سخنرانی شخصیت های برجسته سیاسی در کنفرانس بین‌المللی زنان نیروی تغییر در پاریس

بارونس ورما عضو برجسته مجلس اعیان و وزیر پیشین انرژی و توسعه بین المللی در دولت محافظه کار انگلستان، سخنران دیگر کنفرانس زنان نیروی تغییر، قیام ایران و نقش زنان بود.

بارونس ورما در سخنان خود، به نقش زنان در بوجود آوردن تغییرات اجتماعی در جوامع اشاره کرد و گفت: تغییرات اجتماعی تنها وقتی واقع می شود که زنان برمیخیزند. زنان چه آنهایی که در ایران هستند و یا هر کجا دیگر که سرکوب میشوندباید بایستند و از حقوق خود دفاع کنند.
در صورتی که مقاومت کنید و به چیزی که برای آن مبارزه می کنید اعتقاد داشته باشید، مردم نیز با شما خواهند خواهند ایستاد.
بارونس ورما در ادامه خواستار حمایت از قیام مردم ایران و مبارزه زنان در ایران شد و گفت: بنابراین من جامعه جهانی را فرا می خوانم، پارلمانترها در سراسر جهان که تعداد زیادی از آنها اینجا در این سالن هستند را فرا می خوانم: بگذارید از دولتهایمان بپرسیم، از آنها بپرسیم برای به چالش طلبیدن آنچه در ایران می گذرد چه کار دارند می کنند؟ بگذارید این سوال را در برابرشان بگذاریم که نقض حقوق بشر برای آنها به چه معنی است. آیا با نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر متفاوت است؟ چون به نظر من نقض حقوق بشر در هر کشور مثل هم است. آزادی توانایی ابراز عقیده باید حق هر کسی در این کره زمین باشد. بنابراین خانم رجوی من فکر می کنم ما به عنوان پارلمانتر، ما به عنوان مردمی که در فضای سیاسی هستیم، وظیفه ای نه تنها در برابر مردم این کشور در این سالن داریم، بلکه نسبت به آنهایی که به ما نگاه می کنند که بایستیم، صحبت کنیم و از زنان و از آن مردان و پسرانی که امروز در ایران از زنان حمایت می کنند حمایت کنیم، چون این یک مبارزه برای یک گروه کوچک نیست، مبارزه برای مردمی است که باید به حقوق بشرشان احترام گذاشته شود.
من می دانم که از کشوری می ایم که در این لحظه از زمان وارد تغییرات سیاسی عظیمی شده است، ولی در ضمن حق این است که آنهایی که در تعامل با دولتها در سراسر جهان هستند، سوال کنند وقتی ما با شما تعامل می کنیم، بر سر زندانیان سیاسی چه می آید؟ بر سر معترضین چه می آید؟ چرا زنان و دختران ناگهان ما را وسط خود می اندازند؟ چرا پدران و برادران ناگهان ناپدید می شوند؟ آنها کجا هستند؟ چه بر سر آنها می آید؟

بارونس ورما در ادامه به نقش زنان در ایجاد تغییرات در جوامع پرداخت و گفت: تغییر سیاسی اقتصادی تنها در صورتی محقق می شود که زنان در رهبری باشند زنان در سیاست گذاری باشند و زنانی مثل شما خانم رجوی باشند که بایستند و توجه کنند. بگذارید فقط یک خانم رجوی نداشته باشیم، بگذارید میلیونها خانم رجوی داشته باشیم. چون بدون صداهای بسیار بسیار زیاد، متاسفانه سرکوب و ستم ادامه خواهد داشت. بنابراین وظیفه همه ماست که فضای سیاسی را هر جا که هستیم به چالش بکشیم. ما همه آزاد هستیم که صدایمان را ابراز کنیم. بگذارید ساکت نباشیم چون صدای آنها هزارها کیلومتر از اینجا فاصله دارد. زنان، دختران، زنان و مردان آزاد کشورهایی مثل ایران از ما انتظار دارند که بایستیم. بنابراین خانم رجوی من به شما می گویم این سالن مملو از مردمی است که به شما ایمان دارند. بگذارید افراد بسیار زیاد دیگری مثل شما پیدا کنیم که این جهان محلی عاری از سرکوب و ستم و نفرت بشود. متشکرم.

