بیانیه وزرات خزانه داری آمریکا: انتشار فهرست ۷۰۰ مهره و نهاد تحریم شده


شرکت هواپیمایی ایران ایر و ۶۷ هواپیمای آن، ۲۰۰ فرد و کشتی و بانک مرکزی و ۵۰ بانک دیگر در شمار مهره ها و نهادهای تحریم شده است

شمار اهداف تحریم رژیم ایران طی کم‌تر از دو سال به بیش از ۹۰۰ مورد رسید و این بالاترین سطح فشار علیه این رژیم و سپاه پاسداران است

هم‌زمان با بازگشت تمامی تحریم‌های جامع نفتی و مالی علیه دیکتاتوری آخوندی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی۷۰۰ مهره و نهاد رژیم را که به لیست سیاه تحریم‌ها اضافه شدند با جزییات منتشر کرد.
خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز دوشنبة خود اعلام کرد: امروز در بزرگ‌ترین اقدامی که طی یک روز صورت گرفته، دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از۷۰۰ فرد، نهاد، هواپیما و کشتی (رژیم ایران) را تحریم کرد. این اقدام یک بخش حیاتی در اعمال مجدد تحریم‌های باقی‌مانده اتمی آمریکاست که در ارتباط با برجام برداشته یا رفع شده بود... به این ترتیب شمار اهداف تحریم رژیم ایران در دوران دولت کنونی آمریکا یعنی طی کم‌تر از دو سال به بیش از ۹۰۰ مورد رسید که بالاترین سطح از فشار اقتصادی ایالات متحده علیه (رژیم) ایران تاکنون به شمار می‌رود.

خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد: «... اقدام امروز شامل لیست گذاری ۵۰ بانک و شعبه‌های خارجی و داخلی آن‌هاست؛ شناسایی بیش از ۴۰۰ هدف، شامل ۲۰۰ فرد و کشتی در بخش کشتی‌رانی و انرژی (رژیم) ایران، یک شرکت هواپیمایی (رژیم) ایران و قرار دادن تقریباً ۲۵۰ نفر در لیست افرادی که دارایی‌هایشان مسدود شده... (از جمله این لیست‌گذاری‌هاست)... اسامی آن‌ها تا امروز تحت فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹(مربوط به دوران برجام، لیست گذاری شده) بود، اما دفتر دارایی‌های خارجی امروز لیست موجود تحت این فرمان اجرایی را پاک کرد... از امروز تبادلات قابل توجه با اغلب افرادی که از لیست فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ به لیست اس.دی.ان. منتقل شدند...، می‌توانند مور تحریم قرار گیرند.

خزانه‌داری آمریکا درباره لیست گذاری و تحریم بانک‌های حکومت آخوندی نوشت: اقدام امروز بزرگ‌ترین اقدام طی یک روز توسط دفتر دارایی‌های خارجی است که سوءاستفاده بخش بانکی (رژیم) ایران را برای تأمین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده هدف قرار می‌دهد... رژیم ایران از طریق بخش بانکی، میلیاردها دلار را برای سپاه پاسداران... سرازیر کرده است....
این بیانیه می‌افزاید: امروز بیش از ۷۰ مؤسسه مالی مرتبط با (رژیم) ایران و شعبه‌های خارجی و داخلی آن لیست گذاری و یا شناسایی‌شده و در لیست اس.دی.ان. قرار گرفتند.
خزانه‌داری آمریکا درباره لیست گذاری‌های مربوط به بخش کشتی‌رانی رژیم نیز تصریح کرده است که علاوه بر لیست گذاری کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، ۶۵ شعبه و مهره مرتبط با آن نیز لیست‌گذاری شده‌اند و ۱۲۲ کشتی مربوط به آن نیز شناسایی شدند.

طبق فهرست منتشرشده از ۷۰۰ مهره و نهاد لیست گذاری شده رژیم در سایت رسمی خزانه‌داری آمریکا، شرکت هواپیمایی رژیم موسوم به ایران ایر و ۶۷ هواپیمای متعلق به آن، ستاد اجرایی فرمان خمینی، سازمان انرژی اتمی رژیم و ۲۳ شعبه و مهره مرتبط، بانک مرکزی رژیم، کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفت‌کش رژیم آخوندی و هم‌چنین شرکت سرمایه‌گذاری موسوم به غدیر و ۹۲ نهاد وابسته به آن لیست گذاری و تحریم شدند.

شمار دیگری از مهره‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های رژیم که در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند، عبارتند از:
شرکت مهندسی توسعه سوخت اتمی
بانک ملی
مرکز موسوم به مقاومت بسیج وابسته به سازمان انرژی اتمی رژیم
بانک سرمایه‌گذاری امین
شرکت کشتی‌رانی آرش
بانک آرین

شرکت کشتی‌رانی آسان
تجارت عمومی انرژی آسیا
کشتی‌رانی آتلانتیک
بانک آینده
سرمایه‌گذاری آذر

شرکت پتروشیمی موسوم به بندر خمینی
بانک کارگشایی
بانک کشاورزی
بانک مسکن
بانک صنعت و معدن
بانک رفاه کارگران
بانک سپه بین‌المللی
بانک سپه
پست‌بانک ایران
بانک تجارت

بانک شهیر
شرکت بیمه ایران
شرکت پتروشیمی بوعلی سینا
شرکت کشتی‌رانی بوشهر
هندلزبانک اروپا-ایران
شرکت نفت پارس
شرکت اعتباری برای توسعه
شرکت کشتی‌رانی دانش
مدیریت سرمایه دارا
شرکت دریانورد کیش
شرکت کشتی‌رانی داور
بانک دی
شرکت تبادل دی
بانک اقتصاد نوین
بانک کارآفرین
شرکت کشتی‌رانی کرمان
بانک خاورمیانه
خطوط کشتی‌رانی دریای خزر

کاخ سفید در پیامی در روز دوشنبه اعلام کرد: «امروز دولت رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، سخت‌ترین تحریم‌ها تاکنون را که تحت توافق غیر قابل قبول اتمی (با رژیم) ایران برداشته‌شده بود، مجدداً برقرار کرد. رژیم فاسد (حاکم بر) تهران از پول بسا کم‌تری برای تروریسم، جنگ نیابتی و جاه‌طلبی‌های اتمی برخوردار خواهد بود».

هم‌چنین جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با فاکس‌نیوز اعلام کرد: ما تحریم‌هایی خواهیم داشت که از این هم فراتر خواهد رفت. ما به سطح تحریم‌هایی که در دوران اوباما در سال ۲۰۱۵ وجود داشت... اکتفا نخواهیم کرد. (تحریم‌های) بیشتری درراه است. مهم‌تر از آن... این است که ما این تحریم‌ها را به‌دقت و قویاً اعمال خواهیم کرد.