فضیحت باجگیری و سوءاستفاده حکومت آخوندی از اتباع پناهنده افغانستان و تهدید به اخراج آنها

 

باجگیری و سوءاستفاده حکومت آخوندی از اتباع پناهنده افغانستان و تهدید به اخراج توسط عباس عراقچی معاون ظریف به فضیحت دیگری برای رژیم در گرداب بحرانهای این مرحله تبدیل شده و بحران رژیم را هم تشدید کرده است.

عباس عراقچی در مصاحبه با تلویزیون رژیم در روز ۱۸ اردیبهشت گفت: «ولی وقتی تحریم های آمریکا اثر کند وقتی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران محدود شود وقتی فروش نفت ایران به صفر برسد. خوب وقتی فروش نفت به صفر برسه و درآمدهای نفتی ما کم بشود برنامه‌یی که آمریکا داره موفق نخواهد شد، فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید ولی خوب باید بدانند وقتی این سیاست را اجرا میکنند جمهوری اسلامی ایران مجبوره که سیاستهای ویژه‌یی را برای سیاستهای خودش اتخاذ کند و این حتما اثر خواهد گذاشت و ممکنه ما یک روزی به نقطه‌یی برسیم که نتوانیم این هزینه ها را ادامه دهیم و در آن صورت است که ممکن است خواهش بکنیم از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم که لطفاً به هر حال ترک بکنند حالا به کشور خودشون بر می‌گردند به کشورهای دیگری خواهند رفت طبیعتاً انتخاب با خودشون هست»!.

به دنبال این اظهارات عراقچی معاون وزارت خارجه رژیم، در مورد اخراج پناهندگان افغان از ایران و اشاره معنی دار او به اینکه به کشورهای دیگری خواهند رفت، احمد حسینی مدیر کل سابق اتباع خارجی وزارت خارجه رژیم، فاش ساخت که هدف از این سخنان اعزام موجی از پناهندگان افغان به سمت کشورهای اروپایی است.
وی گفت: زمان آن فرا رسیده که کشورهای دیگر از جمله اروپا که مهاجرین افغان سخت در صدد رفتن به آنجا هستند سهم خود را ادا کنند و جمهوری اسلامی هم مانعی برای این تصمیم نخواهد بود. قرار نیست ما مرزداران اروپایی‌ها باقی بمانیم و به‌ویژه امروز که در قبال تحریمهای آمریکا، آنها نیز سکوت و انفعال و شعار را پیشه خود ساخته‌اند، بدیهی است سیاست ما در قبال مهاجرین که بیش از دو میلیون فرصت شغلی را از ایرانیان گرفته‌اند تغییر کند.
خود عراقچی نیز در صحبت دیگری نیات خود را آشکارتر مطرح کرد و گفت: آن‌ چه که من صحبت کردم این بود که یعنی روی صحبت با کشورهای غربی و اروپایی بود که اونها هم باید مسئولیت خودشون را در قبال مهاجرین و پناهندگان از کشور افغانستان انجام بدهند.

این مواضع ننگین و باجخواهی آشکار از طریق فشار آوردن روی جمعیتی انبوه از اتباع کشور همسایه ما افغانستان، نه تنها اعتراضات مردمی در ایران را به دنبال داشت و نه تنها با واکنشهای برحق اعتراضی از سوی پناهندگان افغان در ایران روبه روشد، بلکه مقامات افغانستان نیز ناگزیر از موضعگیری رسمی شدند.
وزیر مهاجرین دولت افغانستان حرفهای عراقچی را ناسنجیده، تحریک کننده و در تضاد با تعهدات بین‌المللی رژیم آخوندی اعلام کرد.
یک تلویزیون افغانستان نیز در گزارشی حرفهای عراقچی را در راستای سوءاستفاده سیاسی از پناهندگان افغانی در تنگنای تحریمهای آمریکا دانست و قربانی کردن پناهندگان و روابط با افغانستان توسط آخوندها را تقبیح کرد.

عباس عراقچی ـ تلویزیون رژیم ـ ۲۱اردیبهشت۹۸- عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران هشدار میدهد که اگر ایالات متحده آمریکا تحریمهایش را بر ایران بیشتر سازد، این کشور از مهاجران افغان خواهد خواست تا ایران را ترک کنند.
عراقچی: به لحاظ انسانی نمی‌خواهیم این کار را بکنیم و نخواهیم هم کرد تا جایی که مجبور نشویم ولی اگر مجبور بشویم اونوقت مسئولیتش دیگر با خود آمریکا و کشورهای یگر خواهد بود.

مجری:بر بنیاد برخی از آرمارهای حکومت ایران، این کشور هم‌اکنون میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان است.
در همین حال نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید ایران باید روابطش را با افغانستان قربانی روابط جهانی و بین‌المللی‌اش نکند.
یک کارشناس: ایران میخواهد که به اتحادیه اروپا بگوید که اگر شما در کاهش تعزیرات آمریکا علیه ایران گامهای عملی برنمی‌دارید. ما مجبوریم هستیم راه سیلی از مهاجرین و مواد مخدر را به اروپا باز کنیم که بعداٌ چالشهای شما بسیار مهم خواهد بود. تلویزیون طلوع افغانستان-۱۹اردیبهشت۹۸

درحالیکه فضیحت و محکومیت این باجخواهی ضد انسانی بالا گرفته، این موضوع، بحران درونی رژیم را هم تشدید کرده است.
درهمین رابطه پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان عراقچی را به خاطر اینکه میان مزدوران مواجب بگیر نظام آخوندی و پناهندگان افغان تفکیک قائل نشده، به شدت مورد حمله قرار داد.
 وی ضمن اعتراف به وجه دیگری از رفتار ضد انسانی رژیم با پناهندگان افغان یعنی به کشتن دادن آنها در سوریه، خطاب به عراقچی نوشت: اصلا شما می دانید که تیپ فاطمیون متشکل از برادران افغانستانی مقیم ایران اسلامی در (جنگ سوریه) چه تعداد (کشته) داده اند و هنوز هم می دهند؟!... اگر قرار به رفتن باشد، آیا عقل و عدل و انصاف و منافع ملی حکم نمی‌کند که شما باید بروید؟!.