بحران درون رژیم بدبنال سفر آخوند روحانی به عراق و تشدید تحریمها

 

بدنبال سفر آخوند روحانی رئیس جمهور رژیم به عراق و تشدید تحریمها علیه حکومت آخوندی بحران درون رژیم شدت یافت.

در پی سفر آخوند روحانی به عراق، مهره های باند خودش هم بهره گیری رژیم ازاین سفر را در رابطه با دور زدن تحریمها به زیر سوال برده اند.
فریدون مجلسی دیپلمات پیشین رژیم و همسو با باند روحانی نوشته است: «اگر بخواهیم از عراق به عنوان ابزار فرار از تحریم‌ها استفاده کنیم دستمان توسط آمریکا خوانده شده چرا که آنها نیز روی عراق حساب خاصی باز کرده‌اند و به این راحتی‌ها اجازه نخواهند داد که ایران عراق را به طور کامل به سمت خود بکشد».

این دیپلمات پیشین رژیم خاطر نشان کرد: «این به‌عهده عراق یا دیگران نیست که بخواهند همواره مطابق دلخواه نظام رفتار کنند». فریدون مجلس در ادامه با گوشزد کردن این که دوره دخالتهای نیروی تروریستی قدس در عراق به سرآمده، از جمله نوشته است: «همکاری امنیتی ایجاد تقابل می‌کند و ممکن است که موجب شوراندن برخی اقوام عراقی شود نباید این بهانه را دست آنها داد». (آرمان – ۲۱اسفند۹۷)
علی بیگدلی یک کارشناس دیگر رژیم نیز می نویسد: «فضایی که وجود دارد و چندی پیش هم در صحبت‌های یکی از مقامات عراق در گفت‌وگو با یک خبرگزاری خارجی مطرح شد، حکایت از نارضایتی نفوذ نظام در عراق داشت و خواهان کاهش این فشار بود». و در ادامه خاطر نشان کرد «آمریکا، دیگر مانند سال‌های گذشته نمی‌خواهد عراق به ایران نزدیک باشد. بنابراین این استراتژی آمریکا در عراق و سوریه، یک استراتژی جدیدی است که همه در جهت جلوگیری از نفود بیشتر نظام در عراق و در سوریه است».
سلمان افشار دیپلمات سابق رژیم در جمهوری آذربایجان نیز به طور کلی موقعیت رژیم و چشم انداز دخالتهای آن در عراق با توجه به سیاستهای منطقه یی آمریکا و تمرکز روی تهدید رژیم را تیره وتار می بیند و نوشته است: «واشنگتن به این جمع‌بندی رسیده است که با باقی ماندن در عراق و جلوگیری از کاهش نفوذش در این کشور، دولت مرکزی بغداد را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از نفوذ رژیم ایران در عراق و در ادامه سوریه و منطقه شود. در واقع، نظر امریکا بر این است که کلید مهار نظام در سوریه و منطقه در عراق قرار دارد و مهار نظام در عراق، موجب مهارش در سوریه و خاورمیانه می‌شود». وی در ادامه می نویسد:‌ قطعنامه ۵۹۸ با گذشت حدود ۳۰ سال از صدور و پایان جنگ و همچنین ۱۶ سال از سقوط صدام هنوز اجرایی نشده و نظام نتوانسته خسارت خود را از عراق بگیرد در حالی که طی سال‌های گذشته کویت حدود ۴۷ میلیارد دلار از عراق خسارت دریافت کرده است اما هنوز پولی به نظام پرداخت نشده و بحثی هم در این باره انجام نشده است».