بحران نظام ولایت‌فقیه و «برزخ بلاتکلیفی» بر سر اف ای تی اف

 


درحالی‌که اجلاس اف ای تی اف در پاریس شروع به کارکرده و تا پایان هفته، زمان تصمیم‌گیری درباره برگرداندن حکومت آخوندی به لیست سیاه فرامی‌رسد، حکومت ‌آخوندی که در شرایط کنونی با موج جدیدی از طرد و انزوای جهانی پس از اجلاس ورشو روبه‌رو شده و پس از کنفرانس امنیتی مونیخ نیز با تأکیدات بیشتر اروپا برای تن دادن به اف ای تی اف و دست برداشتن از تروریسم و مداخلات منطقه‌ای مواجه است، بحران درونی حاکمیت بر سر تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو تشدید شده است.

به دنبال اجلاس جهانی ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ و فشارهای فزاینده علیه تروریسم و جنگ‌افروزی‌های منطقه‌ای رژیم، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، بالا رفتن مجدد قیمت دلار همراه با هراس از فوران خشم و شورش مردم به ستوه آمده، بحران رژیم آخوندی بر سر تن دادن به ‌FATF که جلسات آن‌هم شروع‌شده است، هرروز بیشتر از قبل تشدید می‌شود.
روزنامه حکومتی ابتکار در روز ۳۰ بهمن این وضعیت را کشاکش بر سر «یک مصلحت تعیین‌کننده» در برزخی از”بلاتکلیفی گسترده» توصیف کرده و می‌نویسد: «اکنون نظام سیاسی در برابر تشخیص یک مصلحت تعیین‌کننده در وضع برزخی قرار دارد؛ خروج از بلاتکلیفی گسترده که مدیریت اوضاع را با موانع روزافزون روبه‌رو کرده است. بدیهی است تشخیص مصلحت در وضع غیرعادی انجام می‌شود؛ وضعی که نه به‌طور کامل خوب است و نه بد بلکه انتخابی است میان بد و بدتر و نه خوب و خوب‌تر». این روزنامه با تأکید بر اینکه مصلحت در «دامن زدن به اعتراضات» نیست به باند رقیب گوشزد کرده است”تشخیص مصلحت جز با قبول مسئولیت پیامدهای آن ممکن نیست».
در مقابل حداد عادل مهره خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به باند رقیب که بهبود معیشت مردم را موکول به تصویب لوایح کرده‌اند می‌گوید: «معیشت مردم ارتباطی به پالرمو و FATF ندارد، دولت در رابطه با لوایح مربوط به FATF فرافکنی نکند. خود آقایان هم می‌گویند هیچ تضمینی نیست که با پیوستن به کنوانسیون پالرمو وضع بهتر شود».(سایت انتخاب – ۳۰بهمن)
پاسدار احمد وحیدی سرکرده سابق نیروی تروریستی قدس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF و ساختار آن اظهار کرد: «این سیستم بخشی از نظام سلطه جهانی آمریکا و برخی کشور‌های غربی است. هدف از ایجاد این سیستم، کنترل مستقل بر کشور‌ها خارج از چارچوب سازمان ملل است؛ FATF درواقع یک نظام امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی است و در پوشش سیستمی اقتصادی عمل می‌کند». وی در ادامه اذعان کرد که این سیستم مانع نظام برای دور زدن تحریم‌های جامعه جهانی است و تأکید کرد: “ما باید به‌طور صریح و روشن به دنیا بگوییم که به هیچ‌کدام از تحریم‌ها و قواعد آن‌ها که مانع از دور زدن تحریم‌ها و تأمین منافع ملت ما شود، عمل نخواهیم کرد و به افراد دیگر هم این اجازه را نخواهیم داد».(باشگاه خبرنگاران جوان – ۳۰ بهمن)


محمدرضا محمدخانی عضو سابق مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع هم گفت: “FATF نیز مانند برجام شرایط کشور را بر هم می‌زند. ما یک کار ویژه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام دادیم و در آنجا رسماً‌ اعلام کردیم که برجام کشور را در سربالایی به صورت نیم کلاچ قرار می‌دهد که نه می‌توانیم جلو برویم و بلکه ما را رو به عقب بازمی‌گرداند؛ اما در مورد FATF می‌گویند این لایحه بسیار بدتر از برجام است. هرچند که برخی‌ها انتظار دارند ما از برجام و FATF تعریف کنیم». این کارشناس حکومتی در ادامه به وضعیت بن‌بست نظام برای رد یا قبول این لوایح اذعان کرد و گفت: “ظاهراً برای برخی از مسئولان اصلاً ‌آینده اقتصاد نظام و شرایط کشور مهم نیست زیرا پیوستن به FATF می‌تواند نظام را در شرایط بدتر ازاین‌قرار دهد و ما نباید خودمان طناب دار را به گردنمان بیندازیم».(نسیم آنلاین – ۳۰بهمن)