بیانیه نمایندگان حزب ملی اسکاتلند درباره قتل عام سی هزار زندانی در سال ۶۷

در کنفرانس سالانه حزب ملی اسکاتلند که در شهر گلاسکو برگزار شد، هیأتی از مقاومت ایران در این کنفرانس شرکت کرد و با گروهی از رهبران حزب و نمایندگان این حزب در پارلمان انگلستان و پارلمان اسکاتلند دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این دیدارها، نمایندگان حزب ملی اسکاتلند، نقض شدید حقوق بشر، به ویژه اعدامهای فزاینده، سرکوب زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشردر ایران توسط رژیم آخوندی را محکوم و حمایت خود را از خواست مردم ایران برای آزادی اعلام کردند.

در این کنفرانس، بیش از ۳۰ تن از نمایندگان حزب ملی اسکاتلند از دو مجلس انگلستان و اسکاتلند، با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از فراخوان خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، برای پایان دادن به مصونیت مقامات رژیم، از دولت و وزارتخارجه انگستان خواستند که قتل عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال ۶۷ را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته و به سازمان ملل برای تشکیل کمیته تحقیق برای سپردن عاملان و آمران این قتل عام به دست عدالت فراخوان بدهد.
این بیانیه از این قرار است:

بیانیه ایران
فراخوان به سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره قتل عام سی هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷

ما عمیقاً نسبت به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران و به‌ویژه تعداد فزایندة اعدام‌ها در ایران نگرانیم؛ طی دوران روحانی بالغ بر ۳۲۰۰ صورت گرفته است و تنها از ژوئیه ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ اعدام گزارش شده است.

گزارش گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در ۱۴ اوت ۲۰۱۷ این نقض‌ها را مستند می‌کند و هم‌چنین قتل عام هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۹۸۸ را مورد توجه قرار می‌دهد که اکثرا از جنبش اپوزیسیون اصلی سازمان مجاهدین خلق ایران حمایت می‌کردند.

از آنجا که این گزارش:
تاکید میکند که این اعدام‌های جمعی پس از فتوای خمینی، انجام شد؛
- افشاگری‌های قبلی را تأیید می‌کند که مقامات عالی‌رتبة رژیم ایران مسئول این قتل عام بودند، از جمله وزیر دادگستری، یک قاضی دادگاه دادگاه و رئیس یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای مذهبی در کشور و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مه؛
و از آنجا که می‌گوید «برخی از مقامات مذهبی و رئیس قوه اعدام‌ها انجام شدهرا تایید و در مواردی از آنها دفاع کرده‌اند»؛ و همچنین این گزارش اسناد تهدید و ارعاب و تعقیب مدافعان حقوق بشر که خواهان حقیقت و عدالت» هستند را ارائه می‌کند.
ما امضا کنندگان زیر، از فراخوان خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیدة شورای ملی مقاومت ایران، به ملل متحد و دولتهای غربی برای پایان‌دادن به مصونیت مقامات (رژیم ایران) حمایت میکنیم. ما از دولت و وزارت خارجة انگستان مصرانه می‌خواهیم:
- این قتل عام را به‌عنوان یک جنایت علیه بشریت در حمایت از اقدامات گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران به‌رسمیت شناخته و محکوم کنند؛
- از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کنند تا دستور تحقیقات دربارة این قتل عام بمنظور قرار دادن عاملان و آمران این جنابت در مقابل عدالت را صادر کند.