لیندا چاوز مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید -لیندا چاوز مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی پاریس، درباره قیام مردم ایران، گفت: در پایان ماه دسامبر هنگامی که اولین تظاهرات در دومین شهر بزرگ ایران شروع شد رسانه های غربی فوری گفتند این اعتراض علیه قیمتهای بالا و علیه فساد و موسسات مالی است. اما ناگهان به چیز دیگری تبدیل شد. که فراخوان برای تغییر رژیم آخوندها در تهران تبدیل شد و ما متوجه شدیم که این نه تنها اعتراض محلی نبود، فقط چند هزار نفر در این شهر یا یک شهر دیگر نبود. بلکه اعتراضات سازمان‌یافتهیی علیه رژیم دیکتاتوری حاکم برایران است.
لیندا چاوز با اشاره به شکست توهم اصلاح‌طلبی در درون حاکمیت آخوندی و با انتقاد از سیاست مماشات غرب در قبال رژیم، افزود: و یکی از چیزهایی که ما دیدیم این بود که مردم گفتند که نمی توانید اصلاح کنید یک سیستم تمامیت خواه را. شما در نظامی که به واسطه ماهیت خود تمامی جنبه‌های زندگی افراد را کنترل می‌کند تمام عمر فرد را، تحصیلات آنها را، زندگی عمومی افراد را نمی‌توان اصلاح‌طلب و یا مدره داشت
آنچه ما دیده‌ایم این است که مردم ایران می‌گویند خیر! دیگر‌ کافی است. ما تغییر رژیم می‌خواهیم، (شعار ما) مرگ بر خامنه‌ای (است) یک چیز این است که میگوییم ما تغییر میخواهیم و میخواهیم بالگد شیطان را بیرون کنیم. این هم یک حرف است که بگوییم میخواهیم سیستم را تغییر دهیم.

پروفسور ریتا زوسموت – رئیس پیشین پارلمان فدرال آلمان - پروفسور ریتا زوسموت رئیس پیشین پارلمان فدرال آلمان در سخنان خود در کنفرانس بینالمللی «زنان نیروی تغییر» بر اهمیت نقش زنان در پیشبرد مبارزات آزادیخواهانه تأکید کرد و درباره قیام بزرگ مردم ایران، گفت: اتفاقی که در ایران رخ داد نشان میدهد بعد از سالیان زیادی که مردم طی آن کشته و شکنجه شدند (اکنون آنها) بار دیگر به (صحنه) آمدهاند، چرا که تسلیم نشدند. بنابراین باید سپاسگزار همه این زنان و مردان باشیم که اعتراض میکنند و میگویند: ما خواهان آزادی هستیم؛ آزادی شخصی و آزادی تفکر، بیان و انتخاب شیوه زندگی.
ریتا زوسموت در ادامه سخنانش از نقش مقاومت ایران و رئیسجمهور برگزیده آن در مبارزه علیه حکومت زنستیز آخوندی تقدیر کرد. و گفت: خانم رجوی قبل از هر چیز به شما بگویم زمانی که کسی نیست که مسیر را ادامه بدهد و هدایت کند ما گم میشویم و هدایت توسط زنان امیدوارم امروز متفاوت از هدایت توسط مردان باشد. ما به اعتماد نیاز داریم و توانایی برای تغییر جهان. و آنچه ما این روزها آموختیم و آنچه در ایران اتفاق افتاد، این بود که آنها دست برنداشتند. ما به هدایت نیاز داریم. البته ما با میزان معینی انرژی در خودمان شروع کردیم اما نمیتوانیم به تنهایی انجامش دهیم. هیچ کجا نمی شود به تنهایی انجامش داد. (امروز) امید تازه یی وجود دارد؛ امیدی از سوی مردمی که گردهم میآیند... و اعتراضاتشان را به قدری بلند و روشن ابراز میکنند که ما نیز میتوانیم آنرا دنبال کنیم. ایران نیز میتواند این فرصت را داشته باشد که بداند یک گروه هست، خانم رجوی هست که بدنبال جهان بهتر است. امیدوارم امروز روزی باشد که ما یک بار دیگر شروع کنیم. انگیره گرفته ایم و متقاعد شده ایم توسط قیام ایران که فریاد میکشند، فریاد میکشند برای نیازهای انسانی که حمایت بشوند، امن باشند و آزاد باشند

