قانون گذاران اروپایی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند، حمایت سریع از اپوزیسیون دموکراتیک ایران

بیانیه مطبوعاتی - بروکسل - ۶ دسامبر ۲۰۱۷
قانون گذاران اروپایی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند، حمایت سریع از اپوزیسیون دموکراتیک ایران

در روز چهارشنبه، ۶ دسامبر ۲۰۱۷، به ابتکار «گروه دوستان ایران آزاد» در پارلمان اروپا که از حمایت چند صد نماینده پارلمان اروپا از گروههای سیاسی مختلف برخوردار است، یک کنفرانس به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد.

سخنران اصلی مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) بود. دهها تن از نمایندگان پارلمان اروپا و تعداد زیادی از دستیاران پارلمانی، دیپلوماتها و روزنامه‌نگاران حضور داشتند. استروان استیونسون، سیاستمدار قدیمی اسکاتلند، یکی از سخنرانان مهمان بود.

ژرارد دپره، نماینده پارلمان اروپا از بلژیک که ریاست کنفرانس را برعهده داشت گفت: «ما اتحادیه اروپا، به ویژه نماینده عالی موگرینی را فرا می‌خوانیم که در مراوداتش با ایران موضوع حقوق بشر و حقوق زنان را در اولویت قرار دهد. ما به شدت از رویکرد او نا امید شده ایم که ذهنش فقط مشغول معامله هسته یی یا تشویق رفتن شرکتهای غربی به ایران است. ما از او و همچنین از دولتهای اروپایی خود، از جمله دولت خودم در بلژیک، خواستار مشروط کردن روابط با ایران به تعلیق اعدام و پیشرفت روشن حقوق بشر هستیم».

مریم رجوی گفت: «این رژیم منابع استراتژیک خود را به طور کامل مصرف کرده است. از لحاظ اقتصادی، آنها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. به لحاظ اجتماعی، آنها بیش از هر زمان دیگر ایزوله شده اند. آنها در استراتژی خود برای نابودی آپوزیسیون اصلی خود شکست خوردند و نتوانستند از انتقال اعضای مجاهدین خلق از زندان کمپ لیبرتی در عراق جلوگیری کنند».

خانم رجوی افزود:‌ «در چنین شرایطی، رژیم دو راهکار برای بقاء دارد: سرکوب و اعدام بیشتر در ایران و افزایش مداخلاتش در خارج از کشور. این نشان دهنده بحران اصلی داخلی رژیم است که با گسترش نفوذ خود در منطقه تلاش می کند تا آن را بپوشاند. در حقیقت، در صدد اجرای یک نمایش قدرت توخالی است تا جامعه بین المللی را از اتخاذ یک سیاست قاطع علیه آن برحذر دارد. رهبران رژیم به صراحت می گویند سوریه، عراق و یمن عمق استراتژیک رژیم هستند و اگر آنها بساط‌شان را جمع کرده و آن کشورها را ترک کنند با تهدید سرنگونی مواجه خواهند شد».

وی تأکید کرد: «تا زمانیکه جامعه بین الملل این رژیم را به خاطر رفتار مخرب خود مورد مؤاخذه قرار ندهد، آخوندها به ماجراجوییهای خطرناک خود ادامه خواهند داد. راه حل نشان دادن قاطعیت است، نه دادن امتیازات. متاسفانه اتحادیه اروپا ارزشهای خود را رها کرده تا تجارت با آخوندها را گسترش بدهد. اتحادیه اروپا چشم خود را به نقض فاحش حقوق بشر در ایران بسته است».

ریچارد چارنسکی، معاون رئیس پارلمان اروپا، گفت: «تا زمانی که اعدام در ایران ادامه یابد، تا زمانی که آزادی بیان در ایران سرکوب شود، تا زمانی که اقلیتهای مذهبی از جمله مسیحیان و مسلمانان سنی در ایران سرکوب شوند، ما نمی توانیم و ما نباید رابطه عادی با این رژیم داشته باشیم. گروه غیر رسمی ما، دوستان ایران آزاد، همیشه گفته است که در روابطمان با ایران، اروپا ابتدا باید حقوق بشر را در اولویت قرار دهد. ما نباید در این مورد سازش بکنیم». او افزود: «رژیم ایران واقعا از آپوزیسیون ایران وحشت دارد و برای همین انبوهی انرژی و میلیونها یورو علیه آپویسیون دموکراتیک تحت رهبری خانم رجوی هزینه می‌کند».

اعضای پارلمان اروپا نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، برنامه های موشک بالستیک رژیم و همچنین مداخله و جنگ افروزی در منطقه را محکوم کردند. بسیاری از آنها حمایت خود از پلاتفرم ۱۰ ماده یی خانم رجوی برای آینده ایران را ابراز نمودند. نمایندگان پارلمان اروپا بر روی موارد زیر تأکید کردند:
۱. اروپا نباید چشم بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران ببندد. سفر به تهران توسط مقامات اروپایی و نمایندگان پارلمان اروپا، در عمل به نفع ناقضین حقوق بشر در ایران است.
۲. پرونده اعدام، شکنجه و قتل طی ۳۸ سال گذشته توسط رژیم و به ویژه قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ باید به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود و مقامات رژیم و مسئولان این جنایتها باید مورد حسابرسی قرار گیرند.
۳. همه نشانه ها بیانگر این است که رژیم ایران با بحرانهای گسترده مواجه است. مردم ایران از طریق اعتراضات مکرر نشان داده اند که به دنبال تغییر رژیم هستند. زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا در کنار مردم ایران برای خواست مشروعشان برای دستیابی به تغییر دموکراتیک بایستد. برسمیت شناختن شورای ملی مقاومت ایران برای پایان دادن و جبران سیاستهای فاجعه بار قبلی ضروری است. تجربه نشان داده است که این رژیم قادر به اصلاح نیست.
۴. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) بخش اصلی اقتصاد ایران را تحت کنترل دارد. سپاه پاسداران برای مردم ایران گرسنه و فقر به ارمغان آورده است و مسئول قتل عام مردم سوریه، عراق و یمن است. تمام معاملات اقتصادی با سپاه پاسداران و شرکتهای وابسته آن باید متوقف شود و باید در لیست سیاه قرار داده شود. ضروری است که سپاه پاسداران و شبه نظامیان مزدور آن از منطقه اخراج شوند.

نمایندگان پارلمان اروپا از نماینده عالی اتحادیه اروپا خواستند که هر گونه روابط با ایران را مشروط به بهبود وضعیت حقوق بشر، متوقف کردن اعدامها و پایان دادن به دخالت در کشورهای همسایه و برنامه موشک بالستیک خود بکند، در غیر این صورت چنین روابطی رودر روی ارزشهای اروپا و صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.
دفتر ژرارد دپره، نماینده پارلمان
رئیس دوستان یک ایران آزاد
پارلمان اروپا

گروه دوستان ایران آزاد (FoFI) یک گروه غیر رسمی در پارلمان اروپا است که در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و از حمایت ۳۰۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا از گروه های مختلف سیاسی برخوردار است.