حمایت اتحادیه های کارگری انگلستان از زندانیان اعتصابی در زندان گوهردشت

یک هیات از مقاومت ایران در کنگره سراسری اتحادیه های کارگری انگلستان در روزهای دوشنبه ۱۱ سپتامبر تا چهارشنبه ۱۳ سپتامبر در شهر برایتون شرکت کردند و با رهبران اتحادیه های مختلف کارگری انگلستان ملاقات کردند و اختناق و سرکوب علیه کارگران در ایران و سرکوب فعالان سندیکاهای کارگری را برای آنان تشریح کردند.

صد و چهل و نهمین کنگره سالیانه اتحادیه های کارگری انگلستان با شرکت نمایندگان ده ها اتحادیه کارگری انگلستان و اسکاتلند و ایرلند در مرکز کنفرانس ها در شهر برایتون (جنوب انگلستان) برگزار شد.

در خلال جلسات این کنگره هیات مقاومت ایران با دبیر کل و معاونین کنگره و همچنین رهبران تعدادی از بزرگترین اتحادیه های کارگری انگلستان ملاقات کردند و پیرامون سرکوب کارگران در ایران، به ویژه وضعیت رهبران اتحادیه های کارگری در زندانهای رژیم، گفتگو کردند.

بیش از ۳۰ تن از رهبران اتحادیه های کارگری شامل دبیر کل و رئیس اتحادیه ها که میلیونها عضو در سراسر انگلستان دارند انزجار خود را از جنایات بر علیه مدافعین حقوق بشر در ایران و زندانیان سیاسی و عقیدتی و بخصوص زندانیان اعتصابی زندان گوهردشت بویژه رضا شهابی رضا شهابی، فعال اتحادیه کارگری و یک عضو هیئت مدیران سندیکای شرکت اتوبوس، جعفر اقدامی، حسن صادقی، عبدالقاسم فولادوند، سعید ماسوری، محمد بنازاده امیرخیزی، سعید شیرزادکه بیش از ۴۲ روز در اعتصاب غذا بوده اند، اعلام کردند و طی بیانیه مشترکی خطاب به دولت انگلستان و وزارت خارجه این کشور نوشتند: ”ما دولت بریتانیا را فرامی خوانیم این رفتار غیرانسانی و تحقیر کننده با زندانیان سیاسی و فعالان کارگری را محکوم کند و روی دولت ایران فشار آورد تا بیدرنگ خواسته های مشروع این زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا را به رسمیت شناخته و نارضایتی و شکایات انها و نقض های اساسی حقوق بشر را مورد توجه قرار دهد. ما همچنین دولت بریتانیا را فرامی خوانیم خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و فعالان کاری شود که نباید از همان ابتدا هم بخاطر بکار بردن حقوقشان پشت میله های زندان قرار می گرفتند“.
در ملاقات های انجام شده مسئولین اتحادیه های کارگری انگلستان همچنین ضمن اعلام انزجار از شرایط کارگران و محرومیت های اعمال شده و سرکوب فعالان کارگری به ویژه اسماعیل عبدی، رئیس اتحادیه معلمین که به شش سال زندان محکوم شده و رضا شهابی رئیس اتحادیه اتوبوس رانی، که چهل و دومین روز اعتصاب غذا خود را پشت سر گذاشته، حمایت خود را از زندانیان اعتصابی اعلام کردند و دولت انگلستان را فرا خواندند تا رفتار ضد انسانی با زندانیان به ویژه فعالان کارگری را محکوم کرده و از خواسته‌های قانونی آنان حمایت نماید. امضا کنندگان از دولت انگلستان خواستند تا آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی را از رژیم ایران بخواهند.
برخی از رهبران اتحادیه که با آنها ملاقات کردیم شامل:
1ـ فرانسیس او گریدی، دبیرکل کنگره اتحادیه های کارگری
Francis O’Grady     
2ـ لن مک کلاسگی دبیرکل بزرگترین اتحادیه کارگری انگلستان، به اسم یونایت د یونین با 1.4 میلیون عضو
Len McClusky
3ـ تیم راچ دبیرکل اتحادیه کارگران صنایع انگلستان، دومین اتحادیه بزرگ کارگری انگلستان به اسم جی ام بی با 640 هزار عضو
Tim Roache
4ـ دیو وارد، دبیرکل اتحادیه کارگری ارتباطات انگلستان CWU
Dave Ward
5 ـ الن مک لین رئیس اتحادیه آتش نشانان انگلستان FBU
Alan McLean
6ـ اندی برمن دبیرکل اتحادیه کارگری BDA
Andy Burman

