تشتت و کشمکش در راس نظام آخوندی در پی شکست برجام

فرهنگی نماینده مجلس آخوندی:‌ اتفاقی که برای برجام افتاد نظام را در عالم برزخ قرار داد. در واقع آنچه که اتفاق افتاد ایران رو در عالم برزخ قرار دادند و هیچی عاید جمهوری اسلامی ایران نشد و نگذاشتند یعنی پایبند به تعهداتشون نبودند در این شرایط حساس ما باید مراقبت کنیم اونها دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی و در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی در تلاش هستند اعتمادی هم به اروپا وجود ندارد.

باند روحانی مذاکرات ظریف را تنها راه برای حکومت آخوندی دانسته و درعین حال به مواضع اروپا در مخالف به برنامه موشکی و مداخلات منطقه یی رژیم اذعان می کنند:
روزنامه حکومتی شرق از باند روحانی می نویسد: آنچه از اخبار مرتبط با اروپا به گوش میرسد، به نظر میرسد این بسته پیشنهادی آنها، شامل موضوعاتی علاوه بر موضوع هسته ای خواهد بود. این بسته پیشنهادی را چند ماه پیش فرانسه مطرح کرده و حتی در حال رایزنی با آمریکا بر سر این طرح بوده است. توافق مد نظر آنها شامل این است که ایران بعد از سال ۲۰۲۵ (بند غروب برجام) نیز به توان هسته ای دست پیدا نکند؛ اما نکته دوم به موضوع توان موشکی و نکته سوم به مسائل منطقه ای میپردازد. شواهد نشان میدهد اروپا هنوز دنبال اجرای این طرح پیشنهادی است.

این روزنامه همچنین نوشت: درحالیکه جمهوری اسلامی و اروپا مذاکرات برجامی پیشرو دارند، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که امیدوارم روحانی بپذیرد که زندانیان دوتابعیتی را آزاد کند.
ترزا می، نخستوزیر انگلستان نیز در تماس با روحانی خواهان آزادی یکی نازنین زاغری شده است.

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز روز ۲۵اردیبهشت نوشت: تعدیل در برنامه موشکی و رفتارهای منطقه ای از جمله موضوعاتی است که اعضای اروپایی برجام آن را دستاویزی برای گرفتن امتیاز در ازای ماندن در برجام از ایران قرار میدهند چراکه اروپا نیز همسو با آمریکا موافقتی با برنامه موشکی و سیاستهای منطقه ای ایران ندارد... حال اگر (نظام) نخواهد تن به خواسته اروپا دهد، چه بسا اروپا همسو با آمریکا از برجام خارج شوند

نوبخت، سخنگوی دولت آخوند روحانی، در واکنش به حملات فزاینده علیه رئیس جمهور رژیم پس از شکست برجام با تهدید خطاب به باند رقیب گفت: دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند. دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند؛ چرا ما را وادار می کنید حرف هایی بزنیم که موجب سوءاستفاده دشمن شود؟ با برجام، کشور از محاصره خارج شد؛ ما کار درستی انجام دادیم.

کیهان خامنه‌ای نوشت: راهبرد غلط «توافق به هر قیمتی» اینک به راهبرد فاجعه‌آمیزی تبدیل شده است. گویا عده‌ای نیز از فرط عشق به برجام می‌خواهند با جنازه آن زندگی کنند. البته برجام از ابتدا نیز مرده به دنیا آمد و جانی نداشت که کسی آن را بستاند. 

رسانه‌های حکومتی به استفاده مردم از فرصت جدال در رأس رژیم بر سر جام هشدار دادند.
روزنامه جمهوری از باند روحانی نوشت: مردم از شما می‌پرسند به کجا چنین شتابان؟ مشفقانه به این حضرات توصیه می‌کنیم مردم را بیش از این به خشم نیاورند و به جای این کارشکنی‌ها دولت را... یاری نمایند.

روزنامه حکومتی ابتکار تحت عنوان درباره موضعگیری متناقض رژیم در تربیونهای رسمی نوشت: جوامعی که به شکاف ها دامن زده و مرز بندی ها را بیشتر می کنند، فرصت های شان را از دست می دهند و تهدید ها را بیشتر می کنند.

