رویتر: طرح سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه تروریسم و برنامه موشکی رژیم ایران به ترامپ ارائه شده است

رویترز با عنوان «ترامپ استراتژی سختگیرانه‌تری را در رابطه با رژیم ایران بررسی می‌کند، اعلام کرد، شماری از مقام‌های فعلی و پیشین گفتند، وزیران دفاع و خارجه، و مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، طرحی را ارائه کرده‌اند که هدف از آن مقابله با نیروها و شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران و برنامه موشکی آن است.

رویتر نوشت:
بنا به گفته 6 مقام فعلی و سابق آمریکا دونالد ترامپ مشغول بررسی یک استراتژی است که می تواند واکنشهای تهاجمی تری علیه نیروهای رژیم ایران, دست نشاندگان آن در عراق و سوریه و حمایتش از گروههای افراطی اتخاذ کند.
این منابع گفتند این پیشنهاد توسط جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا, رکس تیلرسون وزیرخارجه, اچ.آر.مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سایر مقامات ارشد تهیه شده و روز جمعه در جلسه شورای امنیت ملی به ترامپ ارائه شده است.
منابع گفتند این طرح ممکن است مورد توافق قرارگرفته و تا پایان سپتامبر علنی گردد.
بنا به گفته یک مقام ارشد دولت, در مقایسه با دستورالعمل های مشروحی که از طرف اوباما و برخی اسلاف او صادر شده بود انتظار می رود ترامپ اهداف وسیع استراتژیک برای سیاست آمریکا تعیین کند اما اجرایی شدن این طرح را برعهده فرماندهان نظامی، دیپلوماتها و سایر مقامات آمریکا بگذارد.
این مقام افزود هر نتیجه یی هم داشته باشد ما می خواهیم با متحدانمان به وسیعترین صورت ممکن، این طرح را به اجرا درآوریم. کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.
بگفته منابع مختلف, هدف از این طرح افزایش فشار بر رژیم و مهار برنامه های موشکی بالستیک آن و جلوگیری از ادامه حمایتش از بنیادگرایی و افراطیگری است.
یک مقام دیگر دولت آمریکا گفت این طرح همچنین خواستار یک استراتژی وسیع برای برخورد با طیفی از فعالیتهای بدخواهانه رژیم ایران, مصالح مالی و پولی, حمایت از ترور, بی‌ثبات سازی در منطقه, به۷‌خصوص سوریه و عراق و یمن شده است.
در این طرح پیشنهادی همچنین جاسوسی سایبری و سایر فعالیت و تکثیر اتمی بالقوه هدف قرار گرفته است.
دولت آمریکا کماکان در حال بحث روی یک موضع جدید در رابطه با توافق اتمی2015 با ایران است که توسط دولت اوباما برای مهار برنامه تسلیحاتی اتمی ایران وضع شده است. در این طرح اعمال تحریمهای سخت تری در صورتی که ایران برجام را نقض نماید تاکید شده است.
بگفته یک مقام مطلع سابق آمریکا این طرح پیشنهادی, برخوردهای تهاجمی تری را علیه محموله های تسلیحاتی رژیم ایران به گروههای تروریستی و شبه‌نظامیان وابسته به این رژیم را در نظر می گیرد.
علاوه بر این، منابع گفتند نیروهای دریایی آمریکا می توانند وقتی تحت تعقیب قرارمی گیرند با شدت بیشتری به تحرکات قایقهای سریع مسلح سپاه سپاه پاسداران واکنش نشان بدهند.
کشتیهای آمریکا تاکنون به شلیک منورهای هشداری برای عقب راندن قایقهای سپاه که به تحرکات تهدیدآمیز در آبراهی که 35درصد صادرات نفت جهان از آن عبور می کند دست می زدند بسنده می‌کردند.
حال بنا به طرح پیشنهادی، فرماندهان آمریکا مجازند وقتی فکر می کنند کشتی شان و جان خدمه آن در خطر است آتش باز کنند.
یک مقام رسمی آمریکا گفت مساله اصلی برای ما متقاعد کردن رئیس جمهور به پاره نکردن برجام بوده است اما او احساساتی قوی دارد و مورد حمایت نیکی هیلی هم هست و هر دو بر این اعتقادند که باید تهاجمی تر با رژیم ایران برخورد کنند.