سنای امریکا بررسی چشم انداز تغییر در ایران با شرکت سناتورهای ارشد و شخصیتهای برجسته سیاسی

 

روز پنجشنبه ۱۴ مارس، در آستانه عید نوروز، یک جلسه تحت عنوان حقوق بشر و دمکراسی در ایران در سالن مشهور جان کندی در سنای آمریکا برگزار شد.

در این جلسه سناتورهای ارشد جین شهین عضو کمیته خارجی، کمیته قوای مسلح و کمیته تخصیص بودجه، و جان بوزمن، رئیس زیر کمیته بازسازی نظامی در کمیته تخصیص بودجه آمریکا و  همچنین ژنرال جیمز جونز، اولین مشاور امنیت ملی دولت اوباما، سناتور جوزف لیبرمن، کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری، فرماندار تام ریج، اولین وزیر امنیت ملی آمریکا، و سفیر لینکلن بلومفیلد مدیر کل سابق وزارتخارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی شرکت و سخنرانی کردند.

سناتور جین شهین-عضو سنای امریکا
بسیار ممنون با تشکر از همه شما.
سال نو مبارک یا نوروز مبارک. عالی است که بتوانیم به شما در این جشن بپیوندیم. آنچه که این سال جدید به ما یادآوری می کند این است که اختلاف بین جامعه بین المللی و حکومت ایران یک درگیری بین مردم ما نیست. و من فکر می کنم مهم است که به یاد داشته باشیم که در اساسی ترین سطح ما همه به آزادی اعتقاد داریم، ما به حقوق بشر برای همه، از جمله زنان و دختران ایمان داریم، و ما به دولتی که به مردمش پاسخ می دهد و پاسخگو است اعتقاد داریم.
نوروز، همانطور که در سراسر جهان جشن گرفته می شود، ریشه های فرهنگی غنی ایران را نشان می دهد و به ما نشان می دهد که آینده ایران همیشه متعلق به مردم آن است. آینده ای که امیدوارم یک روز به زودی شامل ایرانی باشد که به حقوق همه مردم احترام می گذارد و به ثبات منطقه بصورت مثبتی کمک می کند. همانطور که می دانیم در حال حاضر، این برقرار نیست. و بهترین راه این است که ما بتوانیم از بسیاری از تلاش هایی که همه شما درگیر آن هستید حمایت کنیم. در نتیجه، از این فرصت برای سلام کردن، برای آرزوی نوروز مبارک برای همه استفاده می کنم. تشکر می کنم، و امیدوارم با موفقیت با تمام تلاش هایتان ادامه دهید. من پشت سرتان هستم متشکرم.

جیمز جونز-مشاور امنیتی پیشین رئیس جمهور امریکا
با تشکر از شما بخاطر دعوت محبت آمیزتان از من که امروز با شما باشم.
در طول سالیان، من از داشتن این امتیاز برخوردارم که با اعضای جامعه ایرانی امریکایی صحبت کنم که دوستیشان را محترم می شمرم و به اهدافشان احترام می گذارم و کاملا از آن حمایت می کنم.
امروز، مثل سال ۲۰۱۰ وقتی که سمت خود را به عنوان مشاور امنیت ملی ترک کردم، رژیم ایران، به نظر من، خطرناکترین تهدید نوع بشر برای صلح و ثبات است.
همه شما به خوبی این نامگذاری نحس را می دانید.
این رژیمی است که پشت سر هم حقوق بشر، قطعنامه های شورای امنیت، و قوانین بین المللی را نقض می کند.
این رژیمی است که تعهدات خود را با ایجاد اصطکاک بین المللی برای سخت تر گرفتن به مردم ایران زیر پا می گذارد و بی قانونی را در سرتاسر جهان تا آنجا که امکان دارد، ترغیب می کند.
و رژیم ایران دشمن اصلی دموکراسی و آزادسازی در سراسر خاورمیانه باقی مانده که در آن آینده ای بهتر برای میلیون ها نفر در حال ظهور است.
ما شاهد جاه طلبی های رژیم در مورد هژمونی منطقه ای در سوریه و یمن هستیم.
