ترس و نگرانی رژیم آخوندی از پیامدهای کنفرانس جهانی ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ

 

 

بعد از قریب یک ماه هذیان‌گویی مقامات و مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی و روضه‌خوانی‌های هراسان، برای برگزار نشدن یا موفق نشدن اجلاس ورشو، دو روز پس‌ازاین اجلاس کارشناسان و رسانه‌های حکومتی پرده را از روی بالا گرفتن دلهره‌ها و وحشت عمیق نظام برمی‌دارند.

علی خرم دیپلمات پیشین رژیم با اذعان به این‌که حضور و تظاهرات مجاهدین در ورشو به‌منظور نشان دادن عدم مشروعیت نظام به جهانیان است نوشت:«جمهوری اسلامی باید تشکیل این اجلاس را اقدامی درراه مشروعیت زدایی از خود تفسیر نماید...برنامه‌ریزان آمریکا سعی دارند جامعه ایران را پلاریزه نموده و اجلاس ورشو و تظاهرات مخالفان را پیام مهم به مردم ایران برای حرکت به‌سوی اهداف خودشان تغییر دهند».
وی با هشدار نسبت به اجماع جهانی علیه رژیم و این‌که «ماهیت این اجلاس و هدفی که پیگیری نمود در ۳۰سال گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود» به کارگزاران حکومتی خاطرنشان کرد: «موضوع جمهوری اسلامی به دلایل مختلف امکان ائتلاف‌سازی برای آمریکا را بیش از سایر موضوعات فراهم نموده، و این هشداری به برنامه‌ریزان نظام است». خرم دیپلمات پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل متحد افزوده است:‌ «مایک پمپئو، در کنفرانس مطبوعاتی ورشو اعلام داشت در این کنفرانس یک نفر نبود که از نظام دفاع نماید و هرچه راجع به ماهیت رژیم گفتیم، هیچ‌کس مخالفت نکرد. این هم هشدار دیگری است به سیاست خارجی که اگرچه نمایندگان ۶۰-۷۰ کشور گزیده شده شرکت کرده بودند ولی این به نحوه تعامل با این ۶۰ کشور برمی‌گردد که عموماً ظاهراً ابراز دوستی می‌نمایند و در عمل مقابل نظام می‌نشینند». وی هشدار داد: “آمریکا و متحدینش قصد دارند پس از صحنه اول نمایش تبلیغاتی، ائتلافی سیاسی علیه نظام به وجود آورند تا زمینه برای مشروعیت درگیری احتمالی فراهم شود و در آن صورت هیچ‌کس اندیشه اعتراض به خود راه ندهد»
(منبع روزنامه آرمان – ۲۷بهمن).


روزنامه حکومتی جهان صنعت هم از کابوس مونیخ اضافه بر «ورشو» یادکرد و با یادآوری اینکه «نباید انتظار داشت که واشنگتن بخواهد از تعقیب نظام در نشست مونیخ اجتناب کند» افزود: “مهم‌ترین اهرمی که واشنگتن در دست دارد، برنامه موشکی نظام و سیاست نفوذ منطقه‌ای آن در غرب آسیاست‌. دراین‌ارتباط آن‌گونه که از سطح مواضع اعلامی اعضای اروپایی برجام و واشنگتن پیداست، آنان یک‌صدا و در راهبردی مشترک برنامه موشکی ما را عامل اصلی اختلال در نظم ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا می‌دانند که هم می‌تواند برای حیات سرزمینی اروپا و آمریکا و هم متحدان مخاطره‌آفرین باشد»‌
(منبع روزنامه جهان صنعت – ۲۷بهمن).
قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه رژیم با ابراز وحشت از ائتلافی که علیه نظام در شرف شکل گرفتن است هشدار داد: “اگر آنان موفق شوند که این ائتلاف را تشکیل دهند، طبیعتاً فشارها بر نظام افزایش پیدا می‌کند و در کنار محاصره اقتصادی که آمریکایی‌ها دنبال آن هستند، ممکن است یک محاصره سرزمینی هم علیه نظام به وجود بیاورند». وی در ادامه بر ضرورت تمکین به خواست‌های اتحادیه اروپا و غلط کردم گویی و عقب‌نشینی از برخی مواضع منطقه‌ای نظام تأکید کرده و نوشته است: “برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، نظام باید سیاست هوشمندانه‌ای را چنانکه تاکنون در پیش‌گرفته، ادامه دهد و مناسبات خود را در درجه اول با اروپایی‌ها و از سوی دیگر با بخش دیگری از قدرت‌های دنیا مانند چین و روسیه توسعه دهد و همچنین با کشورهای همسایه عرب جنوب خلیج‌فارس وارد یک دیالوگ شود تا همزمان نگرانی‌هایی را که به‌ویژه از سوی آمریکایی‌ها دامن زده می‌شود، کاهش دهد».


