گزارش تحقیقی رویترز: چگونه رژیم ایران اطلاعات گمراه کننده را در تمام دنیا پخش می‌کند

رویترز روز جمعه 9 آذر 97 یک گزارش تحقیقی منتشر کرد تحت عنوان «چگونه رژیم ایران اطلاعات گمراه کننده را در تمام دنیا پخش می‌کند» .

در این تحقیق ابعادی از کارزار دروغپراکنی حکومت آخوندی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های جعلی اینترنتی فاش شده است.
طبق تحقیق رویترز: یک خبرگزاری مستقر در تهران اخبار دروغین را دست‌کم از طریق 70 سایت در کشورهای مختلف پخش می‌کند.
یکی از این سایت‌ها «نیل نت آنلاین» نام دارد که نقشة محل آن به جای ساختمان، وسط خیابان را نشان می‌دهد و افراد محلی می‌گویند هرگز دربارة این سایت چیزی نشنیده‌اند. علت این است که «نیل نت آنلاین» بخشی از عملیات نفوذ مستقر در تهران است. این یکی از 70 وب‌سایتی است که پروپاگاند رژیم ایران را در 15 کشور پخش میکند.
به گزارش رویترز: «برخی از این سایت‌های (رژیم) ایران، نخست در ماه اوت توسط شرکت‌هایی شامل فیس‌بوک، توئیتر و آلفابت، شرکت مادر گوگل، افشا شد. شرکت‌های شبکة اجتماعی، صدها حسابی که این سایت‌ها را تبلیغ می‌کردند یا پیام‌های (رژیم) ایران را ‌پیش می‌بردند، بسته‌اند. فیس‌بوک ماه گذشته (میلادی) گفت که 82 صفحه، گروه و حساب مرتبط با کارزار پخش اطلاعات گمراه کننده توسط (رژیم) ایران را بسته است... سایت‌هایی که توسط رویترز کشف شد، ابعاد بسیار گسترده‌تری دارند. آنها (مطالبشان) را به 16 زبان منتشر کرده‌اند...».
طبق تحقیقات رویترز در سایت‌های مزبور عمداً برخی اخبار واقعی همراه با کاریکاتور در کنار سخنرانیهای رهبر مذهبی ایران، علی خامنه‌ای وجود دارد. این سایتها به‌روشنی از دولت ایران حمایت می‌کنند و بلندگوی ضدیت با کشورهایی هستند که با ایران مخالف هستند- بهخصوص اسراییل، عربستان سعودی و آمریکا.
یکی از قطعات طنز نت.نیل، دقیقاً نسخه کپی شدة مقاله‌یی است که در تلویزیون دولتی ایران کمی ‌قبل‌تر در همان روز منتشر شده بود. برخی از این سایت‌ها عجولانه کار می‌کنند... مثلاً سایت موسوم به «خبرگزاری مطبوعاتی یمن» کلمة خبرگزاری در نام خود را به اشتباه تایپ کرده است...
17 مورد از این 71 سایت در گذشته محل خود را تهران یا ایران ذکر کرده‌اند و یا شماره‌های تلفن یا فکس ایرانی ارائه داده‌اند. ولی نام صاحبانشان اغلب مخفی است و هیچیک از اپراتورهای مرتبط با ایران قابل دسترسی نیستند...
بیست و دو مورد از این سایت‌ها شمارة تلفن یکسانی را ارائه کرده‌اند که البته کار نمی‌کند...
حداقل هفت مورد از این سایت‌ها از آدرس یکسانی استفاده کرده‌اند که مربوط به یک خوابگاه جوانان در برلین است. کارمندان این خوابگاه به رویترز گفتند، هرگز چیزی دربارة این سایت‌ها نشنیده‌اند.
رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که شرکت توئیتر کمی بعد از این که خبرگزاری رویترز با آن تماس برقرار کرد، حساب‌های توئیتری دو سایت «نیل نت آنلاین» و «سودان تودی» متعلق به رژیم ایران را بست...
گوگل نیز گفت که 99 حساب مرتبط با مطبوعات حکومت ایران را پیدا کرده و بسته است.
