قاضی تد پو: رژیم ایران حکومت شماره یک حامی تروریسم در تمام جهان است

روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت، در اجلاس مجلس نمایندگان آمریکا لایحه دو حزبی «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری» برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت آخوندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لایحه لازم‌الجرای ۴۷۴۴ شامل الحاقیه ای پیرامون قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ است که توسط قاضی تد پو نماینده ارشد و رئیس زیرکمیته ضد تروریسم مجلس نمایندگان ارائه شده است.
این نخستین‌بار است که قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و لزوم تحقیقات بین‌المللی درباره آن، در یک لایحه الزام‌آور کنگره آمریکا به‌ثبت می‌رسد.

 

قاضی تدپورئیس زیرکمیته تروریسم در کنگره آمریکا  در این اجلاس گفت: «رژیم ایران حکومت شماره یک حامی تروریسم در تمام جهان است. آنها حتی علیه مردم (ایران) دست به اعمال تروریستی می‌زنند... آخوندهای (حاکم بر) ایران در میان بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند. امسال ما بار دیگر شاهد سرکوبگری آنها بودیم؛ آنها به سرکوب بی‌رحمانه مخالفت مردم (ایران) ادامه می‌دهند... هرچند توجه بین‌المللی کاهش یافته، ولی مردم ایران هم‌چنان در خیابان‌ها هستند و حقوق خودشان را طلب می‌کنند؛ خواسته‌هایی هم‌چون طلب فرصت‌های اقتصادی، دسترسی به آب، آزادی مذهبی یا برابری جنسیتی. در پاسخ به آنها، رژیم چندین تن را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده آن هم مانند موارد متعدد قبلی و بدون مجازات از سوی جهان بیرون. این برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست و کافی است به قتل عام ۱۹۸۸ نگاه کنیم که طی آن ۳۰ هزار تن از زندانیان سیاسی ایران به‌طور سیستماتیک توسط این رژیم به قتل رسیدند. این اعدام‌های جمعی وحشیانه از طریق حلق‌آویز در ملاءعام و تیرباران صورت گرفت و نوجوانان و زنان باردار را در بر می‌گرفت که حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند؛ از جمله بسیاری از سازمان مجاهدین خلق ایران که امروز گروه پیشتاز اپوزیسیون ایران است. این عمل به قدری وحشتناک بود که جانشین وقت خمینی، آن‌را «بزرگ‌ترین جنایت صورت‌گرفته در دوران (حکومت) جمهوری اسلامی» نامید «که تاریخ به‌خاطر آن، ما را محکوم خواهد کرد». بله، تاریخ اکنون این رژیم را به‌خاطر این کشتارها محکوم می‌کند. این لایحه، آن محکومیت را محقق می‌کند و فراخوان به تحقیقات درباره این جنایت علیه بشریت می‌دهد. هم‌چنین از دولت خواهان کار با شرکای بین‌المللی برای تحقیقات حول موارد عمده دیگر نقض حقوق بشر، مانند کشته‌شدن چندین تن دیگر در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ و تحریم مسئولان آن می‌شود. در تمامی این پرونده‌ها، به خانواده‌های کسانی که توسط رژیم کشته شدند، هرگز گفته نشد که بر سر اجساد عزیزانشان چه آمده است؟ آقای رئیس امروز روز حسابرسی برای رژیم ایران است...».

در پایان جلسه مربوط به لایحه ۴۷۴۴، الیوت انگل بار دیگر سخنرانی کرد، و گفت: «آقای تد پو به قتل عام سال ۱۹۸۸ اشاره کرد که وحشتناک بوده و موارد بسا، بسا بیشتری نیز صورت گرفته است. دستان این رژیم بی‌رحم به خون آغشته است و مهم است که ایالات متحده پیرامون آن موضع‌گیری کند».

اد رویس نیز در سخنان پایانی خود، گفت: «از رئیس مک‌کال و عضو ارشد انگل به‌خاطر رهبری دو حزبی‌شان برای حسابرسی از رژیم ایران تشکر می‌کنم. حسابرسی از آنها به‌خاطر بی‌رحمی‌شان... در قتل عام ۱۹۸۸ و بی‌رحمی در قبال رفتار با اقلیت‌های مذهبی...».