رژیم در یمن امیدوار است که جامعه خلیج فارس را در درگیری های شیعه و سنی و در سوریه برای حفظ دولت وابسته به خود به عنوان پایگاه دائمی برای مشکلات منطقه ای و تروریسم بین المللی نگه دارد.
در میان مهمترین اهداف رژیم ایران، ایجاد یک پل زمینی از تهران به بیروت از طریق عراق و سوریه به عنوان سکویی برای گسترش ایدئولوژی افراطی با زور و ارعاب، از جمله حمایت نظامی و مالی از حزب الله و سایر سازمان های تروریستی است.
دیدار روحانی از عراق در اوایل ماه جاری در تلاش مداوم رژیم ایران برای اعمال بیشتر خودش در سیاست و حکومت عراق را ببینید.
ایالات متحده، هماهنگ با دوستان و متحدانمان در منطقه، قاطعانه باید، همه کارهای لازم را انجام دهد تا مانع تحقق این جاه طلبیهای ارضی شود.
من به عنوان یک مدافع قدیمی برای حفاظت و استقرار بشردوستانه مخالفان  البته، خوشحالم که پناهندگان در نهایت به جایی دور از آسیب رژیم منتقل شدند.
با این حال، ما نباید خودمان را گول بزنیم. چالشی که آنها با آن مواجه هستند، به گذشته بر نمی گردد. استقرار آنها در آلبانی و سایر نقاط، موانع جدیدی را به همراه آورده است.
بگذارید روشن باشم. جامعه بین المللی از آلبانی عمیقا برای گشودن دستهایش برای استقرار آنها  بسیار سپاسگزار است، اما رژیم ایران حضور خود را در آلبانی برای آسیب رساندن به این مخالفان که مایل به دیدن ایران آزاد هستند، افزایش داده است.
تقریبا یک سال پیش، مقامات آلبانی، یک توطئه برای منفجر کردن یک خودروی بمب گذاری شده در بیرون گردهمایی سال نو مخالفان ایرانی در نزدیکی تیرانا را خنثی کردند. مقامات آلبانی دو مظنون را دستگیر کردند. در دسامبر ۲۰۱۸، آلبانی سفیر رژیم ایران در این کشور و یک به اصطلاح «دیپلمات» دیگر را بخاطر دخالت آنها در طرح های تروریستی در آلبانی، اخراج کرد.
و البته، رژیم تلاش خود را برای خاموش کردن ناراضیان ادامه می دهد، نه فقط در آلبانی، بلکه در سراسر جهان.
در ماه ژوئن گذشته، مقامات فرانسوی پرونده یک توطئه تروریستی علیه گردهمایی سالیانه اپوزیسیون ایران در پاریس را خنثی کردند. چند ماه بعد، مقامات مجری قانون ایالات متحده دو جاسوس رژیم ایران را بازداشت کردند که روی اعضای  اپوزیسیون طرفدار دموکراسی در این کشور جاسوسی و اطلاعات جمع آوری می کردند.
علاوه بر این، دیپلمات ها و عوامل رژیم در توطئه های تروریستی علیه مخالفین ایرانی در فرانسه، هلند و بلژیک دخالت داشته اند. بنابراین، این ها فقط برخی از اقدامات رژیمی است که می داند که با مدرنیته ناسازگار است و از کسانی که چشم انداز و برنامه ای برای آینده بهتر دارند ترس دارد.
همانطور که می دانید، من افتخار می کنم که به عنوان بخشی از گروه بزرگی از رهبران غیر نظامی و نظامی ارشد ایالات متحده آمریکا بوده ام که از حقوق و رفاه آنها حمایت می کنند، و ما همچنان طرفداران آن هستیم.
و این شامل مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، جان بولتون، است که در حمایت از اهداف ما ثابت قدم بوده است.
مردم ایران، که جانشان  به لب رسیده، در آنچه وزیر امور خارجه پمپیو به عنوان "تظاهرات پایدار و محکم از سال ۱۹۷۹" نام برد، به خیابانها آمدند. رژیم هزاران نفر را زندانی کرد. چندین ده نفر جان باختند.