هم‌چنین سخنگوی فیس‌بوک، گفت: «طی چند ماه اخیر، ما صدها صفحه، گروه و حساب مرتبط با عوامل ایرانی را که رفتار هماهنگ و غیر قابل اعتمادی دارند، حذف کرده‌ایم».
در سایتهایی که رویترز در گزارش خود از آنها نام برده و در واقع متعلق به سپاه و اطلاعات آخوندهاست، گزارشهای متعددی از دروغپراکنی و شیطان سازی علیه مجاهدین و مقاومت ایران دیده میشود:
به‌عنوان نمونه سایت موسوم به awdnews خبرهایی را با این عناوین منتشر کرده است:
داستان خونین سازمان مجاهدین خلق MKO
آمریکا اصلی‌ترین حامی سازمان تروریستی MKO است
ایران حمایت ایالات متحده از گروه تروریستی MKO را مورد انتقاد قرار می‌دهد
وضعیت گروگان‌گیری در پاریس: چه‌طور فرانسه به بهشت امن سازمان کمونیستی تروریستی تبدیل شده است
در سایت دیگری بنام «سودان الیوم» که باصطلاح برای انتشار خبرهای سودان به‌کار گرفته می‌شود، گزارش‌ها و لجن‌پراکنی‌هایی علیه مجاهدین و مقاومت ایران با چنین عناوینی دیده می‌شود:
انتقاد به نخست‌وزیر سابق کانادا به‌خاطر شرکت در گردهمایی سازمان خلق
سازمان مجاهدین خلق را که مخالف ایران است بشناسید
دیدار اپوزیسیون ایران با مسئولان اسراییلی در فرانسه
سایت وزارت خارجة آمریکا اسناد منتشر شده دربارة فعالیت‌های مجاهدین خلق را حذف می‌کند
یک سایت دیگر که رویترز از آن نام برده ”آژانس یمن پرس“ است که مشابه همین روایتهای رژیمی را به انگلیسی منتشر کرده است با عناوینی از قبیل: «وب‌سایت وزارت خارجة آمریکا اسناد منتشر شده دربارة جزییات فعالیت‌های تروریستی مجاهدین خلق (ام.کا.او) را حذف کرد» و «ملاقات‌های اپوزیسیون ایران با مقام‌های اسراییلی در پاریس»
در این سایت هم‌چنین گزارشی علیه مقاومت ایران با این عنوان دیده می‌شود:
امنیت فرانسه اصلی‌ترین قربانی ترافیک مجاهدین خلق (ام.کا.او) است
شایان توجه اینکه پاسداران و مزدوران اطلاعات آخوندها با بلاهت آشکار در مورد مجاهدین خلق بجای حروف اختصاری مرسوم در آمریکا و کشورهای غربی یعنی ام.ای.ک، رد پای آشکار رژیم را بر جای گذاشته اند و از حروف اختصاری ام.کا.او را بکار برده اند که سپاه و اطلاعات آخوندی در ترجمه های انگلیسی استفاده میکنند .
کمیسیون امنیت و ضد تروریسم شورا در اطلاعیة خود به تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۷ دربارة انتشار بخشی از توییت‌های ماشین سایبری رژیم آخوندی از سوی مؤسسه توییتر، خاطرنشان کرد: «توییتهای افشا‌شده این حقیقت را به‌خوبی روشن می‌کند که رژیم برای قالب کردن دروغ‌هایش از پوشش خبرنگاری و «خبرنگاران دوست» استفاده می‌کند.
همچنین در اطلاعیة کمیسیون امنیت و ضد تروریسم شورا تأکید شده بود: «رژیم آخوندی برای ادامه سلطة ننگین خود و به منطور زمینه‌سازی‌های تروریستی از هیچ‌گونه فریب و تقلب و سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیگر خدمات اینترنتی فروگذار نمی‌کند. هنوز بخش اعظم حسابها و صفحات و سایتهای رژیم و پاسداران و شکنجه‌گرانش که خود را کاربران معمولی یا مخالفان رژیم جا می‌زنند، به کار مشغول است.
دست آلوده و ننگین فاشیسم دینی باید از فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و همچنین از گوگل و ویکیپدیا کوتاه شود».