اعتراضات کارگران شهرهای مختلف و سرکوب روستاییان و معدنچیان معترض تکاب

در روز ۲۵ خرداد معدنچیان معدن طلای روستای آق دره شهرستان تکاب در آذربایجان غربی و سایر اهالی این روستا در بیستمین روز تحصن خود مورد یورش نیروی سرکوبگر انتظامی قرار گرفتند.

شماری از روستاییان ازجمله چند زن زخمی شدند و شماری نیز بازدداشت شدند. آنها در اعتراض به بیکاری و وضعیت دشوار معیشتی خود، قراردادهای بهره کشانه فصلی و از بین رفتن مراتعشان توسط خودروهای سنگین این معدن دست به اعتراض زده اند. اطلاعات سپاه در روزهای قبل معترضان را تهدید کرده بود که در صورت ادامه اعتراضات با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه خواهند شد. در خرداد ۱۳۹۵، قضاییه آخوندی ۱۷ کارگر این معدن را به خاطر اعتراض به اخراجشان به ۳۰ تا ۱۰۰ ضربه شلاق و پرداخت ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد و حکم شلاق در ملأ عام به اجرا در آمد.

معدن طلای تکاب که دومین معدن طلای ایران و از معادن بزرگ طلا در خاورمیانه است در چنگ سپاه پاسداران است. کارفرمایان حکومتی از انعقاد قراردادهای ثابت کار با کارگران خودداری می کنند و آنها را با انعقاد قراردادهای فصلی که چیزی جز برده داری در قرن بیست و یکم نیست، به کار می گمارند. کارفرمایان همین کارگران فصلی بومی را با کارگران غیر بومی که به خاطر فقر شدید حاضرند با دستمزدهای پایین تر کار کنند، جایگزین می کنند. معدنچیان مجبورند در شرایطی قرون وسطایی بدون تجهیزات ایمنی و ماسکهای مخصوص کار کنند که باعث ابتلای شمار زیادی از آنها به سل می شود.

در روز ۲۵ خرداد کارگران معدن ذغال سنگ زرند کرمان نیز به خاطر پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود در دوراهی مسجد ابوالفضل شهر زرند تجمع کردند و مسیر خودروها را بستند. در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد نیز کارگران معدن پابدانان جنوب زرند کرمان در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه تا یکسال حقوق شان دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها همچنین به این که ۳۰ معدنچی اخراجی در اعتراضات سال گذشته هنوز به کار بازنگشته اند اعتراض دارند.

در روز ۲۴ خرداد کارگران پیمانکاری معدن مس سرچشمه نیز در اعتراض به این که سقف قرارداد تنها دو ماه تعیین شده و علاوه بر آن از مزایای کارگران نیز کاسته شده است، در مقابل دفتر این معدن تجمع کرده بودند.

ماه گذشته همایون هاشمی نماینده مجلس رژیم به دنبال فاجعه انفجار در معدن یورت در استان گلستان که به کشته شدن دست کم ۴۳ تن از معدنچیان منجر شد، گفت: «در حال حاضر در حوزه انتخابیه بنده ۱۰۰ معدن وجود دارد که وضعیتش بدتر از منطقه یورت است. بارها به این وزرا تذکر دادم، اما اتفاقی نیفتاد ... حدود ۲۲ ماه است که به برخی کارگران در این معادن حقوق پرداخت نشده و همین یک ماه پیش ۲۰۰معدنکار اخراج شدند» (خبرگزاری حکومتی ایسنا- ۱۹ اردیبهشت).

در همین حال اعتراضات کارگران در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد:
در روز ۲۵خرداد ۵۰۰ کارگر روزمزد شرکت نیشکر هفت تپه خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان دست از کار کشیده و به تجمع در محل کارخانه دست زدند.
در همین روز کارگران آجر ماشینی فدک در گلوگاه مازندران، در اعتراض به قطع گاز کارخانه از سوی شرکت گاز، برای چندمین روز متوالی، در فرمانداری تجمع کردند. قطع گاز که به خاطر بدهی کارخانه به شرکت گاز است، سبب تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران شده است.
تحصن کارگران شهرداری سوسنگرد؛ تجمع کارگران شرکت ماهی کارون شوشتر در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی؛ اعتراض کارگران کارخانه قند ممسنی؛ تجمع کارگران منطقه دوم شهرداری آبادان؛ تجمع بیش از ۳۰۰ کارگر پیمانی فضای سبز منطقه هشت شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود؛ از جمله اعتراضات کارگران در روز ۲۴ خرداد است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ (۱۷ ژوئن ۲۰۱۷)