اعلام تحریم‌های جدید ضد تروریستی آمریکا، علیه بانک‌ها، صنایع و شرکت‌های بسیج سپاه پاسداران

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: ۲۲ بانک و شرکت را در شبکه گسترده مالی بسیج لیست گذاری و تحریم کرده است

تحریم این مؤسسات مالی چند میلیارد دلاری، به این خاطر است که آن‌ها از نیروهای شبه‌نظامی رژیم حمایت می‌کنند.

بانک‌های وابسته به بسیج سپاه پاسداران ازجمله بانک پارسیان، بانک ملت، بانک مهر اقتصاد و بانک سینا، در شمار نهادهای تحریم شده هستند.

شرکت‌های تراکتورسازی، فولاد مبارکه و خودروسازی بهمن که وابسته به بسیج سپاه پاسداران هستند نیز تحریم شدند.

رویترز: آمریکا می‌گوید شبکه بنیاد تعاون بسیج زیرساخت مالی برای بسیج سپاه پاسداران فراهم می‌کند.

دو هفته قبل از بازگشت تحریم‌های نفتی رژیم آخوندی در ۱۳آبان، دولت آمریکا، با اعلام تحریم‌های جدید ضد تروریستی خود، ۲۲ شرکت و بانک و نهاد وابسته به بسیج سپاه پاسداران را تحریم و لیست گذاری کرد.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود نوشت: «شرکت تراکتورسازی که بزرگ‌ترین شرکت تراکتور خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود و شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین سازند‌ فولاد منطقه، در میان ۲۲ شرکت و بانکی بودند که خزانه‌داری آن‌ها را به‌عنوان شبکه تأمین‌کننده حمایت از بسیج توصیف کرد».

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود به تاریخ ۲۴ مهر اعلام کرد: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امروز علیه یک شبکه گسترده از شرکت‌هایی که برای نیروی بسیج سپاه پاسداران حمایت مالی فراهم می‌کنند، دست به اقدام زد... ازجمله اقدامات شرورانه بسیج سپاه پاسداران، عضوگیری، آموزش و به‌کارگیری کودکان سرباز برای جنگیدن در منازعاتی است که توسط سپاه در سراسر منطقه به آن دامن زده می‌شود».
بیانیه خزانه‌داری آمریکا، می‌افزاید: «این شبکه مستقر در ایران به‌عنوان بنیاد تعاون بسیج شناخته می‌شود و شامل دست‌کم ۲۰ شرکت و موسسه مالی است. بنیاد تعاون بسیج از شرکت‌های پوششی و اقداماتی دیگر برای پنهان کردن مالکیت و کنترل بسیج بر منافع تجاری به ارزش چند میلیون دلار در بخش‌های خودروسازی، معدن و فلزات ایران استفاده می‌کند؛ بسیاری از آن‌ها معاملات قابل‌توجه بین‌المللی در سراسر خاورمیانه و با اروپا دارند».

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «شبکه بنیاد تعاون بسیج، نمونه‌ای از آن است که چه طور سپاه پاسداران و نیروهای نظامی (رژیم) ایران، دخالت اقتصادی خود را بر صنایع عمده گسترش داده‌اند و برای تأمین مالی تروریسم و دیگر فعالیت‌های شرورانه، وارد کسب‌وکارهای به‌ظاهر مشروع شده‌اند. این شبکه گسترده زیرساخت مالی تلاش‌های بسیج را برای عضوگیری، آموزش و تحریک کودکان سرباز فراهم می‌کند؛ (کودکانی که) به‌زور تحت هدایت سپاه پاسداران، به جنگ فرستاده می‌شوند».
منوچین، تأکید کرد: «جامعه جهانی باید درک کند که روابط تجاری با شبکه تعاون بسیج و شرکت‌های پوششی سپاه پاسداران، عواقب ضد انسانی در سطح جهانی دارد و این تجارت با بسیج و سپاه به جاه‌طلبی‌های خشونت‌بار رژیم ایران در سراسر خاورمیانه، سوخت‌ می‌رساند».
سخنگوی وزارت خارج آمریکا نیز در پیامی، گفت: «وزارت خزانه‌داری یک شبکه گسترده حمایت‌کننده از اقدامات تنفرانگیز رژیم ایران را در استفاده از کودکان سرباز دست‌کم 12 ساله، تحریم کرد. رژیم ایران در سوریه از کودکان افغان به‌عنوان «موج اول» استفاده می‌کند که منجر به افزایش میزان تلفات می‌شود».

