کنفرانس سران عرب و سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه تروریسم و جنگ افروزی رژیم آخوندی

 

پنجشبه شب طی دو اجلاس اضطراری از سران کشورهای عربی و سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در پی حملات تروریستی رژیم آخوندی و مزدورانش علیه کشتی های نفتکش برگزار گردید.

در این دو اجلاس اقدامات و سیاستهای تروریستی و جنگ افروزانه رژیم آخوندی به شدت محکوم شد.
نخستین اجلاس که سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امیر قطر و پادشاه عمان نیز در آن شرکت داشتند، با صدور بیانیه ای که توسط عبدالطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیح فارس قرائت شد جنگافروزی رژیم آخوندی در منطقه و حمایت از شبه نظامیان تروریست و تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی را محکوم کردند و خواستار مقابله قاطع با رژیم آخوندی شدند.
بیانیه پایانی سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حملات رژیم و شبه نظامیان وابسته به حکومت آخوندی به تاسیسات نفتی عربستان و کشتیهای تجاری در آبهای امارات، و همچنین پرتاب ۲۲۵ موشک به عربستان از جمله به مکه و حملات با بیش از ۱۵۵ هواپیمای بدون سرنشین توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم را محکوم کرده و بر ضرورت مقابله قاطع در برابر دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه، حمایت این رژیم از گروههای تروریستی و تسلیح و آموزش آنها برای برهم زدن ثبات و امنیت منطقه تاکید کرده است.

بیانیه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به جامعه جهانی فراخوان می دهد تا با اتخاذ اقدامات قاطع علیه رژیم ایران، از دستیابی رژیم به سلاح اتمی جلوگیری کرده و محدودیتهای بیشتری بر برنامه موشکهای بالستیکی آن وضع کند.
این بیانیه یکبار دیگر بر شراکت استراتژیک میان شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا و قرارداد دوجانبه بین کشورهای این شورا و آمریکا برای تامین امنیت و ثبات منطقه تاکید کرده،از استراتژی جدید امریکا برای مقابله با پروژه اتمی و برنامه موشک های بالستیکی و فعالیتهای تجاوزکارانه حزب الله و سپاه پاسداران و شبه نظامیان حوثی و سایر سازمانهای تروریستی حمایت کرده است.
این بیانیه تهدیدات آزادی کشتیرانی و صادرات نفت از سوی رژیم ایران را نیز محکوم کرده است.

