اعلام رئوس کلی استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم آخوندی توسط کاخ سفید

در آستانه اعلام رسمی استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم آخوندی توسط دونالد ترامپ، کاخ سفید طی بیانیه‌یی، رئوس کلی این استراتژی را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ برای اعلام استراتژی جدید آمریکا و هم چنین اعلام نظرش پیرامون تبعیت یا عدم تبعیت این رژیم از برجام، که هم اکنون خبرنگاران و گزارشگران بین المللی منتظر برگزاری آن هستند، خبرهای روز را تحت الشعاع قرار داده است.

سخنگوی کاخ سفید درباره این کنفرانس پیشاپیش اعلام کرده است که دونالد ترامپ استراتژی جدید درباره رژیم ایران را جمعه ۲۰ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران، اعلام می کند و در آستانة اعلام رسمی استراتژی جدید آمریکا، کاخ سفید طی بیانیه‌یی، رئوس کلی این استراتژی را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

در بیانیة کاخ سفید، به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا، آمده است: «زمان آن است که همة جهان به ما بپیوندد تا از حکومت ایران بخواهیم، پیگیری مرگ و خشونت را متوقف کند».
کاخ سفید در بیانیة خود، اضافه کرد: «استراتژی جدید ایالات متحده، روی خنثی‌کردن نفوذ بی‌ثبات‌کنندة رژیم ایران و جلوگیری از تجاوزات آن، به‌خصوص حمایتش از تروریسم و شبه نظامیان، متمرکز خواهد بود».

نیویورک تایمز نوشت: ترامپ توافق هسته یی را تایید نمی کند ولی آنرا ملغی هم نخواهد کرد و این باعث میشود که موضوع ادامه یا توقف تحریمها مجددا به کنگره احاله داده شود.
دولت ترامپ این را مشخص ساخته است که در حال حاضر توافق ۲۰۱۵ را تغییر نخواهد داد ولی از کنگره خواهد خواست که «نقاط ماشه» ایجاد کند که در صورت نقض توسط رژیم ایران تحریمهای آمریکا اعمال شود.
این نقاط ماشه میتواند در برگیرنده ادامه آزمایشهای موشکی توسط رژیم ایران یا خودداری از تمدید دوران محدودیت بر تولید سوخت اتمی باشد.
به نوشته نیویورک تایمز در استراتژی جدید دولت آمریکا متعهد می شود که فشارها علیه سپاه پاسداران را افزایش دهد اما، ترامپ سپاه پاسداران را بعنوان یک ارگان تروریستی نامگذاری نخواهد کرد.
واشینگتن پست نیز نوشت: رهبران اروپایی هشدار دادند که ترامپ در رابطه با توافق هسته یی با رژیم در اشتباه است. برخی در درون دولت ترامپ نیز با رهبران و صاحبان صنایع اروپایی موافقتند که نگه داشتن برجام انتخاب هوشمندانه تری است.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی، گزارش کرد: «دونالد ترامپ روز جمعه خواهد گفت که توافق اتمی دیگر به ‌نفع آمریکا نیست. اما از برجام خارج نخواهد شد.
مقامات و مشاوران گفتند...، ترامپ خواهان اعمال مجدد تحریم‌های اتمی نخواهد شد... ولی او تحریم‌هایی را علیه بخش هایی از سپاه پاسداران اعلام می‌کند و آنها را به‌عنوان سازمان تروریستی تحت یک فرمان اجرایی موجود، نام‌گذاری خواهد کرد».
کاخ سفید در بیانیة خود، گفت: «رفتار بی‌پروای رژیم ایران و به‌طور خاص سپاه پاسداران از خطرناک‌ترین تهدیدات... برای آمریکا و ثبات منطقه است...». در این بیانیه... دولت اوباما به‌خاطر «تمرکز کوته‌بینانه‌اش بر روی برنامة اتمی رژیم ایران و مستثنی‌کردن سایر فعالیت‌های شرورانة متعدد این رژیم» تقبیح شده است».
بیانیة کاخ سفید تأکید می‌کند که این «اشتباهات» تکرار نخواهد شد....
در بیانیة کاخ سفید، هم‌چنین آمده است: «سیاست دولت ترامپ در قبال رژیم ایران به تمامیت این تهدیدات و فعالیت‌های شرورانة حکومت ایران پاسخ خواهد داد و تلاش خواهد کرد رفتار رژیم ایران را تغییر بدهد».

هیل مجلة کنگرة آمریکا نوشت: «کاخ سفید در بیانیة خود می‌گوید، مجموعة کامل فعالیت‌های شرورانة رژیم (ایران) بسیار فراتر از تهدید اتمی آن است... و از جمله شامل تولید و توسعة موشک بالیستیک، حمایت مادی و مالی از تروریسم و افراط‌گرایی، حمایت از جنایات رژیم سوریه علیه مردم خودش...، تهدید ناوبری در خلیج فارس، حملات سایبری...، نقض حقوق بشر و بازداشت شهروندان خارجی».
هیل اضافه کرد: «در این بیانیه ترامپ هم‌چنین سیاست (دولت‌های قبلی) آمریکا از زمان جرج بوش را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید که آنها «مستمراً» به «تهدید فوری سازمان‌های افراطی سنی را نسبت به تهدید درازمدت شبه نظامیان مورد حمایت (رژیم) ایران» در اولویت قرار داده‌اند. در نتیجه، ایالات متحده توسعة نیروهای نیابتی و شبکه‌های تروریتسی (رژیم) ایران را... نادیده گرفته است.... اما «دولت ترامپ این اشتباهات را تکرار نخواهد کرد» و به جای آن «به تمامیت تهدیدات و فعالیت‌های شرورانة حکومت ایران...، پاسخ خواهد داد».
بیانیة کاخ سفید می‌افزاید، این استراتژی از طریق سیاستی محقق می‌شود که «تهدیدات (رژیم) ایران را خنثی» و با آن، به ویژه با سپاه پاسداران مقابله می‌کند.

رویتر، گزارش داد: «استراتژی جدید آمریکا سه هدف کلیدی خواهد داشت: اصلاح توافق اتمی تا تولید سلاح (اتمی) برای (رژیم) ایران دشوارتر بشود، پاسخ‌دادن به برنامة موشک بالیستیک (این رژیم) و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم ایران در منطقه.
ترامپ در سخنرانی خود توافق اتمی و سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهد. وی یک استراتژی سخت‌تر ایالات متحده برای مقابله با (رژیم) ایران را ارائه می‌کند؛ هدف آن تقویت اجرای توافقی است که ناقص، ارزیابی می‌شود و هم‌چنین جلوگیری از تأمین مالی سپاه پاسداران را در بر می‌گیرد».
رویتر اضافه کرد: «ترامپ قرار است یک رویکرد مقابله‌جویانة جدید... در قبال (رژیم) ایران را اعمال کند. در یک تغییر بزرگ، انتظار می‌رود او بگوید که تبعیت (رژیم) ایران را با توافق اتمی... تأیید نمی‌کند».

تلویزیون سی.بی.اس. نیز در این رابطه، گفت: «پرزیدنت ترامپ سپاه پاسداران را تحریم خواهد کرد و خواهد گفت که توافق اتمی دیگر به‌سود آمریکا نیست...».

هم‌چنین تلویزیون فاکس‌نیوز، گزارش داد: «رئیس‌جمهور ترامپ، استراتژی جدید خود را در قبال (رژیم) ایران ارائه خواهد داد که برای بلوکه‌کردن «تمامی راه‌های دستیابی به سلاح اتمی»، طراحی شده است.