اعتراف اعضای مجلس آخوندی به بحران حاد اقتصادی و گرانی سرسام آور کالای اساسی

 

بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رژیم در تهران، قیمت گوشت در یک سال گذشته ۹۶ درصد افزایش یافته و قیمت نقطه به نقطه کالاهای اساسی خانواده در بهمن ماه امسال به نسبت سال گذشته ۴۲.۶ درصد افزایش داشته است.

در همین حال، به اعتراف رسانه‌های حکومتی، عید امسال یکی از سخت‌ترین عیدهای این چند سال اخیر است. هرچه به پایان اسفند نزیک می‌شویم اوضاع بدتر می‌شود و قیمتها بالاتر می‌روند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۶اسفند ۹۷می نویسد: بر اساس برآوردها، می‌توان نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه را نزدیک به ۵۰درصد برآورد کرد. با این حال نرخ واقعی اقتصاد بالای ۲۰۰ درصد است که ظرف حدود دو سال آینده خود را کاملاٌ آشکار خواهد کرد و نرخهای تورم اعلامی مراکز رسمی همه واقعیتها را منعکس نمی‌کند.
این منبع افزود: شوک ارزی سال جاری که از شدت شتاب رشد قیمت ارز در تاریخ کشور بی‌سابقه بود، تنها بخشی از اثرات مخرب خود را آشکار ساخته است. استیو هانکه اقتصاددان دانشگاه جانز هاپکینز که پیش‌تر تورم در ایران را حدود ۲۰۰درصد برآورد کرده بود، در جدیدترین توئیت خود اعلام کرده تورم در ایران در حال تشدید است و اکنون به ۲۱۲ درصد رسیده است.

قربانی، مجلس ارتجاع ۱۹ اسفند ۹۷: در یک‌سال گذشته گوشت گوسفندی۹۸ درصد گوشت گاو ۸۸درصد گوشت مرغ ۸۷درصد برنج ۷۵درصد و رب گوجه فرنگی ۲۳۱درصد افزایش قیمت داشته است در حالیکه میانگین تورم در دنیا دو درصد است تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه از ۴۳درصد گذشته است. ۸۵ درصد بازنشستگان زیر خط فقر هستند در کشور حدود ۱۲میلیون بیکار رسمی و غیررسمی داریم. برخی از مردم نانشان را در میان زباله‌ها می‌جویند و با ناله روزگار سپری میکنند.

در چنین شرایطی، به گفته کارگزاران رژیم، کارگران تحت پوشش ۴۰۰ واحد تولیدی ـ حدود ۹۷ هزار و ۳۰۰ نفر ـ همگی شب عید با مشکلات معوقات مزدی و عیدی مواجه هستند. این واحدها از دو ماه تا یک مسال معوقات مزدی به کارگرانشان بدهکار هستند.

روزنامه حکومتی جمهوری نیز هشدار داد: مردمی که حقوق ثابتی دارند نمی‌توانند از عهده تأمین هزینه‌های زندگی برآیند. ادامه وضعیت فعلی به یک ضایعه بزرگ ختم می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی رژیم می گوید: ارزش پول افت بی‌سابقه را تجریه کرده و به همین خاطر افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق در شرایط کنونی دردی را دوا نمی‌کند. به جرأت می‌توان گفت تورمی که اکنون در جامعه وجود دارد نزدیک به ۲۰۰درصد است. اگرچه بانک مرکزی از انتشار آمار واقعی سر باز می‌زند و یا مرکز آمار آن را ۲۰درصد اعلام می‌کند. مردم تورم را بر سر سفره‌های خود لمس می‌کنند. بنابراین بحرانهای متعدد اقتصادی که طی سالهای مختلف ایجاد شده در حال تبدیل شدن به بحرانهای اجتماعی و سیاسی هستند و ممکن است جایی لبریز شود.