بانک‌ها، شرکت‌ها و نهادهای وابسته به بسیج سپاه پاسداران که توسط خزانه‌داری آمریکا تحریم و لیست گذاری شده‌اند، عبارت‌اند از:
بنیاد تعاون بسیج
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شرکت تراکتورسازی
شرکت توسعه معادن روی
بانک پارسیان
بانک سینا
بانک ملت
گروه بهمن
بانک مهر اقتصاد
گروه مالی مهر اقتصاد
شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران
شرکت تولید روی بندرعباس
شرکت کالیسمین
شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال
شرکت شیمیایی پارسیان کاتالیست
شرکت ذوب و احیای روی قشم
شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه
شرکت سرمایه‌گذاری تکتار
شرکت مهندسی تکنوتار
شرکت تولید اسید زنجان

وزارت خزانه‌داری همراه با بیانیه خود نموداری را از نحوه عملکرد و ارتباطات بنیاد تعاون بسیج با شرکت‌ها و بانک‌ها و نهادهای تحریم شده منتشر کرده
و از جمله نوشته است: «بانک مهر اقتصاد که قبلاً بعنوان موسسه مالی و اعتباری مهر شناخته می‌شد، هر سال معادل صدها میلیون دلار را به شکل سود سهام و خطوط اعتباری بدون بهره به بنیاد تعاون بسیج پرداخت می‌کند... شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان چنگ‌انداختن بسیج به صنایع ایران را به‌وسیله شرکتهای سرمایه‌گذاری خودش بیشتر مبهم می‌سازد. (این شرکت)... به بانک مهر اقتصاد سالانه معادل میلیاردها دلار از سود بدست‌آمده از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیر مستقیم خودش در صنایع مختلف ایران پرداخت می‌کند».

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین درباره شرکت‌های بزرگی همچون شرکت تراکتورسازی که بسیج سپاه پاسداران بر آن‌ها برای مقاصد سرکوبگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم چنگ انداخته اشاره‌شده و آمده است:
هر مؤسسه مالی خارجی که آگاهانه نقل‌وانتقال مالی قابل‌توجه هرگونه موجودیتی را که روز (سه‌شنبه) لیست گذاری شده تسهیل کند یا خدمات مالی قابل‌توجهی برای آن‌ها فراهم کند می‌تواند در معرض تحریم‌های حساب بانکی طرف معامله یا حساب‌های قابل پرداخت آمریکا قرار گیرد».


خبرگزاری رویترز، گزارش داد: «خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه یک شبکه مالی چند میلیارد دلاری که از نیروی (بسیج رژیم) ایران حمایت می‌کند اعمال کرد... این اقدام دو هفته قبل از اعمال مجدد برخی از سخت‌ترین تحریم‌های ایالات‌متحده علیه (رژیم) ایران دربرگیرنده صنعت نفت آن اعلام شد.
... ‌بیانیه (خزانه‌داری آمریکا) گفت، بسیج در سرکوب خشونت‌بار و نقض‌های جدی حقوق بشر در داخل ایران نقش دارد و نیروهایی را که شامل کودکان 12 ساله ایرانی می‌شوند، برای نیروی قدس سپاه پاسداران عضوگیری می‌کند و آموزش می‌دهد. این افراد سپس به سوریه اعزام می‌شوند تا از رژیم بشار اسد پشتیبانی کنند.