هراس فزاینده و تشدید بحران درونی رژیم در پی تهاجم هوایی به دیکتاتور سوریه

واکنشهای مهره ها و رسانه های حکومتی نسبت به تهاجم هوایی آمریکا، فرانسه و انگلستان به دیکتاتور سوریه، حاکی از هراس فزاینده و تشدید بحران درونی رژیم است.

ایرنا خبرگزای رسمی رژیم، به نقل از مجلسی یک دیپلومات سابق رژیم می نویسد: هدف اصلی حمله سه کشور به سوریه دادن پیغام به تهران بود... مسکو به هیچ وجه حاضر نیست در زمین سوریه خود را به مخاطره بیندازد و حاضر نیست وضعیت خود را برای بقای اسد در سوریه به مخاطره بیندازد (ایرنا 26/5/97)

یک دپیلومات دیگر رژیم به نام قربان اوغلی نیز گفت: دو طرف با بمباران نمادین، مشروط به آنکه پایگاهها و سربازان روسیه مورد هدف قرار نگیرند، به توافق میرسند. روسیه برخلاف تهدیدهای قبلی، به صدور بیانیه ای از سوی سفیرش در آمریکا بسنده میکند... بحران سوریه وارد مرحله جدیدی شده که هرگونه غفلت یا اشتباه محاسبه ای از سوی نقش آفرینان میتواند پیامدهای جبران نشدنی ای در پی داشته باشد. (شرق 27/5/97)

یک حقوقدان حکومتی با نگرانی از موقعیت ضربه پذیر حکومت آخوندی براساس حقوق بین المللی، نوشت: واقعیت عینی در خصوص موضوع سوریه این است که خواست کشورهای ایران و روسیه در بسیاری موارد با آنچه جامعه جهانی در طرح و برنامه دارد یا تعارض یا مغایرت دارد...
انکار حضور نظامی جمهوری اسلامی در حالی است که کشته های مدافع حرم عملا هر ادعایی جز حضور نظامی مستقیم در سوریه را مردود میکند... مشی و رویه ای که زمینه های حقوقی مقابله با نظام را براساس معیارهای حقوقی و جهانشمول حقوق بشری تمهید و فراهم میکند. (اعتماد 27/5/97)

از سوی دیگر، کیهان تحت امر خامنه ای با تأکید بر ادامه برنامه موشکی رژیم نوشت: اینکه، کسانی که میگویند «دنیای فردا، دنیای گفتمانها است نه موشکها» تا نتیجه بگیرند باید مذاکرات موشکی را هم کلید زد، یا خوشخیال و خاماندیشند یا به خیانت در میدان دشمن بازی میکنند، چرا که امروز، دنیای موشک است و دنیای گفتمان با کشورهایی با مختصات آمریکا، انگلیس و فرانسه تمام شده است.... دنیای فردا دنیای موشکهاست نه گفتمانها. (کیهان 27/5/97)
کیهان خامنه ای همچنین نوشت: حمله موشکی... مشت خط نفوذ را باز و برجام موشکی را هوا کرد.
آنها باید تئوریهای باطل خود را دور بریزند. باید موشک داشت، فراوان هم باید داشت، توسعه هم باید داد و به رخ دشمن کشید، این، کم هزینه ترین روش بازدارندگی است.
مهدی محمدی، عضو تیم مذاکره کننده سابق اتمی رژیم نیز نوشت: بیمعنا شدن گزینه های مذاکراتی و آشکار شدن اراده واقعی غرب از درخواستها برای مذاکرات موشکی و منطقه ای یکی از دلالتهای راهبردی حمله اخیر است. (وطن امروز 27/5/97)

در مقابل، خبرگزاری رسمی رژیم که در کنترل دولت روحانی است، می نویسد: ما در داخل کشور باید بسیار هوشیار باشیم, جریان های سیاسی کشور باید دقت کنند تا از سخنان تحریک کننده اجتناب کرده و بهانه دست بهانه جویان غربی ندهند. شاخه و شانه کشیدن در موضوعات مختلف در برهه کنونی چندان اقدام سنجیده ای نیست. (ایرنا 26/5/97)

قربانی عضو مجلس نیز گفت: امروز منطقه خاورمیانه آبستن حوادث کم نظیر و کم سابقه ای ست باید کشورهای منطقه هوشیاری بیشتری داشته باشند... حمله موشکی مدعیان حقوق بشر امریکا فرانسه انگلیس به یک کشور مستقل خود گویای اجرای قانون جنگل در کشور است...
با کمال تاسف امروز می بینیم که امروز امریکا هیاهوی خروج از برجام را در سر دارد.رادیو فرهنگ 26/1/97

آخوند صادق لاریجانی رئیس قضائیه خامنه ای در واکنشی پر غیظ و نگرانی نسبت به تهاجم هوایی به دیکتاتور خون آشام سوریه گفت: امروز محور شرارت در منطقه اینها هستند به اضافه اذنابشون در منطقه، چه مقدار موجب تاسف هست که در شب حاکمان خود فروخته ای از جهان اسلام بیایند حمایت بکنند از چنین حمله ای و صراحتا هم ابراز بکنند... که در پس پرده تروریستها در سوریه چه کسی نهفته است. شبکه خبر رژیم 27/1/97

قاسمی سخنگوی پریشان حال وزارت خارجه رژیم نیز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود از تکرار چنین حملاتی ابراز نگرانی کرد:
سؤال: آیا مشارکت انگلیس و فرانسه و آمریکا در حمله به سوریه میتونه حاکی از تحت فشار قرار دادن ایران در خصوص مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه ای باشه ؟
قاسمی: جمهوری اسلامی ایران... سیاستهای منطقه ای و جهانی خودش رو دنبال کرده و هرگز این نوع اقدامات نمی تواند بر سیاستهای جمهوری اسلامی ایران تاثیر خاصی داشته باشه.
سؤال: یکی از مسائلی که پیش بینی میکنند یک تهاجم بزرگتری در راه باشه میخواستم بدونم اگر این حملات شدت بگیره در سوریه ایران چه واکنشی خواهد داشت یعنی چه سناریوهایی رو پیش بینی کردیم برای مقابله با این موضع؟
قاسمی: احتمال داره که باز هم این نوع رفتار رو تکرار بکنه ولی هر آنچه که امروز در وضعیت نابهنجار منطقه و جهان کنونی مشاهده میشه تصور میکنم ناشی از اشتباهات استراتژیک راهبردی و فاحش ایالات متحده امریکا طی دهه های گذشته است. شبکه خبر رژیم 27/1/97
 
رئیس کمیسیون آموزش مجلس رژیم به نامه مهدی زاهدی خواستار تعلیق روابط رژیم با فرسانه به خاطر حمله موشکی به مراکز شیمیایی بشار شد. وی در پیامی نوشت: دولتمردان در انتخاب شرکای تجاری تجدیدنظر کنند. پاریس همواره در طول سال های گذشته مقابل نظام بوده است. قرارداد مشکوک پژو را سریعا لغو کنید.آنلاین 26/1/97

پاسدار جعفری سرکرده کل سپاه پاسداران با نگرانی خطاب به عناصر بسیجی رژیم گفت:‌ «مقطع حساسی از انقلاب را پشت سر می‌گذاریم و همه دشمنان برای القای ناامیدی در داخل کشور، بسیج شده‌اند».
وی با اشاره به این‌که خامنه‌ای به نیروهای بسیجی برای محول کرده کارهای مهم امید بسته است، افزود: در بسیج، کارها و انتظارات برآورده نشده زیاد است.