7ـ فرد براون ـ دبیرکل اتحادیه معلمین انگستان NASUWT
Fred Brown
8 ـ میک کش دبیرکل اتحادیه کارگری حمل و نقل انگلستان RMT
Mic Cash
9ـ مری بوستد رئیس کنگره سراسری اتحادیه کارگری و دبیرکل اتحادیه آموزش و پرورش
Mary Boasted
10ـ راجر لاینز، رهبر سابق اتحادیه کارگری
Roger Lyons
و ....
متن بیانیه ای که توسط ۳۲ تن از رهبران و مسئولین اتحادیه های کارگری انگلستان مورد حمایت قرار گرفته است بشرح زیر می باشد:

بیانیه ایران
جان زندانیان سیاسی در خطر جدی است
ما نگرانی عمیق خود نسبت به شرایط جسمی وخیم دهها زندانی سیاسی از جمله زندانیان عقیدتی در زندان رجایی شهر (گوهردشت) را ابراز می کنیم، که بمدت ۴۲ روز است در اعتراض به شکنجه و رفتار غیر انسانی در زندان در اعتصاب غذا بوده اند که نشاندهنده رفتار بیرحم ایران با مدافعان حقوق بشر و فعالان اتحادیه های مستقل بوده است.
تعدادی از این زندانیان سیاسی عبارتند از رضا شهابی، فعال اتحادیه کارگری و یک عضو هیئت مدیران سندیکای شرکت اتوبوس، جعفر اقدامی، حسن صادقی، عبدالقاسم فولادوند، سعید ماسوری، محمد بنازاده امیرخیزی، سعید شیرزاد و دیگران.
خانم آسما جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در بیانیه ای در ۳۱ اوت ۲۰۱۷ گزارش کرد که آنها از ”امکانات بهداشتی، پوشش کافی، مراقبت پزشکی مکفی و غذای که با پول خودشان تهیه کردند محروم شده اند.“
عفو بین الملل در بیانیه اش در ۲۲ اوت ۲۰۱۷ ”اعتصاب غذای جمعی زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط غیر انسانی“ گفت که ”آنها همچنین از دیدار با خانواده هایشان منع شده و از دسترسی به تلفن محروم شده اند.“
عفو بین الملل در بیانیه اش گفت، ”زندانیان همچنین از اقدامات بی سابقه وصل دهها دوربین امنیتی و دستگاههای شنوایی در سراسر آن بخش از زندان، شامل دستشویی و توالت و حمام، که یک نقض جدی حقوق حریم شخصی شان می باشد، بشدت ابراز خشم کردند.
این زندانیان در شرایط بسیار وخیم و بحرانی هستند در حالیکه وارد دومین ماه اعتصاب غذایشان می شوند حقوق پایی شان را خواستار می شوند. اما مقامات ایران برای رسیدگی به خواسته های مشروع این زندانیان هیچ اقدامی نکرده اند.
در ۵ سپتامبر، نیروهای امنیتی کشور تلاش کردند از تجمع صدها فعال کارگری و دانشجویان در مقابل پارلمان ایران در تهران که آزادی رضا شهابی و زندانیان سیاسی دیگر را فرامی خواندند جلوگیری کنند. این تجمع اعتراضی پس از فراخوان روبابه رضایی همسر رضا شهابی در مقابل پارلمان شروع شد.
این اقدامات سرکوبگر نقض آشکار حقوق شهروندان به تظاهرات مسالمت آمیز، آزادی تجمع، آزادی بیان، و آزادی تشکیل اتحادیه های مستقل برای به توجه رساندن حقوق کارگران است و نشان می دهد که مقامات ایران تعهدات حقوق بشری شان را نادیده می گیرند.
ما دولت بریتانیا را فرامی خوانیم این رفتار غیرانسانی و تحقیر کننده با زندانیان سیاسی و فعالان کارگری را محکوم کند و روی دولت ایران فشار آورد تا بیدرنگ خواسته های مشروع این زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا را برسمیت شناسد نارضایتی و شکایات انها و نقض های اساسی حقوق بشر را مورد توجه قرار دهد.
ما همچنین دولت بریتانیا را فرامی خوانیم خواهان آزادی فوری و بی شرط تمام زندانیان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و فعالان کارری شود که نباید از همان ابتدا هم بخاطر بکار بردن حقوقشان پشت میله های زندان قرار می گرفتند“.