در ادامه مخاصمات در رأس رژیم بر سر شکست برجام، در یک عقب‌نشینی دبیرخانه خبرگان رژیم بیانیه صادر شده از سوی این ارگان علیه روحانی را به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان » تغییر داد.

آخوند مسعودی، از گردانندگان جامعه مدرسین حوزه قم گفت: بیانیه جنتی بسیار بد بود. حمله به روحانی به بهانه برجام به ضرر (نظام) است. برجام با نظر خامنه‌ای آنجام شد و جنتی باید در به کارگیری کلمات مواظب باشد.

جعفرزاده، عضو مجلس رژیم نیز گفت: کجای قانون اساسی و قوانین عادی کشور به مجلس خبرگان این اجازه را داده که در رابطه با برجام و مسائل مربوط به دولت اظهار نظر کند؟ الان مشخص است که این وضعیت (یعنی مخالفتها با دولت روحانی به خاطر) نمی‌تواند ادامه یابد.

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز نوشت  بیانیه مجلس خبرگان درباره برجام در حالی منتشر شده که برخی اعضای آن از نگارش آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعلام کرده‌اند این بیانیه، بیانیه جمعی مجلس خبرگان نیست و تنها با امضای این مجلس منتشر شده است.

کیهان خامنه‌ای نوشت: دولت در پاسخ به خبرگان بیانیه‌ای تاسف برانگیز صادر کرده و ضمن‌گریز به موضوعات دیگر عذرخواهی را برای منتقدان لازم دانسته است!... ظاهرا دولت همچنان بر ادامه رویکرد خسارت بار «حفظ برجام به هر قیمت» اصرار دارد!. 

سپاه پاسدارا ن نیز در روزنامه خود نوشت: (به‌نظر) واجب شده که برای بیانیه‌نویسان دولت، شله زرد یا حلوایی، نذر «سلامت عقل» کنیم. واقعاً تأسف‌آور است که بیانیه‌های دولت مغلطه‌آمیز باشد...
روزنامه حکومتی سیاست روز نیز با طعنه به روحانی نوشت: مخالفان برجام عذرخواهی می‌کنند، به خاطر این که توان آن را نداشتند تا مانع قراردادی شوند که ترکمانچای و گلستان در برابر آن روسفید هستند!. 

مهدی محمدی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق رژیم گفت: نگرانم که گرایشی وجود داشته باشد که دستور کار مذاکرات به «حفظ توافق به هر قیمت» تبدیل شود.

درباره حملات به روحانی پس از خروج آمریکا از برجام، روزنامه حکومتی آرمان نوشت: امروز (مخالفان برجام در حکومت) با عبور صریح از بزرگان به تخریب تمام عیار دولت روحانی مشغولند و از صبح تا شام بر طبل لابرجام می‌کوبند.

این روزنامه هم‌چنین نوشت: وقتی خامنه‌ای هنوز با دقت نظر بر تضمین اروپایی‌ها برای ادامه برجام تاکید دارند، کوبیدن بر طبل پایان برجام... بیشتر رنگ و طعمی سیاسی دارد و ناظر بر منافع (نظام) نمی‌تواند باشد.

سپاه پاسداران در روزنامه خود از دولت آخوند روحانی خواست در این شرایط حساس به جای اروپا و آمریکا به کشورهای روسیه و چین متوسل شود. سپاه پاسداران نوشت: این روزها برخی صاحب نظران و سیاستمداران در مقابل شوک ناشی از خروج ترامپ بی‌محابا بر سیاست نزدیکی به روسیه و چین می‌تازند... و از سوی دیگر خواستار مذاکره با ترامپ می‌شوند تا در‌های مذاکره باز است. سؤال اینجاست که ایا دولت نقشه راهی (برای نزدیکی روسیه و چین) برای چنین شرایط حساسی دارد یا باز هم مثل برخی از حامیان خود هیجانی عمل می‌کند.