روزنامه ایران – ۲۷بهمن).
احمد زیدآبادی یک کارشناس حکومتی همسو با باند روحانی نیز با ابراز وحشت از پیامدهای کنفرانس ورشو نوشت:”اهمیت کنفرانس ورشو را صرفاً نباید در نوع مواضع علنی مایک پنس و مایک پمپئو که در مجموع حاوی افشای نکته تازه‌ای از استراتژی آمریکا در برابر نظام و یا به‌طورکلی خاورمیانه نبود، جستجو کرد... درواقع مسئله مهم در این میان این است که حاضران در کنفرانس ورشو برای مقابله با نظام بر روی چه موارد خاصی تفاهم کرده‌اند و یا قرار است بر اساس توصیه‌های کارگروه تعیین‌شده از سوی کنفرانس بر روی آن تفاهم کنند.
وی تأکید می‌کند: این بخش از کار کنفرانس را به نظرم باید جدی گرفت و بی‌اهمیت شمردن آن بخصوص از سوی رسانه‌ها و دلخوش داشتن به اینکه اروپایی‌ها در سطحی پایین در آن شرکت داشته و یا در بیانیه پایانی کنفرانس نامی از نظام برده نشده است، چشم بستن به روی واقعیت‌هاست»
(انصاف نیوز و کانال تلگرامی زید آبادی – ۲۶بهمن).
این هذیان‌گویی‌ها در حالی است که محمد طاهری سفیر پیشین رژیم در لهستان هشدار داد: “نفس برگزاری نشست ورشو می‌تواند برای امنیت و منافع نظام مضر باشد » و به مقامات نظام گوشزد کرد:”نباید به این دل‌خوش بود که کشورهایی مانند روسیه و چین در این نشست حاضر نشدند. فراموش نکنیم احتمال جهت‌گیری اروپا به سمت ایالات‌متحده وضعیتی را به وجود خواهد آورد که روسیه و چین نمی‌توانند به جبران آن کمک کنند». وی با تأکید بر اینکه “به نظر می‌رسد جمهوری خواهان این بار قصد ندارند کوتاه بیایند و تلاش می‌کنند هرآن چه در توان دارند علیه جمهوری اسلامی به میدان آورند»، به‌نظام توصیه کرد از سیاست‌هایش عقب‌نشینی کند و افزود:”هرچه به پایان دور نخست ریاست جمهوری ترامپ نزدیک‌تر شویم، برنامه‌های او برای تحت‌فشار قرار دادن نظام بیشتر خواهد شد. باید از اقدامات و اظهارات رادیکال پرهیز کرد و در شرایطی که ایالات‌متحده در راستای ایجاد اجماع جهانی علیه نظام هزینه می‌کند، مقامات و چهره‌های داخلی از سخنانی که هزینه‌های اضافه به بار می‌آورد خودداری کنند»(روزنامه ستاره صبح – ۲۸ بهمن).

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری هم در روز۲۸بهمن با اشاره به اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا علیه رژیم در اجلاس مونیخ با نگرانی نوشت: “حال فشارهای دولت «ترامپ» برای وادار کردن اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا برای خروج از برجام در چند هفته اخیر به‌ویژه پس از اعلام راه‌اندازی کانال ویژه تجارت با ایران «اینستکس» تشدید شده است.
این فشارها در نشست ورشو و انتقاد شدید «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا از رویکرد برجامی اروپا هم نمود پیدا کرد».