جو لیبرمن: با تصمیم دونالد ترامپ در مورد رژیم ایران کاملا موافقم

سناتور جو لیبرمن درباره اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال رژیم ایران گفت: من کاملاٌ با تصمیم دونالد ترامپ موافق هستیم و این اقدام او نشان داد که انتخابات آمریکا برای رژیم ایران عواقبی دارد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا به متحدان و کنگره اعلام کرده، اگر برجام را اصلاح نکنید، ایالات متحده از آن خارج خواهد شد.
سناتور لیبرمن گفت: باید از رژیم ایران خواسته که اقدام به توسعه سلاح اتمی نکند. بازرسیها هم به صورت کامل باید انجام شود. رژیم ایران تقلب می‌کند و سابقه بدی دارد.

وی درباره لیست گذاری سپاه پاسداران نیز گفت: اعمال تحریم از سوی وزیرخزانه داری آمریکا به رژیم ایران بلحاظ اقتصادی ضربه می زند و می تواند بسیاری از کمپانیها امضای قرارداد با رژیم ایران منصرف کند، زیرا ریسک این که به خاطر قرارداد با رژیم مورد تحریم قرار گیرند، بسیار بیشتر خواهد شد.

بخشهایی از مصاحبه با سناتور جو لیبرمن با تلویزیون فاکس نیوز:
سؤال: چطور می توان با حفره های برجام برخورد کرد از جمله اینکه ما حتی نمی توانیم از سایتهای نظامی آنها را ببینیم که چکار می کنند؟
سناتور سابق جو لیبرمن و مدیر یوآنی: من کاملا با تصمیم رئیس جمهور آمریکا موافق هستم و این نشان داد که این انتخابات آمریکا عواقبی داشته است. این توافق همانطور که دونالد ترامپ گفته برای امنیت آمریکا یک توافق نامطلوب است و می‌توانست فردای اعلام این تصمیم از برجام بیرون بکشد.
او به متحدان و کنگره گفت اگر برجام را اصلاح نکنید ما از آن خارج می‌شویم. اینکه انجام این اصلاحات کار ساده‌ای نیست، اما آنچه باید انجام شود چندان هم سخت نیست اول اینکه از رژیم ایران خواسته شود که دست به توسعه سلاح اتمی نزند. این توافق تنها یک توقف یا یک ترمز است اما بعد از ۱۰ سال به ایران اجازه می دهد که سلاح اتمی بسازد. اما وقتی شما نمی توانید هر وقت خواستید در هر کجا بخواهید بازرسی کنید دیگر چطور می توانید به این رژیم اعتماد کنید. آنها ممکن است تقلب کنند و رژیم ایران سابقه بدی به این لحاظ دارد.

سوال - آیا شما معتقدید رژیم ایران و کره شمالی در زمینه برنامه اتمی با هم کار می کنند؟
لیبرمن: سؤال این نیست که آیا آنها مشغول کار با همدیگر هستند بلکه ابهام در این است که آنها تا چه اندازه با هم کار می‌کنند. ما می دانیم که مسئولان ارشد برنامه اتمی رژیم ایران هنگام آزمایش موشکی کره‌شمالی در این کشور حضور داشتیم. ما می دانیم که طراحی موشکهای بین قاره یی بالستیک کره شمالی انعکاسی از موشکهای قاره پیمایی بوده که ایران پرتاب کرده است. بنابراین این همکاری وجود دارد.
ایران برنامه اتمی خود را به کره شمالی هم داده درحالیکه در همین زمان تظاهر می کند از برجام متابعت کرده است.

سؤال: اکنون استیون منوچین وزیر خزانه‌داری باید سپاه پاسداران را تحریم کند. این چقدر مهم است که تحریمهایی علیه سپاه اعمال شود؟ به ما بگویید اینها سپاه پاسداران چه ارگانی است و چه کارهایی را در ایران در دست دارند؟
لیبرمن - این یکی از کارهای مهم است که پرزیدنت ترامپ روز جمعه انجام داد او سیاست یا اصلاح برجام یا خروج از آن را به عنوان سیاست رسمی آمریکا اعلام کرد. او بعنوان فرمانده کل قوا طبق قانون اساسی این اختیار را دارد. زیرا برجام حتی یک توافق هم نیست و یک پیمانی هم نبوده که سنا تصویب کرده باشد. بلکه یکی از وعده های دیپلوماتیک محسوب می‌شود.
اما سپاه پاسداران یا آی.آر.جی.سی در ابتدا بعنوان یک ارتش خصوصی ایجاد شد زیرا که به ارتش در ایران اعتمادی نبود. سپس سپاه پاسداران به یک قدرت تبدیل شد که دهها هزار نیرو در سوریه دارد که مردم سوریه را می کشد و در یمن و عراق مردم را می کشد و همچنین در اقتصاد ایران نیروی مسلط است.

اعمال تحریم از سوی وزیرخزانه داری آمریکا به رژیم ایران بلحاظ اقتصادی ضربه می زند و می تواند بسیاری از کمپانیها امضای قرارداد با رژیم ایران منصرف کند، زیرا ریسک این که به خاطر قرارداد با رژیم مورد تحریم قرار گیرند را بسیار بیشتر خواهد کرد.