گرامیداشت ینس کریستین لوند نماینده پیشن پارلمان دانمارک و از یاران دیرینه مقاومت و مجاهدان اشرفی



ینس کریستین لوند به‌عنوان یک نماینده شریف مردم دانمارک در پارلمان این کشور از یاران صمیمی مقاومت ایران و اشرفی‌ها در دوران سختی‌ها بود و پیوسته باانگیزه والایی انسانی به دفاع از این مقاومت مشروع ونبرد آن برای رهایی و به دفاع از حقوق مجاهدان اشرفی پرداخت.

ینس کریستین لوند طی سخنرانی خود در تحصن اشرف نشانها درمقابل مقر ملل متحد در ژنو گفت: «می‌دانم در بین شما کسانی هستند که در اشرف خانواده‌ دارند و حتی برخی از آنان را ازدست‌داده‌اند یا مجروح شده‌اند. اما میدانم شما تمام اشرفیان را خانواده خود می‌دانید. همان‌طور که خانم رجوی گفتند که تمامی ۱۲۰ هزارنفری که در ایران جانشان را از دست دادند از خانواده من بودند. من هم احساس می‌کنم آن 120هزارتا از خانواده من بودند.»

ینس کریستین لوند در جلسات مختلف پارلمان یا در کنفرانس‌های متعددی به محکوم کردن جنایت‌های مالکی و رژیم ولایت‌فقیه علیه مجاهدین پرداخت و نقش بسزایی در جلب حمایت دیگر نمایندگان پارلمان دانمارک از مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی داشت.
او عمیقاً به مبارزه مجاهدین و مقاومت ایران علیه دیکتاتوری آخوندی اعتقاد داشت و رو درروی مماشاتگران و پشتیبانان رژیم، بر اصول خود در دفاع از این آرمان برحق ایستادگی می‌کرد.

وی در اواخر سال ۱۳۹۲، در کنفرانسی در انستیتوی نوبل در اسلو با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت چنین گفت: «رژیم باید تغییر کند. ۳۵ سال پیش وقتی‌که شاه سقوط کرد، ما شاهد تغییر رژیم بودیم و انتظارات زیادی از دولت جدید در ایران داشتیم. من آن موقع جوان بودم و امیدوار بودم که دوره خوبی باشد. نتیجه چه بود؟ ملاها! آمریکا و اتحادیه اروپا چکار کردند؟ به‌جای ملاها، آن‌ها سازمان مجاهدین را در لیست تروریستی قراردادند. این‌یک فاجعه بود. من به‌عنوان نماینده مجلس انتخاب شدم و توانستم سازمان مجاهدین را از لیست تروریستی دور کنم. خوشحال بودم که توانستم چنین کاری بکنم می‌خواهم حرفهای زیادی بزنم چراکه از ته قلب سخن می‌گویم، ما نمی‌توانیم به این رژیم اعتماد کنیم. به چه کسی می‌توانیم اعتماد کنیم؟ رئیس‌جمهور رجوی. همان‌طور که در همه سخنرانی‌هایم می‌گویم، رئیس‌جمهور رجوی، من امیدهای بسیاری به شما دارم، من امیدوارم که شما کشوری دموکراتیک داشته باشید، که در آن انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود. کشوری که حقوق بشر زنان را به رسمیت بشناسد. کشوری بدون تسلیحات هسته‌ای. کشوری که به حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارد. کشوری که در آن اعدام نباشد. کشوری که هر کس بتواند در آن ابراز عقیده کند و به خاطر آن حلق‌آویز و زندانی و شکنجه نشود.

ینس کریستیان لوند در سال ۱۳۹۳، طی مراسمی در شهر ویبورگ دانمارک، با حضور وزیر کشور و تعدادی از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های ملی و اجتماعی و فرهنگی دانمارک، کتاب سرگذشت زندگی‌اش و کتابی را که درباره روابط چندین ساله‌اش با مقاومت ایران به رشته تحریر درآورده معرفی کرد.
وی در معرفی کتابش درباره مقاومت ایران که روی جلد آن تصویری از اولین ملاقات او باخانم رجوی درج‌شده اظهار داشت: «این کتاب را به شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی تقدیم می‌کنم... رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت که آزادی را به ایران می‌آورد...

این شخصیت شریف دانمارکی در بستر بیماری و به‌رغم وضعیت وخامت بار جسمی، بر حمایت خود از مقاومت ایران پای می‌فشرد و با شنیدن خبر انتقال پیروزمند همه مجاهدان اشرفی از آلبانی، ضمن ابراز شعف و خوشحالی از این خبر، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت نوشت: «می‌خواستم برایتان بهترین احساسات خود را بیان کرده و بگویم که خوشحالم که تمام اعضای کمپ اشرف الان در آلبانی هستند. نهایتا مایلم روزی را ببینم که ایران یک کشور دموکراتیک باشد که توسط یک خانم قوی مسلمان ریاست شود که کشور را به مسیر درست هدایت کند. خانم رئیس‌جمهور مایلم نامه را با این تمام کنم و به شما بگویم که شما تنها کسی هستید که می تواند ایران را بر اساس قوانین دموکراتیک و انسانی و با فکر به منافع مردم کشور براساس قوانین دموکراتیک اداره کند».

خانم مریم رجوی طی پیامی، درگذشت ینس کریستین لوند حامی و دوست بزرگ مقاومت ایران در دانمارک را به خانواده او و مردم دانمارک و هم‌چنین به اعضای مقاومت ایران، تسلیت گفت و افزود:
«او تا آخرین روزها حتی در بستر بیماری هیچ‌گاه از حمایت از مقاومت ایران دریغ نکرد و می‌گفت تاآخرین‌نفس در کنار این مقاومت است و به آزادی مردم ایران ایمان دارد.
حمایت او از مجاهدین اشرف در سالیان محاصره و هم‌چنین اعتراض و سخنرانی‌های او علیه برچسب تروریستی علیه مجاهدین و حضور فعال او در جلسات و گردهمایی‌های مقاومت نشان‌دهنده عشق او به آزادی و دمکراسی و تعهد او به حقوق بشر بود».
مریم رجوی تأکید کرد: «نام ینس کریستین لوند همواره در اذهان و تاریخ مردم ایران در کنار سایر شخصیت‌های برجسته‌ای که در سراسر جهان به حمایت از مردم و مقاومت ایران برخاستند خواهد درخشید».