چند روز پیش، در جدیدترین تقابل با حقوق بشر و حاکمیت قانون، خامنه ای یکی از اعضای "کمیسیون مرگ"، که ۳۰ هزار زندانی سیاسی را در سال ۱۹۸۸ به مرگ محکوم کرد، به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه کشور منصوب کرد. ابراهیم رئیسی در اولین اعلامیه های خود اعلام کرد که امنیت مقدم بر همه چیز قرار دارد و قول داد که با هر شکلی از نارضایتی به طور قاطعانه برخورد کند. امنیتی که رئیسی به آن اشاره می کند، البته امنیت ایران نیست، بلکه امنیت رژیم است.
و ما می دانیم که سرکوب و فساد، هر چقدر هم شدید باشد، شجاعت و آرزوهای مردم ایران که خواستار حق آزادی و حکومتی هستند که ارزش امید و رویاهایشان را دارد متوقف نمی کند. و به همین دلیل است که اعتراضات به روش بسیار سازمان یافته و با یک هدف شفاف برای آزاد کردن ایران ادامه داشته است.
ما همچنین می دانیم که ایران رنج عمیق اقتصادی را متحمل می شود. ریال سقوط کرده است. تورم ۷۰ درصد افزایش یافته است.
من فکر می کنم منصفانه است که بگوییم که حسن نیت و حس امیدوارانه کاتالیزور معامله هسته ای با رژیم ایران در آغاز آن بود. تصمیم دولت ترامپ برای بیرون کشیدن ایالات متحده از توافق، در داخل و یا خارج از کشور، بحث برانگیز بود. اما من باید بپرسم: "آیا ممکن است که تهران واقعا شگفت زده شده باشد، با توجه به بی اعتمادی که با سرکوب بی رحمانه رژیم و یا تاریخچه عدم پیرویش یا حمایت مرگبارش از فعالیت های تروریستی در سراسر جهان صورت گرفته است؟"
فقط به رفتار رژیم در همان زمان که اعتبار و اعتماد واقعی خود را اعلام می کند، نگاه کنید. همانطور که در میسوری می گوییم، "به من نشان بده". آنها نمی توانند به من نشان دهند. چه چیزی به ما نشان داده شده است؟ پیگیری شدید توانایی موشکی بالستیک بین قاره ای و میان برد، ادامه تحریک در تنگه هرمز و طیف گسترده ای از فعالیت های بدخواهانه در فضای مجازی.
وزیر امور خارجه پمپئو در قبال سیاست های ایالات متحده، از جمله تحریم ها، اقداماتی را که من اضافه می کنم کار می کند،
ساده تر از این و عمیق تر نمی توانست باشد. البته، دستیابی به این دیدگاه عمیقا در دیدگاه و آرزوهای خانم مریم رجوی ریشه دارد. این در کانون برنامه ده ماده ای او برای آینده ایران است. آنها واقعا اصول جفرسونی هستند که هر عضو آزادیخواه نوع بشر می تواند در آغوش بگیرد و هر نوع استبداد از آن بترسد.
بنابراین، فقط برای یادآوری، این برنامه خواستار چه چیزی است و چرا رژیم از آن  می ترسد؟ من فقط به طور خلاصه آنها را فهرست می کنم، زیرا آنها ارزش فکر کردن دارند.
یک انتخابات آزاد و صادقانه.
دو، کثرت گرایی.
سه، لغو مجازات اعدام.
چهار، جدایی دین و دولت
پنج، برابری زن و مرد
شش، حاکمیت قانون.
هفت، حفاظت از حقوق بشر.
هشت، بازار آزاد
نه همزیستی صلح آمیز
و ده، یک کشور بدون سلاح هسته ای.

بنابراین، دوستان من، این چیزی است که رژیم از آن می ترسد. ما در انتظار روز بزرگی هستیم که این ترس ها کاملا و به طور کامل عملی شوند.
ایالات متحده و متحدانش نقش مهمی در کمک به شکل دادن به آینده ای آزاد و دموکراتیک دارند که برنامه ده ماده ای خانم رجوی وعده داده است. به این منظور، به اعتقاد من باید روی شش الزام راهبردی تمرکز کنیم.