سهیر آتاسی از رهبران و شخصیتهای برجسته اپوزیسیون سوریه - در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی پاریس بر ایستادگی انقلابیون سوری بر سر اهداف انقلاب سوریه تأکید کرد، و گفت: خواست اصلی، ایجاد یک حاکمیت موقت است که هیچ جایی برای اسد و جنایتکاران جنگی در آن نیست. همان دولتی که به خونریزی مردم سوریه پایان دهد و به آنها اعتماد را به اصول انسانی و دموکراسی بازگرداند.
زنان سوریه فقط با ادامه مشی انقلاب تا سرنگونی سیستم استبداد و نفس‌کشیدن در هوای آزادی تعریف می‌شوند».
سهیر آتاسی در سخنانش بر لزوم محاکمه جنایتکاران جنگی و در رأس آنها خاندان اسد و رژیم آخوندی تأکید کرد و سپس، گفت: آن‌چه در محدوده جغرافیایی سوریه می‌گذرد و همچنین به‌لحاظ نوع استبداد و شدت آن، همان درد و رنجی است که مردم ایران نیز به‌خاطر استبداد دینی و سیاسی و سرکوب آزادی‌خواهی، دچار آن هستند. مقاومت ایران و مجاهدین خلق در مبارزه علیه رژیم آخوندی چند دهه است که با پرداخت بها به‌سختی درگیر هستند، چه به شکل دستگیری و یا تبعید و یا اعدام. کار زنان ایران و زنان سوریه چه در رهبری تظاهرات و چه در انگیزه‌دادن به تظاهرکنندگان و حمایت از آنها و هم‌چنین کار انسانی و رهبری سیاسی و دیپلماسی بین المللی، شبیه هم است. بنابراین مردم ما دیوار استبداد را شکسته‌اند و راه آزادگی و آزادی را انتخاب کرده‌اند و از آن کوتاه نخواهند آمد. باید این کنفرانس فرصتی برای هماهنگی این نیرو و گردآوری زنان سوریه و ایران باشد. باید زنان همه جهان برای همبستگی و تشریک مساعی جهت رویارویی با ائتلاف رژیم‌های استبدادی حاکم بر کشورهایمان قیام کند. همان راهی که از گلوهای مردم ما بلند شده و خواستار تغییر ریشه‌یی و دموکراتیک و محتوایی و فراگیر شده‌اند. هنوز مردم ما خواستار سرنگونی رژیم و مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای و روحانی هستند. ما و شما، در این مشی با هم به پیش می‌رویم. متشکرم.

