شکست رژیم در خارج شدن از لیست سیاه اف ای تی اف، تشدید بحران درونی نظام در آستانه ۱۳آبان

شکست رژیم در خارج شدن از لیست سیاه اف ای تی اف و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های جواد ظریف برای تصویب نهایی لوایح دولت روحانی توسط شورای نگهبان، بحران نظام را در آستانه موج دوم تحریم‌های آمریکا در ۱۳آبان تشدید کرده است. 

در بیانیه پایانی اجلاس شش‌روزه اف ای تی اف که روز جمعه ۲۷ مهرماه اعلام شد، FATF حکومت آخوندی را برای چهار ماه دیگر در لیست کبود خود که به معنی استمرار راستی آزمایی این رژیم است، نگاه داشت.


در این رابطه، مارشال بیلینگسلی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس فعلی FATF در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان اجلاس شش‌روزه برگزار شد، گفت: FATF به این نتیجه رسیده که از ۱۰ موردی که برای رژیم ایران مشخص‌شده بود، هنوز انجام ۹ مورد آن تکمیل‌نشده است. در جلسه بعدی گام‌های بیشتری برای مقابله با مخاطرات ناشی از ضعف رژیم ایران در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بر خواهیم برداشت.
در بیانیه پایانی FATF که ناظران لحن و رویکرد آن نسبت به رژیم آخوندی را تندتر از بیانیه‌های قبلی ارزیابی می‌کنند، آمده است: بخش اعظم برنامه عملیاتی رژیم ایران باقی‌مانده و FATF انتظار دارد که رژیم ایران اقدامات ضروری را برای اصلاح قوانین درزمینهٔ مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم انجام دهد. قوانین لازم‌الاجرا را مطابق معیارهای این نهاد به تصویب برساند و با استاندارهای جهانی هماهنگ شود، چراکه در غیر این صورت باید با پیامدهایش روبه‌رو شود.

به‌این‌ترتیب، تمامی تلاش‌های دولت روحانی ازجمله در جلسه ۱۵مهر مجلس آخوندی که با حضور جواد ظریف و با قرائت نامه استفساریه خامنه‌ای توسط لاریجانی در میان تشنج و کش‌وواکش با دلواپسان ولایت برگزار شد نتیجه نهایی نداشت و به‌رغم تصویب لایحه سی اف تی در مجلس، این لایحه و دو لایحه دیگر تا پایان اجلاس اف ای تی اف در شورای نگهبان به تصویب نهایی نرسید. آن‌هم درحالی‌که ظریف با شرکت در جلسه مجلس آخوندی و بعد هم با شرکت در جلسه شورای نگهبان به همراه جهانگیری معاون روحانی، قسم و آیه می‌خورد و هشدار و اخطار می‌داد که تصویب نهایی لوایح باید به زمان‌بندی اجلاس اف ای تی اف برسد والا نظام وضعیت بسیار بغرنجی پیدا می‌کند.
وقتی هم که دلواپسان حرف‌های امثال ظریف در مورد نیاز رژیم به تصویب لوایح را خودکشی از ترس مرگ توصیف می‌کردند و از آن‌ها تضمین حل مشکلات را می‌خواستند، جواد ظریف، برای تصویب لوایح، اصرارمی کردوهشدار می‌داد که اگر تصویب نشود و به اجلاس اف ای تی اف نرسد، برای نظام بدازبدتر خواهد شد.
جواد ظریف در مجلس آخوندی در ۱۵ مهرماه در حالتی شبیه به خودکشی، به دلواپسان ولایت گفت: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم‌حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد. ما وقتی با چینی ها صبحت می‌کنیم چینی‌ها بارها به ما گفتند بدون FATF ما نمی‌توانیم.
چین شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، ما توافق جامع همکاری‌های راهبردی با چین داریم ما با روسیه شریک راهبردی هستیم،
اما رئیس بانک مرکزی روسیه ۳ روز پیش به آقای دکتر همتی گفته بدون FATF ما نمی‌توانیم کار شمارا انجام دهیم، همچنین چینی‌ها بارها در این رابطه گفتند ما نمی توانیم، بنابراین به من نگویید که اگر این کنوانسیون و شرایط FATF را اجرا کردیم همه مشکلات حل می‌شود اما یکی از مهم‌ترین بهانه‌ها برداشته می‌شود و نمی‌توانند در این زمینه با بهانه‌گیری جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.

جواد ظریف بعد از به تصویب رساندن شتاب‌زده لایحه سی اف تی در مجلس، به تلاش‌های سراسیمه خود از طرف روحانی برای اینکه تصویب نهایی شورای نگهبان راهم تا قبل از پایان اجلاس اف ای تی اف بگیرد ادامه داد. از همین رو در جلسه شورای نگهبان که روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه برای بررسی cft برگزار شد، جهانگیری معاون اول روحانی و جواد ظریف و تعداد دیگری از اعضای هیئت دولت شرکت کردند.

در پایان این جلسه، اعلام شد که این لایحه باید مورد بررسی بیشتری قرار‌گیرد و آخوند جنتی گفت: معیار و ملاک شورای نگهبان قانون است و امیدواریم که نتیجه عملکرد ما به نفع نظام باشد. یعنی در عمل تمام تلاش‌های ظریف و روحانی برای این‌که تصویب نهایی را به اجلاس اف ای تی اف برسانند، به‌جایی نرسید. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مورد دو لایحه دیگر اف ای تی اف نیز گفت مجلس باید نظر مجمع تشخیص مصلحت را جلب کند.
بسیاری، این را ماجرای سنگ قلاب کردن لوایح و سر دواندن روحانی از طریق شورای نگهبان را، زیر سر خامنه‌ای می‌دانند و می‌گویند خامنه‌ای علیرغم دو دوزه بازی کردن‌هایش در نامه‌نگاری به مجلس، شورای نگهبان را از تصویب نهایی در این زمابنندی بر حذر داشته و تقلاهای ظریف و روحانی به‌جایی نرسیده است.
کیهان خامنه‌ای، یک روز پیش از جلسه شورای نگهبان ارتجاع خطاب به اعضای آن هشدار داد که نباید لایحه باقیمانده را تصویب کنند: کیهان نوشت: بزک کنندگان FATF در ماه‌ها و هفته‌های اخیر مدعی شده بودند که با تصویب لوایح چهارگانه و اجرای خواسته‌های این سازمان، جمهوری اسلامی از لیست سیاه FATF خارج خواهد شد. (اما) دبیر اجرایی کنوانسیون FATF، آب پاکی را روی دست بزک کنندگان این کنوانسیون ریخت و اعلام کرد که نه‌تنها تضمینی برای خروج جمهوری اسلامی از لیست سیاه این سازمان وجود ندارد بلکه (نظام) باید تعریف گروه‌های تروریستی مدنظر FATF را بپذیرد و استثنا‌هایی که برای برخی گروه‌ها در نظر گرفته را بردارد!