تحولات پیرامون سرنوشت برجام و پیامدهای آن

وزیر خارجه فرانسه ضمن تاکید بر موضع این کشور برای حفظ برجام، مداخلات منطقه یی و برنامه موشکی رژیم آخوندی را محکوم و غیر قابل قبول اعلام کرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با تلویزیون ب.اف.ام. گفت: «تلاش رژیم ایران برای توسعه نفوذش در کل منطقه، چه از طریق حمایت از حوثی‌ها در یمن یا حمایت از حزب‌الله در لبنان و یا حمایت از نیروهای پشتیبان اسد و حضور آن در سوریه، قابل قبول نیست. تمایل این رژیم به توسعه موشک‌های بالستیک نیز محکوم و غیر قابل قبول است».

یک مقام ارشد دولت آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره سفر آتی رئیس‌جمهور فرانسه به واشنگتن اعلام کرد که دونالد ترامپ در ارتباط با برجام، سه اولویت دارد: بند غروب (مدت‌دار بودن توافق اتمی)، برنامه موشک بالستیک و به‌طور عام‌تر فعالیت‌های شرورانه رژیم ایران در منطقه و سراسر جهان.

وی افزود: «اروپایی‌ها و به‌خصوص سه کشور اروپایی به سختی کار کرده‌اند تا به مهم‌ترین و اصلی‌ترین نگرانی‌های ما مثلاً درباره برنامه موشکی رژیم ایران و بند غروب برجام پاسخ بدهند... اما این کار هنوز به سرانجام نرسیده است».
به گفته این مقام ارشد آمریکایی، ماکرون و ترامپ در دیدار روز سه‌شنبه خود در کاخ سفید، از جمله درباره برجام و حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به دیکتاتور سوریه، بحث و گفتگو خواهند کرد.

وال استریت ژورنال گزارش داد: «فرانسه، انگلستان و آلمان از شرکای خود در اتحادیه اروپا می‌خواهند تا با اعمال تحریم علیه چند تن از افراد و نهادهای رژیم ایران، از جمله برخی از مقام‌های سپاه پاسداران که در جنگ سوریه نقش دارند، توافق کنند. با این حال، گفتگوها بر سر بسته تحریم‌ها، به کندی پیش رفته است».
این گزارش می‌افزاید: «در مذاکرات بین آمریکا و اروپایی‌ها، مقام‌ها یک توافق سیاسی را برای پاسخ‌دادن به سه نگرانی اصلی ترامپ آماده می‌کنند. انتظار می‌رود در این توافق گفته شود، رژیم) ایران نمی‌تواند موشک‌های بالستیک بین قاره‌یی تولید یا آزمایش کند... و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تأسیسات رژیم ایران از جمله تأسیسات نظامی، دسترسی خواهد داشت».

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی گفت: رسیدن به توافق موجود یعنی ادامه برجام پیچیده بوده و رسیدن به توافق جدید غیرممکن خواهد بود و مذاکرات احتمالی آینده به دلیل بالارفتن انتظارات بسیار خطرناک خواهد بود.
جواد ظریف در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: ما چندین گزینه آماده در اختیار داریم که یکی از آنها از سرگرفتن فعالیت های هسته ای با سرعتی بسیار بیشتر خواهد بود.این گزینه ها آماده اجرا هستند و زمانی که مناسب باشد تصمیم می گیریم.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم نیز در مورد خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: ما از نظر فنی کاملاً آماده‌ایم... امیدواریم طرف مقابل سر عقل بیاید.