمیسیون حقوقی پارلمان عراق
دولت عراق باید به عرفها و کنوانسیونهای بین المللی  مربوط به حقوق پناهندگان و هم چنین به قانون اساسی عراق ملتزم باشد و برهمین اساس باید با آنها رفتار مناسبی داشته باشد .
طبق همین التزامات تأمین امنیت و کرامت انسانی مجاهدان اشرف و لیبرتی  وظیفه دولت عراق است.