فشار رکس تیلرسون به عربستان و عراق برای تشکیل جبهه متحد برای مقابله با نفوذ رژیم آخوندی

رکس تیلرسون به عربستان سعودی و عراق فشار می‌آورد تا جبهه متحدی را برای مقابله با نفوذ فزاینده رژیم ایران در منطقه، تشکیل بدهند.

تیلرسون به‌همراه پادشاه عربستان و نخست‌وزیر عراق، در اجلاس افتتاحیه کمیتة هماهنگی عربستان-عراق شرکت کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه نوشت: رکس تیلرسون در یک دیدار سرفصلی بین عربستان و عراق به‌منظور تقویت روابط استراتژیک بین این دو کشور و مقابله با نفوذ منطقه‌یی رژیم ایران شرکت کرد.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق و ملک سلمان، پادشاه عربستان اولین جلسه شورای هماهنگی عربستان-عراق را که هدفش تقویت همکاری بعد از سال‌ها تنش میان دو کشور است برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ملک سلمان گفت:«ما در منطقه با چالش‌های جدی در شکل افراط‌گرایی، تروریسم و تلاش‌های برای بی‌ثبات‌سازی کشورهایمان مواجهیم... این تلاش‌ها مستلزم توجه کامل ماست».

خبرگزاری فرانسه، اضافه کرد: «عراق در پی منافع اقتصادی از روابط نزدیک‌تر با ریاض است... عربستان هم به‌دنبال مقابله با نفوذ رژیم ایران در عراق است».

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، گفت: سپاه پاسداران منطقه را به نابودی کشانده است.
وی تأکید کرد: تمامی کسانی که با سپاه پاسداران رابطه تجاری دارند با خطر بزرگی روبه‌رو هستند. امیدوارم که کشورهای اروپایی برای ایستادن در مقابل رژیم ایران و سپاه پاسداران در منطقه، به آمریکا بپیوندند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من در ریاض با مقامات سعودی در باره نقش بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه، بحث و گفت و گو کردم. امیدواریم که شرکت‌های اروپایی به ساز و کار تحریم‌های اعمال شده بر رژیم ایران بپیوندند».

در این کنفرانس مطبوعاتی عادل الجبیر گفت: با وزیر خارجه آمریکا درباره بحران قطر و سوریه و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم و «خطر رژیم ایران» وگو کردیم