پس از برگزاری کنفرانس سران کشورهای حوزه خلیج فارس، کنفرانس سران کشورهای عربی در مکه برگزار شد.
در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب که شامگاه پنجشنبه ۳۰ مه، نهم خرداد ماه به ریاست ملک سلمان در مکه برگزار شد، سران کشورهای عربی از جمله رئیس جمهور تونس قاید السبسی که تاکنون ریاست اتحادیه عرب را برعهده داشت، رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی، پادشاه اردن ملک عبداله، رئیس دولت فلسطین محمود عباس، نخستوزیر لبنان سعد حریری و دبیر کل اتحادیه عرب احمد ابولغیط شرکت داشتند.
در آغاز کنفرانس سران عرب، ریاست پیشین این کنفرانس رئیس جمهور تونس طی سخنانی به همکاریهای منطقه‌ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم فرا خواند و هدف قرار دادن شهرهای عربستان توسط موشکهای بالستیک را محکوم کرد. وی هم چنین گفت. ‌نمیتوان دخالت در امور داخلی کشورها را توجیه کرد و قابل قبول نیست که منطقه به فصل جدیدی از تشنج کشیده شود.
رئیس جمهور تونس سپس ریاست کنفرانس سران کشورهای عربی را به ملک سلمان واگذار کرد.
ملک سلمان پادشاه عربستان در سخنانش گفت کنفرانس فوق العاده سران عرب برای مقابله با چالشهای منطقه‌ای برگزار میشود. رژیم ایران تجاوز به قوانین بین المللی را ادامه میدهد. دخالت رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، توسعه برنامه اتمی و موشکی‌اش و تهدید حمل و نقل جهانی و بازار نفت جهان، تعرض آشکار به میثاق‌نامه‌ها و ارزش‌های سازمان ملل متحد است. پشتیبانی‌این رژیم از تروریسم به مدت چهار دهه برای چیره شدن بر منطقه، سیاستی است که میثاق‌نامه‌های بین‌المللی آن را نمی‌پذیرد و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم از همه راه‌ها برای جلوگیری از دخالت‌های نظام ایران در امور داخلی کشورهای دیگر، فعالیت‌های تروریستی‌اش در منطقه و جهان، توقف تهدید آزادی حمل و نقل دریایی در تنگه‌های بین‌المللی استفاده کند وی تاکید کرد، دستانمان برای همکاری با کشورهای منطقه از جمله مردم ایران بمنظور تقویت رشد و توسعه دراز است.
ملک سلمان همچنین گفت تا وقتی مردم فلسطین به حقوقشان نائل آیند مسئله فلسطین مسئله اول ماست.
در کنفرانس سران عرب عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر سخنان خود را با پیام همبستگی با عربستان و امارات آغاز کرد و گفت که امنیت خلیج فارس، ارتباط مستقیمی با امنیت ملی مصر دارد.
وی گفت: «حملاتی که تاسیسات نفتی سعودی و خلیج فارس در معرض آن قرار گرفتند، اقدامات تروریستی آشکار است و باید با همه ابزار، با عاملان این حملات مقابله کرد.
عبدالفتاح السیسی افزود: «باید توانایی‌های ذاتی‌مان را برای مقابله با تهدیدهای تروریستی، افزایش دهیم».
پادشاه اردن ملک عبدالله در سخنرانی‌اش بر ایستادگی کشورش در کنار «برادران عرب» در دفاع از منافع و امنیت‌شان و نیاز کشورهای عربی به تلاشهای یکپارچه و مواضع هماهنگ در قبال چالش های منطقه تاکید کرد
محمود عباس رئیس دولت فلسطین گفت:‌ کشور فلسطین تعرض‌های اخیر در منطقه خلیج فارس را محکوم می‌کند. و بر محکومیت حملاتی که تاسیسات نفتی در سعودی و خلیج فارس را هدف قرار داد، تاکید می‌کنیم».
محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهوری موریتانی در کنفرانس اضطراری کشورهای عربی با تاکید بر حمایت موریتانی از عربستان گفت: «امت عربی با چالش‌های امنیتی بزرگی روبرو است». «دخالت‌های خارجی از راه مسلح‌سازی گروه‌ها، به ویرانی و جنگ‌ها انجامیده است».
همچنین احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در کنفرانس فوق‌العاده سران عرب در مکه، با عربستان به منظور مقابله با شبه نظامیان حوثی اعلام همبستگی کرد و گفت که عرب‌ها، آغازگر تعدی علیه کسی نخواهند بود اما ظلم را هم نمی‌پذیرند.
دبیرکل اتحادیه عرب افزود: “شبه نظامیان حوثی تحت حمایت رژیم ایران از مرزهای سرخ عبور کرده اند.
وی گفت: این شبه نظامیان وارد کشوری نمیشوند مگر اینکه آنرا نابود کنند . دبیرکل اتحادیه عرب بر وابستگی امنیت خلیج فارس با امنیت کشورهای عربی تاکید کرد.
در کنفرانس سران عرب تنها رئیس‌جمهور عراق برهم صالح به حمایت ار رژیم آخوندی پرداخت و به بیانیه پایانی کنفرانس سران عرب که در آن «سیاست‌های رژیم ایران در منطقه» محکوم شده است، اعتراض کرد.
اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
بیانیه پایانی کنفرانس سران عرب که توسط احمد ابوالغیط دبیرکل جامعه عرب قرائت شد، دخالتهای رژیم آخوندی در کشورهای منطقه را محکوم کرد. در بیانیه رهبران کشورهای عربی آمده است: اقدامات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در حمله با پهباد ها به دو ایستگاه پمپاز نفت در داخل خاک عربستان و اقدامات خرابکارانه علیه کشتی های تجاری در آب های منطقه ای کشور امارات متحده عربی محکوم و تاکید شده است که رفتار رژیم ایران امنیت و ثبات در این منطقه را بصورت مستقیم و خطرناکی تهدید می کند.
 بیانیه اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی، ضمن تاکید بر همبستگی کشورهای عربی بمنظور مقابله با دخالتهای مستقیم و یا غیر مستقیم رژیم ایران در امور داخلی این کشورها که با هدف ایجاد ناامنی و بی ثباتی انجام می شود، ادامه شلیک موشک های بالستیک ساخت رژیم ایران به عربستان سعودی از خاک یمن توسط شبه نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران را محکوم کرده و آنرا تهدیدی علیه امنیت کشورهای عربی قلمداد کرده است.
بیانیه همچنین ادامه حمایتهای رژیم از شبه نظامیان حوثی علیه دولت قانونی یمن، دخالت های مستمر رژیم ایران در امور داخلی بحرین و کمک به تروریسم و آموزش تروریستها و قاچاق سلاح و مواد انفجاری و دامن زدن به فرقه گرایی برای ایجاد نا امنی و بینظمی و بی ثباتی در این کشورها را محکوم کرده است.
بیانیه اجلاس فوق العاده سران کشورهای عربی بر جلوگیری از پخش برنامه کانالهای تلویزیونی که توسط رژیم ایران تامین مالی میشوند بر روی ماهواره های عربی تاکید کرده و خواستار افزایش تلاش های دیپلماتیک کشور های عربی برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده رژیم ایران در منطقه و مقابله با تلاشهای رژیم ایران برای تهدید امنیت انرژی و آزادی آن و سلامت تاسیسات دریایی در خلیج فارس شده است.
بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای عربی همچنین دخالت های رژیم ایران در بحران سوریه و پیامد های خطرناک این دخالت ها بر آینده این کشور را محکوم کرده است.