ترامپ بسیار محتمل است که توافق اتمی با رژیم آخوندی را پاره کند

دونالد ترامپ به‌دنبال اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم، طی سخنانی در پاسخ به سئولات خبرنگاران، توافق اتمی با رژیم آخوندی را یک توافق وحشتناک خواند و گفت که بسیار محتمل است در آینده آن‌را پاره کند.

بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا
سئوال: آقای رئیس‌جمهور، دربارة توافق اتمی، چرا همین الآن آن‌را به‌طور کنار نزدید؟ همین هشدار را داده بودید. چرا به آن پایان ندادید؟
ترامپ: چون به‌زودی خواهیم دید چه خواهد شد. می‌توانم این کار را بلافاصله انجام دهم. ولی روند دو مرحله‌یی را خیلی بیشتر دوست دارم.
سئوال: آقای رئیس‌جمهور گفته بودید توافق اتمی را پاره خواهید کرد و این بدترین توافق تاریخ است.
ترامپ: خب، ممکن است این کار را بکنم. این توافق وحشتناک است. ما از طریق یک روند تأیید کارمان را انجام دادیم، باید کنگره آن‌را بررسی کند و بسیار محتمل است که این کار را انجام بدهم. ولی روند دو مرحله‌یی را خیلی بیشتر دوست دارم...
سئوال: چقدر به رکس تیلرسون زمان می‌دهید که یک توافق جدید کسب کند؟ اگر به آن‌چه می‌خواهید نرسید، آیا حملات به (رژیم) ایران هم‌چنان یک احتمال است؟
ترامپ: خواهیم دید در ارتباط با (رژیم) ایران چه خواهد شد. ما نسبت به (رژیم) ایران بسیار ناخشنودیم، آنها احترام لازم را نسبت به ما به‌عمل نیاورده‌اند. آنها باید از باراک اوباما تشکر می‌کردند، به‌خاطر انجام آن توافق. به‌لحاظ اقتصادی از دست رفته بودند، ولی او ۱۰۰-۱۵۰ میلیارد دلار را به اقتصادشان تزریق کرد و ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به آنها داد و آنها باید می‌گفتند: «متشکریم پرزیدنت اوباما!»، ولی این‌را هم نگفتند...
سئوال: آیا با ترزا می و امانوئل ماکرون دربارة توافق با (رژیم) ایران صحبت کردید؟
ترامپ: بله.
سئوال: آنها از شما چه خواستند و شما چه گفتید؟
ترامپ: آنها می‌خواستند (در توافق) بمانم، فقط به یک دلیل: به میزان پولی که ارسال می‌شود نگاه کنید.

ترامپ هم‌چنین در یک پیام توئیتری نوشت: «بسیاری از افراد موافقت قوی خود را نسبت به سخنرانی‌ام دربارة (رژیم) ایران ابراز می‌کنند. شرکت‌کنندگان در توافق (اتمی) در تجارت با (رژیم) ایران، پول‌های بسیاری به‌دست می‌آورند».