بحران در راس نظام با نزدیک شدن ضرب الاجل اف ای تی اف

 

با نزدیک شدن ضرب الاجل اف ای تی اف برای تن دادن به کنوانسیونهای مربوط به آن جدال در رأس رژیم در این زمینه شدت گرفته است.

مزدور کواکبیان در مجلس آخوندی: ما حدود بیش از سه چهار ماه است که بحث سی اف تی و پالرمو را فرستادیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً شنیدیم که دبیر مجمع او را از دستور خارج کرده واقعاً من نمیدانم ایشون همچین اختیاری را داشتند که از دستور خارج کنند؟ ....

روز سه شنبه یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نام محمد صدر اعلام کرد که دو لایحه سی.اف.تی و پالرمو از دستور کار این مجمع خارج شده و این موضوع به سرعت به بحرانی در درون رژیم تبدیل شد.
مصطفی میرسلیم عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ادامه مطرح کردن سی.اف.تی و پالرمو ساده لوحی است. وقتی ما را در شرایط قهری تحریمها قرار داده اند پیوستن به چنین میثاقهایی موجه نیست. به ویژه که ماه گذشته سپاه پاسداران را هم در فهرست تحریمها قرار داده اند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت رژیم پیش از این گفته بود: حرف منطقی این مجمع برای تأیید کنوانسیونها گرفتن تعهد و تضمین قطعی اروپاییها توسط وزرات خارجه است.
جنیدی، معاون آخوند روحانی برای رفع و رجوع این موضوع، اعلام کرد کنار گذاشتن این لوایح اصلاٌ عملی نیست و مجمع باید در زمان مشخص این دو لایحه را بررسی کند. با این حال، وی یک مهلت پنج ماهه برای مجمع تشخیص نظام قائل شد.
این در حالیست که به نوشته روزنامه حکومتی شرق، اف.ای.تی.اف تأکید کرده است که اگر در پایان چهار ماه (اواسط خرداد ماه) همه خواسته هایش برآورده نشود، اقدامات جدید را علیه مؤسسات مالی جمهوری اسلامی به اجرا میگذارد که از اقدامات این ارگان میتوان به بازگرداندن نام نظام به لیست سیاه اف.ای.تی.اف اشاره کرد که باعث نگرانیها شده است.

به دنبال پخش خبر خارج شدن بررسی سی.اف.تی و پالرمو از دستور کار تشخیص مصلحت نظام، چند عضو این مجمع در هراس از پیامدهای چنین اقدامی، اخبار منتشرشده در این زمینه را رد کردند.
آخوند مجتهد شبستری گفت: بررسی این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده و هماکنون در کمیسیونهای تخصصی مجمع در حال بررسی است.
آخوند مجید انصاری نیز گفت: از ابتدا تصمیم گرفته شد لوایح پالرمو و CFT با هم در کمیسیون مربوطه در مجمع بررسی شود و خود مجمع تشخیص، درباره آن اظهارنظر کند. اما هنوز گزارش نظر کمیسیون به مجمع فرستاده نشده است.
و احمد توکلی نیز گفت: این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد.

یک رسانه حکومتی در مورد سردرگمی در ابهام در مورد تن دادن به اف.ای.تی.اف نوشت: کمتر از ۱۰ روز دیگر مهلت جمهوری اسلامی تمام میشود. انتشار اخبار ضدونقیض در اینباره نمیتواند نشانه خوبی در این زمینه باشد و رد این لوایح بلاتکلیفی بیحاصلی را در پی خواهد داشت.

جواد ظریف روز ۱۵ مهر ۹۷ در مجلس رژیم با التماس و درخواست بر نیاز حیاتی رژیم به تصویب این لوایح تاکید کرده و گفته بود: ما وقتی که که با چینیها صحبت میکنیم چینی ها که دیگر مشکل نیات استکباری علیه ایران ندارند چین از نظر مواضع بینالمللی مواضعی بسیار شبیه جمهوری اسلامی دارد. چین شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایرانه. ما با روسیه شریک راهبردی هستیم.
اما رئیس بانک مرکزی روسیه ۳ روز پیش به آقای دکتر همتی گفته بدون FATF ما نمیتوانیم کار شما را انجام دهیم، چینیها بارها به ما گفتهاند که بدون اف ا تی اف نمیتوانیم به من نگویید که تضمین بده اگر اف ا تی اف را امضا کردیم اگر این کنوانسیون را پذیرفتیم و شرایط FATF را اجرا کردیم آن وقت همه مشکلات حل میشود. نه آنوقت یکی از مهمترین بهانهها برداشته میشود که دیگر نمیتوانند در این زمینه با بهانهگیری جلوی کارهای جمهوری اسلامی را بگیرند.