یک، نگه داشتن یک دید دقیق روی  فعالیت های رژیم در حوزه هسته ای و موشکی.
دو، متمرکز باقی ماندن روی یک نتیجه عادلانه در سوریه - تراژدی انسانی که متاسفانه از اخبار بیرون رفته است. هیچ چیزی نمی تواند تهران را بیشتر از نگه داشتن سوریه به عنوان یک حامی تقویت کند تا نفوذ خود در عراق را تقویت کند.
سه، حمایت از جامعه خلیج فارس در آرمان های خود برای ایجاد یک اتحاد دفاعی برای بررسی قدرت رژیم و مقابله با گروههای افراطی مسلح اسلامی که از آنها پشتیبانی می کند.
چهار، تجدید روند صلح خاورمیانه.
پنج، اگر چه نه حداقل، حمایت از مردم ایران که تشنه دموکراسی و دولتی شایسته امید و آرزوهای خود هستند.
و شش، آماده سازی برای طرحی برای روز بعد از اینکه رژیم سقوط خواهد کرد. و این چیزی است که من فکر می کنم بسیار مثبت خواهد بود، نه تنها برای مردم ایران، که به طور کامل درک کنند که چه اتفاقی خواهد افتاد. وقتی آن روز می آید، برنامه چیست؟ چه چیزهایی در روز پس از سقوط رژیم صورت خواهد گرفت؟ مردم چه انتظاری می توانند داشته باشند؟ و همچنین پیام خوبی برای پایتختهای دموکراتیک و دوستان این جنبش در سراسر جهان تحت رهبری خانم رجوی و شورای ملی مقاومت ایران است.
در نهایت، همانطور که رژیم سعی می کند آن را از بین ببرد، تحقق چنین آینده ای محتوم است. این آینده ای است که به آخوندها می گوید: «روزهای شما به شمارش افتاده است» و نه فقط به خاطر محکومیت و عزم ایالات متحده و شرکای جامعه بین المللی در تاکید روی پیروی رژیم ایران از قوانین بین المللی. بلکه روزهای آنها به شمارش افتاده است، زیرا مردم شما از اصرار بر حکومتی که نشان دهنده امید آنها است دست بر نمی دارند.
این آینده ای است که (تحقق آن) به یک اپوزیسیون متحد، اصولی، شجاع و سازمان یافته بستگی دارد، که می تواند قلب و ذهن مردم را لمس کند، و  می تواند شور و شوق و اعتقادشان را به ثمر بنشاند که بهار به ایران بازمی گردد - بهاری که به فصل پایدار صلح و رفاه شکوفا می شود.
آن روز زود خواهد آمد، روزی که همه ایرانیان آزادی را در مییابند، زمانی که همه کسانی که مجبور شدند کشور خود را ترک کنند که از آزار و اذیت رها شوند، با هموطنان زن و مرد خود در تهران رژه می روند و بازگشت پیروزمندانه یک ملت بزرگ به جایگاه بر حقش در خانواده ملل را جشن می گیرند.
این آینده ای است که ارزش ایجاد کردن را دارد.
از شما بخاطر حضورتان امروز در اینجا و بخاطر تعهد رساندن صدا و احساساتتان به این آرمان تشکر می کنم. متشکرمروز پنجشنبه ۱۴ مارس، در آستانه عید نوروز، یک جلسه تحت عنوان حقوق بشر و دمکراسی در ایران در سالن مشهور جان کندی در سنای آمریکا برگزار شد. در این جلسه سناتورهای ارشد جین شهین عضو کمیته خارجی، کمیته قوای مسلح و کمیته تخصیص بودجه، و جان بوزمن، رئیس زیر کمیته بازسازی نظامی در کمیته تخصیص بودجه آمریکا و  همچنین ژنرال جیمز جونز، اولین مشاور امنیت ملی دولت اوباما، سناتور جوزف لیبرمن، کاندیدای پیشین معاونت ریاست جمهوری، فرماندار تام ریج، اولین وزیر امنیت ملی آمریکا، و سفیر لینکلن بلومفیلد مدیر کل سابق وزارتخارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی شرکت و سخنرانی کردند.