افزایش قیمت دلاز بدنبال وضعیت نامشخص لوایح اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

روز دوشنبه قیمت دلار در بازار ارز تهران از مرز ۱۳ هزار تومان فراتر رفت و به ۱۳۴۰۰ تومان رسید.

به گفته کارشناسان اقتصادی حکومتی، آغاز اجلاس اف.ای.تی.اف و احتمال بازگرداندن رژیم به فهرست سیاه این ارگان بین‌المللی و هم‌چنین نامشخص بودن وضعیت لوایح مربوط به اف.ای.تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام ازجمله دلایل افزایش قیمت دلار هستند.
عجز و درماندگی حکومت آخوندی در تنگنای تحریم‌ها و تن دادن به اف ای تی اف، در اظهار نظرهای کارگزاران رژیم موج می زند:

در پی متوقف شدن بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، و شکست ظریف برای دریوزگی برجام در سفر مونیخ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه رژیم، پریشان‌حال و سراسیمه در روز ۲۹بهمن به صحنه آمد و از اتحادیه اروپا و مجمع تشخیص مصلحت خواست شرایط نظام را درک کنند.
« مهم و گام‌های بعدی اجرایی شدن آن است که نگاه ما، خواست ما و توقع ما از اروپا اجرایی کردن و اجرایی شدن این سازوکار است».

به گزارش شبکه خبر رژیم‌ در روز دوشنبه، بهرام قاسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام را مخاطب قرارداد و گفت:
« تکرار می‌کنیم که تصویب این لوایح بدون در نظر داشتن سازوکار مالی و بدون هیچ‌گونه ارتباطی با بحث برجام درواقع به نفع کشور و به نفع مصالح مردم و به نفع اقتصاد و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی ایرانی هست و امیدوار هستیم که مجمع تشخیص مصلحت امروز باید در این مورد تصمیم بگیره و به هر دلیلی علیرغم همه دلسوزی‌ها تعهدات و افراد متعهدی که در آنجا هستند و علاقه‌مند به سرنوشت کشور هستند نتوانستند تاکنون به جمع‌بندی لازم دست پیدا کنند نهایتاً تشخیص درستی را در این مجمع تشخیص داشته باشند و هر آنچه مصلحت مردم و کشور هست را سریع‌تر تصویب کنند. ما نیازمند هستیم که برخی از چرخه‌های درواقع ارتباطات بین‌المللی خودمان را درواقع روان‌تر بکنیم».

ابراز امیدواری قاسمی برای تصویب لوایح در حالی است که میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز ۲۹بهمن گفته که: “با بررسی سوابق و اسناد FATF که پالرمو و CFT هم جزء آن است به این یقین رسیدم که استکبار و در رأس آن آمریکا، آن معاهدات بین‌المللی را وسیله و ابزار سیاسی تسلط بر انقلاب اسلامی قرارداد است».

و بادامچیان سرکرده باند موتلفه هم به نوشته روزنامه رسالت ۲۹ بهمن گفته “INSTEX» استقلال اقتصادی کشور را نشانه گرفته است. کسانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق نظام به پالرمو خوشبین بودند، اکنون به این نتیجه رسیدند که برای پاسخ درست و منطقی به اروپا و حفظ استقلال کشور، پالرمو را رد کنند و نظام را بیش از این به دالان تعهدات تودرتو وارد نکنند».

روزنامه جهان صنعت هم با اشاره به این وضعیت نوشته: “بحران اقتصادی افزایش‌یافته است؛ دیپلماسی ما در موضعی تدافعی است و باوجود تلاش‌های بسیار کاری از پیش نمی‌برد». و سپس به بن‌بست باندهای حاکم اذعان کرده اضافه کرده که:”سپهر سیاسی نظام اما در چنین موقعیتی اساساً فاقد ایده یا برنامه معنادار و مشخص وجودی است. دو جریان سیاسی که در این سال‌ها تشکیل‌دهنده بلوک قدرت در نظام بوده‌اند، عملاً هیچ ایده‌ای برای برون‌رفت از این وضعیت ندارند. هر دو در نوعی بحران گفتمانی فرورفته‌اند».و در ادامه نتیجه گرفته است: “نتیجه این وضعیت تعمیق بی‌اعتمادی میان شهروندان و ساکنان در بلوک قدرت است، در چنین شرایطی... مردم ...مستعد همراهی با جریان‌های پوپولیستی و حتی خطرناک‌تر می‌شوند. به‌خصوص اگر آَفت‌زدگی‌های اقتصادی ادامه پیدا کند. تجربیات تاریخی نشان می‌دهند که از دل این وضعیت، چه وضعیت‌های خطرناکی ممکن است ظهور یابند».