بحران رژیم بر سر فیلتر کردن تلگرام در هراس از قیام و برملا شدن ترفند آخوند روحانی

رسانه های حکومتی از سخنان دو پهلوی رئیس جمهور شیاد رژیم در مورد فیلتر کردن تلگرام، را تحت عنوان «سرگیجه مسئولان بر سر فیلتر کردن تلگرام» یاد کرده‌اند. اما رسانه های سپاه پاسداران با حمایت از او نوشته اند: روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است.

این در حالیست که کشمکشهای درونی حاکمیت بر سر پیامدهای این اقدام و هراس رژیم از فوران اعتراضات هم‌چنان ادامه دارد.

یک روزنامه باند روحانی تیتر کرده که روحانی گفته است، «تلگرام فیلتر نمی‌شود»، روزنامه وابسته به دولت می‌نویسد: «روحانی در واکنش به زمزمه‌های محدود شدن دسترسی به تلگرام تأکید کرد: رفع انحصار به جای فیلترینگ».
به رغم ابهام و ترفندی که آخوند روحانی در حرفهایش به کار برده، فیروزآبادی دبیرشورایعالی فضای مجازی در تلویزیون با صراحت گفت که روحانی دستور رفع انحصار را از شبکه‌های مجازی را صادر کرده است.

تلویزیون شبکه خبر رژیم ۱۴/۱/۹۷: چون کشور ما انحصار تلگرام هست تقریبا و آقای رئیس جمهور هم به ما دستور دادند که از انحصار خارج بشیم همین امروز صبح هم که خدمت ایشون بودیم ایشون تاکیدشون این بودش که کشور بایستی از انحصار پیامرسانهای خارجی بخصوص تلگرام البته ایشون تلگرام رو ذکر نکردند ولی خب منظور تلگرام هست که در ایران انحصار داره

رسانه‌های باند خامنه‌ای و سپاه پاسداران نیز در باره حرفهای روحانی راجع به انحصار تلگرام نوشته‌اند: خروج از انحصار پیام‌سانها دستور روحانی است و روحانی موافق فیلترینگ تلگرام است.

در همین هشدارها نسبت به شکست و افزایش نارضایتی در اثر مسدود کردن تلگرام ادامه دارد. روزنامه ابتکار از باند روحانی نوشت: فیلترینگ چند روزه تلگرام در دی ماه، تجربه فیلترینگ چند ساله و جامعه شناسی مخاطب ایرانی نشان می‌دهد که اعمال فیلترینگ این بار هم شکستی بزرگ خواهد بود و نتیجه‌یی جز نارضایتی بیشتر، استفاده مردم از فیلتر شکنها، صدمه‌ای بزرگ به تعداد کثیری جوان و چند ده‌هزار کسب و کار آنلاین نخواهد داشت.

این روزنامه در ادامه هشدار خود نوشت: فیلتر شدن تلگرام نه تنها به حذف این وسیله ارتباطی نمی‌انجآمد بلکه بر دامنه دسترسی‌ها به اطلاعات با شیوه‌های غیررسمی خواهد انجامید. آنگاه نه مدیریت، بلکه کنترل انبوه اطلاعات ریز و درشت با تفاسیر و تحلیل‌های سیاه و خاکستری، سخت‌تر از پیش خواهد شد.

روزنامه ایران متعلق به دولت روحانی نیز نوشت: حکومت در توسعه شبکه‌های اجتماعی خیلی موفق نخواهد بود. چون اینجا فضایی برای تبادل نظرات به صورت آزادانه و به دور از هراس‌های امنیتی است. این نکته هم البته قابل توجه است که حکومت‌ها اتفاقاً باید از چنین فضاهایی استقبال هم بکنند که در حکم یک سوپاپ اطمینان عمل می کند و اگر بسته شود چه بسا برخی مسائل اصطلاحاً زیرزمینی و برای کشور هزینه زا شود. بحث تلگرام بعد از اعتراض‌های دی ماه ۹۶ جدی شده که تلگرام با مسأله امنیتی و اعتراض‌های مردمی پیوند داده شد. (روزنامه ایران ۱۵/۱/۹۷)

محمود صادقی نماینده مجلس رژیم از باند مغلوب گفت: مسدود کردن و فیلترینگ شبکه‌های خارجی باعث افزایش اقبال و رجوع مردم به فیلترشکن‌ها خواهد شد تا پیام‌رسان‌های داخلی. آنچنان که در زمان فیلتر بودن تلگرام در اعتراضات دیماه هم شاهد بودیم. آن موقعیت و افزایش چندین برابری حجم رجوع مردم به فیلترشکن‌ها برای استفاده از تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی اصولاً می‌بایست درس عملی و عینی برای متولیانی باشد که امروز طرفدار فیلترینگ تلگرام هستند. (روزنامه ایران ۱۵/۱/۹۷)

یک رسانه باند مغلوب با اشاره به شکست سیاستهای سرکوب و سانسور رژیم در زمینه ماهواره، فیس بوک و توئیتر نوشت: تیغ فیلترینگ مشمول آنها شد. اما فیلترشکن به میدان آمد و ناکارآمدی فیلترینگ تبدیل به یک تابلو و کارنامه شد. (رویداد ۲۴ – ۱۵/۱/۹۷)