سخنران دیگر کنفرانس بین المللی در پاریس در آستانه روز جهانی زن، رانجانا کوماری، مدیر مرکز تحقیق اجتماعی و معاون شبکه زنان برای تغییر بود وی در شروع سخنان خود گفت: از شما بخاطر دعوتی که از من کردید متشکرم. بخصوص به دلیل پیام خوبی که از ایران آمده است که زنان، خانم رجوی این زنان دلاور ایران، و بی واهمه و با عزمی استوار، در دسامبر، تحت فرماندهی شما جنگیدند و بسوی پیروزی پیش میتازند. میخواهم تأکید کنم که زمانی که زنان بپا میخیزند ملت بپا میخیزد. وقتی که زنان بپا میخیزند ملت ها استقلالشان را بدست میآورند. بنابر این وقتی که زنان ایران به پا خاسته اند بعد از این همه سالیان دراز و متمادی وقتی که به دسامبر ۲۰۱۷ میرسیم آنها را می بینیم که با پلیس درگیر میشوند. ما آنها را در شبکه های اجتماعی میبینیم وقتی که آن دختر شجاع که عکس هایش به ما رسید از میان دود گاز اشک آور عبور کرد، من فکر میکنم همه چیز بود از گلوله تا گاز اشک آور که به سمت او شلیک میشد . او از میان آنها عبور کرد و شعار آزادی و دموکراسی برای ایران سر داد، ما میدانستیم و فکر میکنم همه دنیا هم این پیام را گرفت که زنان ایران و مردان ایران اینک دیگر فی الواقع به پشت سر نگاه نخواهند کرد.
همچنین زمان پیروزی برای نیروهای آزادی و دموکراسی فرا رسیده است. من آن را در فاصله نزدیکی در آن گوشه می بینم. من آنرا میبینم زیرا این واقعا زنان هستند که جسارت،‌ توانمندی و صدای خود را به نمایش گذاشته اند، تمام توان خود را برای این جنبش گذاشته اند و خانم رجوی، اینک زمان آنست که فکرمیکنم نیاز به یک جهش نهائی برای رسیدن به آنجا و توانستن برای رسیدن به هدف شما است.
رانجانا کوماری در پایان سخنان خود تاکید کرد: مهمترین موضوع این است که این یک جنبش برای آزادی و دموکراسی است که مدافع حقوق زنان است علیه هرگونه تبعییض و استثمار زنان تحت هر نام و مذهبی که باشد. بنابر این این نیروهای ‌زن ستیز و بنیادگرا بوسیله زنان و رهبری آنان شکست خواهند خورد. زیرا این بسیار مهم است . برای این که این ۸ مارس است که دارد میآید،‌بنابراین قدرتان افزون باد، عزم و اراده تان بسی استوار تر باد، زیرا در سالگرد ۸ مارس روز جهانی زن، زنان ایرانی از داخل ایران این پیام را به زنان جهان میدهند که وقتی شما جسارت دارید،‌وقتی شما عزم جزم دارید و نه تنها بر علیه تبعیض علیه زنان میجنگید بلکه برای دستیابی به دموکراسی برای مردم خود و رسیدن به آزادی آنان میجنگید و برای دستیابی به حقوق بشر در کشور خود مبارزه میکنید این پیام مرزهای کشور خودتان را در مینوردد و مطمئنم که ما در کنارتان ایستاده ایم تا شما همگی در این مبارزه برای این هدف پیروز شوید.

نجات اسطل نماینده پارلمان فلسطین و رئیس هیأت فلسطین در شورای اروپا در سخنان خود گفت: از سوی خودم و ازسوی خواهران در هیأت فلسطین و هیأت اردن بهترین درودها را در این روز به شما می‌فرستم.
وی در آدامه سخنانش گفت: ما به‌نام زنان مبارز فلسطینی، به مبارزه شما درود می‌فرستیم و به پایداری شما و مبارزه شما برای عدالت، دموکراسی، آزادی وکرامت انسانی درود می‌فرستیم. قیام زنان ایران و جلوداری آنها در صحنه‌ها برای همه روشن و واضح است و این دلیلی بر اشتیاق آنها برای آزادی، دموکراسی، عدالت و کرامت انسانی است و همچنین وی برای تلاش میکند برای رسیدن به حقوق خود و حقوق مردم خود. با شما و همراه شما همگی قیام میکنیم به ارتقای وضعیت زنان درهر کجا که باشند، در فلسطین، در ایران، در سوریه و در همه جا، برمی خیزیم به بهبود این واقعیت وبه زنان کمک میکنیم در شرکت گسترده سیاسی وشرکت گسترده اقتصادی واجتماعی وکسب انواع آزادیها؛ آزادی پوشش و آزادی تردد و آزادی اندیشیدن و عدالت و برخورداری از حقوق بشر و حقوق زنان.
و در پایان از همه شما تشکر می‌کنم و همراه با شما ادامه می‌دهیم تا زمان تغییر وضعیت زنان به وضعیتی بهتر و به‌دنبال آن تغییر وضعیت خلق‌ها، ازهمه شما تشکر میکنم.