امضای پیمان منع سلاح های هسته‌یی در سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه ۲۹ شهریور اعلام کرد:

پیمان منع سلاحهای هسته‌یی با هدف امحای تمامی این سلاحها در سراسر جهان و ممنوعیت انواع جدید آن که ماه ژوئیه با حمایت ۱۲۲ کشور تهیه شده بود، به امضای ۵۱ کشور رسید.

کشورها و تشکل‌های مردمی مخالف سلاح هسته‌یی این قطعنامه را گامی مهم برای از بین بردن کامل سلاحها می‌دانند.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شامل آمریکا، انگلستان، روسیه، فرانسه و چین که با این پیمان مخالفت کرده‌اند در مذاکرات و رأی‌گیری شرکت نکردند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل‌متحد طی سخنانی در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین مسئولیتهای سازمان ملل‌متحد اقدام برای خلع‌سلاح بوده و تشکل‌های مدنی نیز در تهیه و تنظیم این پیمان تلاش بسیار کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند.
گوترزافزود: اتفاقات هیروشیما و ناگازاکی نشان داد که این سلاحها چه عواقبی در پی دارند.

این پیمان گام مهمی برای پاکسازی جهان از سلاح های هسته‌یی به‌شمار می‌رود. هنوز در جهان حدود ۱۵ هزار سلاح هسته‌یی موجود است و اجازه نخواهیم داد این سلاحها جهان و آینده فرزندانمان را تهدید کنند.

بیشتر بخوانید:
دبیرکل سازمان ملل‌متحد: تهدید اتمی در بالاترین سطح خود است

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل‌متحد به رهبران جهان هشدار داد که بعد از جنگ سرد، تهدید یک حمله اتمی در بالاترین سطح خود قرار دارد و سخنان تندروانه می‌تواند به سوء برداشتهای مرگبار منجر شود.

وی در اولین گزارش خود به جامعه جهانی خطر اتمی را در صدر تهدیدات قرار داد و هشدار داد نباید مسیرمان را با غفلت به وضعیت جنگ طی کنیم.

دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور نیز در جلسه افتتاحیه وزیران در اجلاس سالانه مجمع عمومی گفت میلیونها نفر در وحشت زندگی می‌کنند که ناشی از آزمایشهای تحریک‌آمیز اتمی و موشکی کره شمالی است.

آسوشیتدپرس با مخابره این خبر افزود:‌ پیام او در اشاره به لفاظی تندروانه به‌طور تلویحی متوجه کیم جونگ اون و هم‌چنین پرزیدنت ترامپ بود که در صورت کوتاه نیامدن کره شمالی به برخورد آتشین اشاره کرده بود.

گوترز گفت یک راه‌حل برای تهدید اتمی کره شمالی باید سیاسی باشد و تأکید کرد زمان اتخاذ یک سیاست حکیمانه فرا رسیده است.