بحران رژیم بر سر سرنوشت برجام همزمان با سفر مکرون به آمریکا

همزمان با سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و تمرکز گفتگوها پیرامون توافق اتمی و مداخلات منطقه یی و برنامه موشکی رژیم آخوندی، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس رژیم که اظهاراتش روز سه شنبه ۴اردیبهشت در خبرگزاری رسمی رژیم منتشر شده، درباره ارزیابی حکومت آخوندی ازتحولات جاری، می گوید: تحلیل ما و گام هایی که آمریکایی ها در دو سال گذشته برداشتند و همچنین با توجه به تغییرات چند ماه اخیر در سیاست خارجی آمریکا و شروطی که ترامپ برای تمدید سه ماهه گذاشت, نشان می دهد که آنان می خواهند از این توافق خارج شوند.

واکنشها و موضعگیریهای سرکردگان نظام بحران زده آخوندی
شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم در مورد خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: منافع نظام به خطر بیفتد میتوانیم از ان.پی.تی خارج بشویم.

کیهان خامنه ای، نیز با درج اظهارات وزیرخارجه حکومت آخوندی نوشت: ظریف در مصاحبه با خبرنگاران در نیورک اعلام کرد، در صورت خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی از ان.پی.تی خارج شده و غنیسازی پیشرفته را آغاز میکند.
ظریف افزود: یک گزینه دیگر این است که ما بدون توجه به فرایندهای برجام فوراً برنامه هستهیی خودش را آغاز کنیم. و آمریکا به هیچوجه نباید نگران این باشد که ما اقدام به تولید سلاح هسته یی میکنیم. (اما نظام) هنوز تصمیمی درباره اینکه باید کدام یک از گزینهه ا را انتخاب کند، نگرفته است.

 ازسوی دیگر روزنامه سپاه پاسداران، حرفهای وزیر خارجه را مانوری برای هیچ و پوج دانسته و با اشاره به «یا همه برجام یا هیچ» جواد ظریف، زیر عنوان «شرط «همه یا هیچ» ظریف، برای تقریباً هیچ»!، می نویسد: تنها ۱۸ روز دیگر تا ضربالاجل دونالد ترامپ برای بازنگری در توافق هستهای ایران و ۱+۵ برجام باقی مانده، روسیه و چین بار دیگر مخالفت خود را با تحرکات غرب برای تغییر مفاد برجام اعلام کردند... در حالی است که مقامات امریکایی مدعی هستند به پیشرفتهای قابلتوجهی با اروپا بر سر اصلاح برجام دست پیدا کردهاند. امانوئل ماکرون، پیش از (سفر به آمریکا) گفته بود که امید ندارد بتواند رئیسجمهور امریکا را به ماندن در برجام متقاعد کند.
روزنامه سپاه پاسداران نوشت: به نظر میرسد، با توجه به گفتههای مقامات امریکایی، واشنگتن در ۱۲می، زمان پایان مهلت تعیین شده، از برجام خارج شود.

مهدی محمدی، عضو سابق تیم مذاکره کننده اتمی رژیم پیشبینی کرد: آمریکا روز ۲۲اریبهشت از توافق خارج میشود اما اعلام میکند آماده است در صورت تندادن ایران به شرایطش فورا به توافق بازگردد. شرایط او در واقع چیزی جز بازگشت کامل تحریمها و ابدیشدن محدودیتها نیست».

توئیتر مهدی محمدی:در این اوضاع و احوال، بحران حاد درونی حاکمیت ادامه دارد و آخوند روحانی و باند او به خاطر شکست برجام بیش از همیشه زیر ضرب باند رقیب قرار گرفته اند.

کیهان تحت امرخامنه ای می نویسد: اکنون با گذشت ۵ سال، برجام به دستاورد«تحقیقاٌ هیچ» رسیده و «فاجعه»روی زشت و کریه خود را بطور کامل به ما نشان داده است.
از یک سو رکود بیسابقه بر بازارهای مختلف اقتصادی حاکم است و از دیگر سو، بیکاری بهدلیل تعطیلی پی در پی واحدهای تولیدی، به مرز نگرانکننده ۶ میلیون نفر رسیده است.
واردات و بخصوص واردات قاچاق همچنان ادامه دارد و با هزاران عذر و بهانه، نورچشمیها و دستاندرکاران قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد، به کارشان یعنی تعطیلی صنایع داخلی و ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی مشغولند! برجامی که قرار بود برای جوان ایرانی شغل ایجاد کند، چنین نکرد.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود درباره توافق اتمی با رژیم آخوندی، گفت: «رئیس‌جمهور (آمریکا) به روشنی تمام گفته است که اعتقاد دارد این یک توافق بد است. قطعاً این امر تغییری نکرده است... رئیس‌جمهور از روز اول به روشنی گفته است که (این توافق را) یک توافق بد می‌داند».
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی درباره دعاوی وزیر خارجه رژیم مبنی بر این‌که طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد، تأکید کرد: «ما قطعاً بر این باوریم که باید یک توافق بهتر وجود داشته باشد که مثبت باشد و کارایی داشته باشد.... ما برای تعیین سیاست خارجی‌مان، به سران رژیم ایران نگاه نمی‌کنیم».

وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در بیانیه پایانی اجلاس خود در تورنتو کانادا، رژیم آخوندی را به رعایت التزامات بین‌المللی حقوق بشر، از جمله تضمین آزادی بیان و پایان‌دادن به دستگیری‌های خودسرانه فراخواندند و بر مقابله با انتقال موشک‌های بالستیک توسط رژیم و جلوگیری از دستیابی آن به بمب اتمی، تأکید کردند.
در بیانیه وزرای خارجه جی هفت، آمده است: «ما متعهدیم که به‌طور دائمی تضمین کنیم، برنامه اتمی رژیم ایران مطابق التزامات آن بر اساس ان.پی.تی. و تعهداتش تحت برجام مبنی بر این که هرگز در پی تسلیحات اتمی و توسعه و دستیابی به آن نباشد، صرفاً صلح‌آمیز باقی بماند».
این بیانیه «آزمایش‌های موشک بالستیک» رژیم را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناهمخوان دانسته و تأکید کرد که چنین آزمایش‌هایی به تنش و بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.
وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، اضافه می‌کنند: « (ما از رژیم ایران) می‌خواهیم انتقال غیر قانونی تکنولوژی موشک بالستیک را به عوامل دولتی و غیر دولتی متوقف کند. ما قصد داریم به کارمان برای مقابله با توسعه موشک‌های بالستیک در منطقه و انتقال غیر قانونی تسلیحات توسط رژیم ایران، ادامه بدهیم».
در بخش دیگری از بیانه وزرای خارجه جی هفت، آمده است: «ما نگران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران به‌خصوص حمایت آن از عاملان نظامی غیر دولتی هستیم. ما با نگرانی عمیق گزارش هیأت کارشناسان ملل متحد درباره یمن را پیرامون عدم تبیعت رژیم ایران با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت درباره انتقال تسلیحات (این رژیم) به‌ویژه قطعات موشک بالستیک به حوثی‌ها، مورد توجه قرار می‌دهیم... ما از رژیم ایران می‌خواهیم از هرگونه اقدامی که می‌تواند به امنیت منطقه‌یی آسیب برساند خودداری کند. هم‌چنین از رژیم ایران می‌خواهیم از التزامات بین‌المللی حقوق بشری خود تبعیت کند؛ از جمله تضمین آزادی بیان و پایان‌دادن به دستگیری‌های خودسرانه».

وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در قسمت دیگری از بیانیه پایانی اجلاس خود در تورنتو، بر حمایت خود از حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان به دیکتاتور سوریه تأکید کرده، آن‌را ضروری دانسته و می‌افزایند: «ما در محکوم‌کردن استفاده از تسلیحات شیمیایی در حمله ۷ آوریل در غوطه شرقی... با قوی‌ترین عبارات ممکن، متحدیم... ما کاملاً از همه تلاش‌های ایالات متحده، انگلستان و فرانسه برای کاهش درد و رنج شدید مردم سوریه از طریق تنزل‌دادن توان رژیم اسد در استفاده از تسلیحات شیمیایی و جلوگیری از هرگونه استفاده آن در آینده، همان‌طور که در اقدامشان در ۱۳ آوریل به نمایش گذاشته شد، کاملاً حمایت می‌کنیم».
وزرای خارجه جی هفت هم‌چنین به اجرای کامل آتش‌بس سراسری در سوریه طبق قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت فراخوان دادند و حملات زمینی و هوایی رژیم اسد به مناطق مسکونی و مراکز پزشکی غوطه شرقی و هم‌دستی رژیم آخوندی در این حملات را محکوم کردند.
آنها خواهان پیشرفت راه حل سیاسی در سوریه از طریق روند ژنو و طبق قطعنامه ۲۲۵۴ و بیانیه ژنو شدند.

جان سولیوان سرپرست وزارت خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در تورنتو، در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت برجام، تأکید کرد: «آمریکا نگرانی‌های قابل توجهی نسبت به رژیم ایران، برنامه موشک بالستیک و نفوذ بی‌ثبات‌کننده و شرورانه آن در منطقه، از جمله در یمن، سوریه و سایر نقاط دارد. (ما هم‌چنین) نسبت به خود برجام از جمله (مدت‌دار بودن آن) نگرانیم».
وی افزود: «پرزیدنت ترامپ نسبت به رفتار شرورانه رژیم ایران بسیار نگران است. نگرانی اصلی او در ارتباط با برجام به نگرانی در ارتباط با منع تکثیر بر می‌گردد. هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد مسلح شدن رژیم ایران به (سلاح) اتمی باشد.

سرپرست وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین، گفت: «کشورهای جی ۷ پیام ما را به رژیم ایران تکرار می‌کنند که به استانداردهای بین‌المللی پایبند باشد و اکیداً از تعهدات اتمی خود تحت برجام، تبعیت کند. ایالات متحده به تمامی شرکای خود فراخوان می‌دهد که در حالی که ما با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه مقابله می‌کنیم و این حکومت... را به‌خاطر اعمالش مورد حسابرسی قرار می‌دهیم به همکاری با ما ادامه بدهند. (اعمالی شامل) حمایت از سازمان‌های تروریستی، حملات سایبری، تهدید منافع دریانوردی بین‌المللی و ارتکاب نقض‌های بی‌رحمانه حقوق بشری».
جان سولیوان در بخش دیگری از سخنانش درباره استمرار حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، گفت: «تا زمانی که داعش شکست بخورد و باصطلاح خلافت آن تماماً از بین برود، ایالات متحده در سوریه متعهد باقی می‌ماند. ما کار خواهیم کرد تا تضمین کنیم نیروهای محلی که توسط شرکای منطقه‌یی و متحدان ما توانمندی خود را به دست خواهند آورد، بتوانند این دستاوردها را تثبیت کنند، مناطق آزاد شده را باثبات سازند و از بازگشت داعش جلوگیری کنند. ما خلاءیی را برجای نخواهیم گذاشت که رژیم اسد و حامیانش بتوانند از آن سوءاستفاده کنند».