جدال باندهای حکومتی بر سر روابط رژیم با روسیه و دیدار سران روسیه و آمریکا

در ادامه جدال باندهای حکومتی بر سر روابط با روسیه در آستانه مذاکرات سران آمریکا و روسیه در هلسینکی پاسدار سعدالله زارعی، به خبرگزاری سپاه پاسداران گفت: سفر ولایتی به مسکو راهبردی بود و به موازات به بن‌بست رسیدن روابط تجاری با کشورهای هم‌پیمان آمریکا و نیز در حالی که به طور آشکار از بسته پیشنهادی اروپا سرخورده شده‌ایم، بیان‌کننده راه تازه‌ای پیش روی ما بود.

از سوی دیگر، افشار سلیمانی، سفیر سابق رژیم در جمهوری آذربایجان گفت: باید بدانیم که مسکو هیچ‌گاه منافع خودش را برای جمهوری اسلامی هزینه نخواهد کرد.
وی افزود: روسیه توان ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد. چین هم با اینکه از نظر اقتصادی از روسیه بالاتر است روابط خود با آمریکا را فدای همکاری و حمایت از جمهوری اسلامی نمی‌کند.

روزنامه آرمان از باند روحانی نوشت: معامله (ترامپ و پوتین) بر سر اوکراین و روسیه تنها وقتی انجام خواهد شد که جمهوری اسلامی به ویژه در بحث سوریه وجهالمصالحه قرار گیرد.

روزنامه حکومتی اعتماد نیز نوشت: اگر کسی انتظار داشته که روسیه در سوریه به پشتوانهای برای جبهه (گروههای حامی نظام) تبدیل شود حتما با سیاست خارجی روسیه آشنایی کافی ندارد.

روزنامه شرق از باند روحانی درباره مذاکرات ترامپ و پوتین با اشاره به این که رژیم آخوندی «عامل تهدید منافع آمریکا» در سوریه است، نوشت: ایجاد محدودیتهای سختگیرانه علیه (نظام) یکی از موضوعات مهم مورد علاقه ترامپ و مشاورانش در مذاکره با پوتین است.

روزنامه حکومتی جمهوری نیز با به تمسخر گرفتن ادعاهای ولایتی از دستاوردهای سفرش به روسیه از جمله سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران نوشت: (این ادعا) موجب تعجب ناظران سیاسی و اقتصادی شد و نهایتا هم روسها ضمن تکذیب چنین توافقی از برنامه نفت در برابر کالا سخن گفتند! و در بعد سیاسی هم موضوع فشار پوتین برای خروج جمهوی اسلامی از سوریه را در دیدارش با ترامپ پیشبینی نمودند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم در مورد در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره مذاکرات سران آمریکا و روسیه در هلسینکی و نتایج سفر شتابزده ولایتی به مسکو، واکنشی همراه با نگرانی و آشفتگی نشان داد:
گودرزی خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد: ...گفته میشه که ایران هم جز موضوعات مطرح شده در ملاقات این دو رئیس جمهور است موضع وزارتخارجه در مورد این صحبتها و اینکه پوتین یک جورهایی حاوی پیغامی از طرف ایران به آمریکا هست چیه؟ موضع وزارت خارجه؟ ممنون
 
قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه: چنین چیزی وجود داره؟ یعنی فرضتان بر اینه که پیامی از جانب پوتین
خبرنگار: صحبتهایی شده حالا
قاسمی: نه من چنین اطلاعی ندارم چنین چیزی درست نیست و پیغامی ما از طریق آقای پوتین برای آقای ترامپ نداریم و اگر جایی و محفلی گفتگویی شده یا سخنانی نوشته شده و مطرح شده فکر میکنم گمانه زنی ست...
قاسمی: ... چیزی که در رسانه ها عنوان شد بحث سرمایه گذاری یا همکاری های نفتی میان دو کشور بود که به هر حال طرفین تعابیر خودشان را به دلایل خاص حالا سیاست خارجی و سیاستهایی که دنبال میکنند مطرح کردند...
آیا وزارت امور خارجه تائید میکنه توافق نفت در برابر غذا را که آقای ولایتی مطرح کردند و تو رسانه های بین رسانه های روسی و ایران هم یک خرده خبرساز شد و از طرف روسیه یک بخشی اش تکذیب شد یک بخشی اش تائید شد.