رسانه ها: دیپلوماتهای اروپایی، اعمال تحریمهای جدید علیه برنامه موشکی و اقدامات تروریستی رژیم.

 

 

روزنامه ایران متعلق به دولت آخوند روحانی روز سی دی در یک گزارش اختصاصی با عنوان حضور سرزده دیپلوماتهای اروپایی به دفتر عراقچی نوشت: ۱۰ روز پیش بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد بخشی از وزارت اطلاعات و دو تن به نام های سعید هاشمی مقدم به همراه اسدالله اسدی در فهرست تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته اند...

این رویداد در حالی رخ داد که همان موقع، منابع از برگزاری یک نشست محرمانه میان دو طرف در وزارت خارجه، یک روز پیش از این تحریم ها خبر داده بودند. حالا منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی از جمله خبرگزاری رویترز اطلاعات تازه ای را از جزئیات آن منتشر کرده اند؛ جزئیاتی که موضوع تنش را برخلاف انتظارات، نه به برجام که به موضوع فعالیت های موشکی ایران مرتبط می کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از چهار دیپلمات ادعا کرده که در این دیدار اروپایی ها بدون بیان جزئیاتی از این نشست، گفته اند که دیگر نمی توانند آزمایش های موشکی ایران و اقدامات این کشور برای ترور برخی افراد در خاک اروپا را تحمل کنند. خبرگزاری حکومت ایسنا نیز: «هیجان زیادی در جلسه وجود داشت و آن‌ها دیدگاه ما را دوست نداشتند اما احساس کردیم باید نگرانی های جدی خود را ابراز کنیم.»
همزمان با گزارش رویترز، یک منبع آگاه دپپلوماتیک ما گفت برخلاف انتظارات آنها از فعالیت های موشکی ما انتقاد می کنند. چنانکه یکی از دیپلمات های اروپایی حاضر در این نشست قصد داشته بیانیه ای را که پیش تر با هدف محکوم کردن فعالیت های موشکی ایران نوشته شده بود، قرائت کند که عراقچی فرصت این کار را از او می گیرد.
طبق شنیده ها، معاون سیاسی وزیر امور خارجه اجازه نمی دهد ادعاهای طرف مقابل ادامه پیدا کند و می گوید: «فکر می کردیم آمده اید تا از کم کاری های خود درباره برجام بگویید یا درباره تروریست هایی که در اروپا پناه داده اید، توضیح دهید و عذرخواهی کنید»
عراقچی بعد از این اظهارات، ختم جلسه را با گفتن اینکه «دیدار تمام است»، اعلام می کند. او سپس از جلسه خارج شده و در را محکم می بندد و می رود... یک روز بعد از این جلسه بود که اتحادیه اروپا نام دو تن را در فهرست تحریمی خود قرار داد.
حالا رویترز در پی این نشست خبر داده است. چهار دیپلمات اروپایی در این باره گفته اند که «فدریکا موگرینی» «نگران فروپاشی کامل توافق هسته ای» است.
خبرگزاری حکومتی ایسنا افزود: در حالی که گفته شده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم سابقه قصد دارند روز ۲۱ ژانویه (یک بهمن) درباره نقش منطقه ای جمهوری اسلامی و درخواست برای پایان دادن به آزمایش های موشکی، بیانیه مشترک صادر و حتی تحریم های جدیدی را علیه شماری از مقام های نظامی ایران تصویب کنند؛ اما موگرینی می کوشد صدور چنین اقداماتی پس از نهایی کردن سازوکار مالی ویژه برای حفظ برجام صورت گیرد. این تحولات همزمان با آن صورت می گیرد که امریکا قصد دارد ماه آینده در لهستان کشورهای متحدش را با هدف محکوم کردن نظام، گرد هم جمع آورد