لوموند: اتحادیه اروپا مداخله سرویسهای رژیم ایران را "غیرقابل تحمل" توصیف کرد



لوموند- ۵ فوریه ۲۰۱۹(۱۶بهمن ۹۷) تفسیری درباره بیانیه شورای وزیران اتحادیه اروپا که در همین روز صادر شد ارائه داد.

لوموند می نویسد: حفظ روابط بین اتحادیه اروپا و رژیم ایران به نوعی بندبازی برای نگاهداری تعادل شباهت پیدا کرده است، بخصوص هنگامیکه بیست و هشت کشور عضو در این پرونده نیز به دشواری میتوانند یکصدا سخن بگویند. روز دوشنبه ۴ فوریه، شورای وزیران اتحادیه اروپا یک اطلاعیه طولانی در ۱۲ بند انتشار داد که ابتدا قرار بود هفته گذشته همزمان با اعلام ایجاد ساز و کار ویژه ای موسوم به "اینس تکس"Instex  که به شرکتهای اروپایی امکان ادامه داد و ستد با رژیم ایران برغم تهدید تحریمهای آمریکا را میدهد، اعلام شود. اما ابراز تردید اسپانیا که از دست انداختن پاریس، برلن، لندن و رم بر مذاکرات مربوطه راضی نبود، کار را به تأخیر انداخت.
پس از مدتی درنگ و کشمکش سرانجام متن نهایی که مسیر دوگانه دیپلماسی بروکسل در آن خلاصه شده، تهیه گردید: اتحادیه اروپا از یک سو میخواهد به هر قیمت توافق نامه اتمی با رژیم ایران،  امضا شده در وین در سال ۲۰۱۵ که سال گذشته از سوی دونالد ترامپ نفی شد، را نجات دهد و همزمان، قاطعیت خود در موضوعات بسیار نگران کننده دیگر را نشان دهد.

لوموند در ادامه به بررسی نگرانی و موارد اختلاف اتحادیه اروپا با رژیم آخوندی از جمله فعالیتهای موشکی و جنگ افروزی رژیم در کشورهای منطقه مثل سوریه و هم چنین فراخواندن رژیم به رعایت حقوق بشر پرداخته و فعالیتهای تروریستی رزیم در کشورهای اروپایی را «حساس ترین موضوع»  توصیف کرده و می افزاید: روز دوشنبه ۴ فوریه، یک مخالف ایرانی به پلیس برلن گزارش داد که توسط سه مرد که به زبان فارسی او را خطاب قرار داده بودند، مورد تعرض و زیر ضربات مشت و لگد قرار گرفته بوده است. تحقیق دراین باره به بخش ضد تروریست اداره پلیس محول شده است.

لوموند سپس زیر عنوان «غافلگیری در آلبانی»، اخراج سفیر و رئیس ایستگاه اطلاعاتی رژیم آخوندی از البانی و هم چنین توطئه تروریستی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس را مورد بررسی قرار داده و می نویسد: و اما سراسیمه کننده ترین رویداد برای تهران کشف و خنثی شدن طرحی در اواخر ژوئن ۲۰۱۸ توسط سرویسهای بلژیکی، فرانسوی و آلمانی است. چهار نفر در بلژیک به اتهام دست داشتن در طرح یک سوء قصد علیه اپوزیسیون رژیم ایران در ویلپنت زندانی شده اند.
در این قضیه یک "دیپلمات" (رژیم ایران) در قلب تحقیقات مربوطه قرار دارد: اسدالله اسدی ظاهرا از محل استقرار خود در وین فعالیت شعبه اصلی اطلاعات رژیم ایران در اروپا را کنترل میکرده است. به گفته برخی منابع اروپایی، او به دستور بالاترین مقامات تهران دست به اقدام زده است. قضائیه بلژیک که معمولا بسیار بی سر وصدا عمل میکند، اشخاص تحت پیگرد را به عمل تروریستی و همچنین جاسوسی متهم کرده است.

و اما رویداد آلبانی – تلاش دیگری برای انجام سوء قصد علیه اپوزیسیون ایران که در مارس ۲۰۱۸ خنثی شد – یک غافلگیری دیگر در برداشت: سفیر رژیم ایران که ۹ ماه بعد به دلیل لطمه به امنیت ملی از این کشور اخراج شد، قبلا از اعضای تیم مذاکره کننده رژیم ایران برای توافق نامه اتمی بوده که در آن فرانسه، انگلستان، آلمان، ایالات متحده، چین و روسیه نیز شرکت داشته اند. این دیپلمات که در واقع یک مسئول دیگر سرویسهای اطلاعاتی رژیم ایران است، به گفته مخالفان، برای رد گم کردن، نام کوچک خود را از غلامحسین به "داود" محمدی نیا تغییر داده بوده است.