واکنش غیظ آلود رژیم نسبت به تاکید صدر اعظم آلمان مبنی بر ناکافی بودن برجام

اظهارات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در واشنگتن پس از دیدار با دونالد ترامپ و تأکید او بر این که برجام کافی نیست، واکنشهای غیظ‌ألود حکومت آخوندی را به همراه داشته است.

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران با تیتر «تنظیم عقربه برجامی اروپا با کاخ سفید» نوشت: یک روز پس از آنکه ترامپ در سخنانی گفت که نظر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را درباره برجام تغییر داده است، به نظر می‌رسد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در سخنان به‌رغم نمایش اختلاف‌نظر با کاخ سفید، به موضع ترامپ تمکین کرده است.

تلویزیون حکومتی نیز گفت: آن‌چه این خانم مرکل ۶۴ ساله، این نخستین بانوی صدراعظم در تاریخ آلمان را به این اتاق کاخ سفید کشاند، یکی هم بحث بر سر برجام بود. اما وقتی در نشست خبری ترامپ، حرفهای همیشه را زد و این که اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند. مرکل گفت: برجام کافی نیست اما مؤثر بود. فعالیتهای هسته‌ای ایران را کند کرد و نظارت و بازرسی را باعث شد. باید نفوذ ایران را مهار کنیم. برجام را یک تکه از یک پازل ببینید.
برجام لازم است اما کافی نیست. این چکیده اظهارات محافظه‌کارانه مرکل در کنار ترامپ بود...
ترامپ تقریباٌ همان حرفهایی را که به رئیس جمهور فرانسه زد، به صدراعظم آلمان هم گفت.

روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای نیز نوشت: مرکل به جای «انتقاد از مواضع ترامپ» ترجیح داده است «برجام» را هدف قرار دهد... صدراعظم آلمان نیز مانند رئیس‌جمهور فرانسه ترجیح داده است «برجام» را قربانی موضوعات و دغدغه‌های دیگری مانند «اختلافات بر سر بودجه نظامی اعضای ناتو» و «منازعات اقتصادی اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا» کند. باید این حقیقت را پذیرفت که «خروج آمریکا از برجام» نه محصول یکجانبه‌گرایی آمریکا، بلکه محصول همپیمانی اروپا و آمریکا بوده است.

روزنامه حکومتی رسالت با عنوان «خیانت برجامی ژرمنها» نوشت: نه تنها مقامات سه کشور اروپایی اقدامی در راستای مهار ترامپ و کارشکنی های وی در برجام صورت ندادند، بلکه با کاخ سفید در خصوص «تغییر برجام» وارد معامله ای سیاسی شدند. این قاعده در خصوص آنگلا مرکل نیز صادق است. او علی‌رغم آنکه گفته می‌شد برای قانع کردن ترامپ جهت ماندن در برجام به واشنگتن سفر کرده گفت: «نظر ما این است که برجام اولین مرحله‌ای است که به کند کردن اقدامات ایران کمک کرده است.