اسناد محرمانه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر علنی می شود

بخشی محرمانه از اسناد مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر قرار است در ماه ژوئن آینده منتشر شود.

در واشنگتن اعلام شد که دولت آمریکا تصمیم گرفته است بخش محرمانه گزارش چندین هزار صفحه‌ای سازمانهای اطلاعاتی این کشور درباره چگونگی حملات تروریستی یازدهم سپتامبر را منتشر کند. این اسناد که ۲۸ صفحه است مربوط به نقش اتباع عربستان در این حملات است. دولت عربستان از این امر استقبال کرده است. عادی الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در ژنو گفت: «موضع ما از سال ۲۰۰۲ زمان انتشار گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا تغییری نکرده است، ما‌‌ همان زمان نیز مانند امروز خواستار انتشاراین ۲۸ صفحه بوده‌ایم».
اما کسی که از انتشار اسناد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بیش از همه بر آشفته و نگران است رژیم ایران است. در این گزارش که بخشهایی از آن در الشرق الاوسط و العربیه منتشر شد نقش رژیم ایران در این حملات تروریستی با جزییات مشخص شده بود.
اسناد جدید منتشر شده نشان می دهد در سال ۱۹۹۳ جلسه‌ای در خارطوم پایتخت سودان برگزار شد که در آن اسامه بن‌لادن بنیانگذار و رهبر پیشین القاعده و ایمن الظواهری رهبر کنونی این گروه, با عماد مغنیه و شماری از مقامهای رژیم ایران با هدف ایجاد ائتلافی برای همکاری مشترک و حمایت از تروریسم, دیدار و گفت‌وگو کردند. دیداری که بن‌لادن, الظواهری, مغنیه و برخی از مسئولان ایرانی در سودان را گردهم آورد, به سلسله‌ای از تماس‌ها, آموزش‌ها و عملیات مستمر با همکاری میان رژیم ایران, حزب‌الله و القاعده انجامید. بن لادن شمار بیشتری از نیروهای تروریست از جمله سیف‌العدل که پس از آن به مرد شماره ۳ القاعده و فرمانده نظامی آن تبدیل شد را به اردوگاههای آموزشی حزب‌الله لبنان تحت مدیریت عماد مغنیه و سپاه پاسداران در لبنان و ایران فرستاد. اسناد تشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان, به نیروهای القاعده, آموزش منفجر کردن ساختمان‌های بزرگ را داده است. هم‌چنین آموزش‌هایی ویژه در زمینه اطلاعات و امنیت در اختیارشان قرار داده است. آموزش تروریست‌ها میان القاعده, رژیم ایران و حزب‌الله در دهه نود قرن گذشته ادامه یافت. ایران از عملیات نقل‌وانتقال تروریست‌های عامل حملات ۱۱ سپتامبر, پشتیبانی مالی مستقیم کرده است. این اسناد نشان می‌دهد که رژیم ایران پس از حوادث سپتامبر هم به کمک مالی به القاعده, ادامه داده و پناهگاهی امن برای رهبران این گروه تأمین کرده است.
رادیو بین المللی فرانسه - ۲۲ اردیبهشت ۹۵