تحریم پتروشیمی ضربه کمرشکن دیگر بر رژیم آخوندی

 

بعد از ظهر جمعه۱۷خرداد ماه وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، بزرگترین و سود آورترین گروه پتروشیمی رژیم ایران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در ارتباط با قرارگاه سپاه پاسداران (ضد خاتم الانبیاء) تحریم کرد.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است:
علاوه بر شرکت صنایع پتروشیمی ایران، شبکه ای گستردهای از شرکت پتروشیمی وابسته به رزیم و نمایندگیهای فروش خارجی را تحریم کرده است. این شرکت و گروههای وابسته آن، ۴۰ درصد کل ظرفیت تولید پتروشیمی ایران را در اختیار دارند و ۵۰ درصد کل صادرات پتروشیمی رژیم را در دست دارند.
استیون منوچین، وزیر خزانه داری گفت: با هدف قرار دادن شبکه پتروشیمی رژیم ایران، ما قصد داریم منابع مالی بخش پتروشیمی را که از سپاه پاسداران حمایت می کنند، قطع کنیم. این اقدام هشداری برای سایر بخشهای پتروشیمی در ایران است که از سپاه پاسداران پشتیبانی مالی نکنند.
سیگال مندلکر معاون وزیر خزانهداری آمریکا نیز گفت: "سپاه پاسداران به طور سیستماتیک بخش های حیاتی اقتصاد ایران را در دست دارد.
سپاه پاسداران و داراییهای عمده آن مانند بنیاد تعاون بسیج و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، یک حضور برجسته در بخشهای بازرگانی و مالی ایران دارند و شرکتهای چند میلیارد دلاری را تحت کنترل دارند و سودهای اقتصادی گسترده ای در صنایع دفاعی، سازندگی، هوانوردی، نفت، بانکی، فلزات، خودروسازی و معادن کسب میکنند. سودهای ناشی از این فعالیتها از طیف کاملی از فعالیتهای مخرب سپاه پاسداران در داخل و خارج کشور پشتیبانی میکند، که اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و پرتاب کننده های آنها، حمایت از تروریسم و انواع اشکال نقض حقوق بشر را در بر می گیرد.
در سال ۲۰۱۸، وزارت نفت رژیم ایران به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ده پروژه در صنعت نفت و پتروشیمی به ارزشی معادل ۲۲ میلیارد دلار اعطا کرد. این پول چهار برابر بودجه رسمی سپاه پاسداران است. در اواخر سال ۲۰۱۶، وزیر نفت رژیم ایران از قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه درخواست کرد که سرمایه گذاری و حضور خود در سراسر صنعت نفت و پتروشیمی ایران را افزایش
بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا می افزاید: دولت آمریکا در این تحریم، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در کنار شبکه شرکتهای عمده پتروشیمی این شرکت در سراسر ایران و شعبه های خارجی آن و نمایندگیهای فروش آنها را بدلیل ارتباطش با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، که بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است، هدف قرار میدهد. این شبکه وسیع شرکتهای پتروشیمی سودآورترین دارایی پتروشیمی ایران را نمایندگی میکند. شرکت مادر آنها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قراردادهای بزرگ مهندسی، تهیه و تجهیز و سازندگی به قرارگاه خاتم سپاه پاسداران تحویل داده است که صدها میلیون دلار برای مجموعه شرکتهای اقتصادی سپاه پاسداران سود به ارمغان می آورد که کل صنایع اصلی ایران را در بر میگیرد.
دفتر کنترل داراییهای خارجی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را بخاطر فراهم کردن یا تلاش برای فراهم کردن:
حمایت مالی، مادی و تکنولوژیک یا سایر حمایتها برای این قرارگاه لیست گذاری میکند. این قرارگاه موجودیتی است که اموال و سود ناشی از اموال آن مطابق فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ مسدود شده و براساس این فرمان اجرایی، تحریمها بر اشاعه دهندگان تسلیحات کشتار جمعی و پشتیبانانشان مجاز شمرده می شود.
بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه می نویسد:
شرکتهای تحت مالکیت یا کنترل صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در ایران مستقر هستند و دفتر کنترل داراییهای خارجی ایالات متحده آنها را لیست گذاری میکند عبارتند از:
شرکت پتروشیمی اروند
شرکت پتروشیمی آب نیرو بندرامام
شرکت پتروشیمی بسپاران بندر امام
شرکت پتروشیمی فرآورش بندر امام
شرکت پتروشیمی خوارزمی بندر امام
شرکت پتروشیمی کیمیا بندر امام
شرکت پتروشیمی بندر امام
شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا
شرکت پتروشیمی فجر
شرکت پتروشیمی هنگام
شرکت کود شیمیایی اوره هرمز
شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ایران
شرکت مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایران
شرکت پتروشیمی کارون
شرکت پتروشیمی خوزستان
شرکت کود شیمیایی اوره لردگان
شرکت پتروشیمی مبین
شرکت مدبران اقتصاد
شرکت پتروشیمی نوری
شرکت پتروشیمی پارس
شرکت عملیات غیرصنعتی پاسارگاد
شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس
شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
شرکت تجارت صنعت خلیج فارس
شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس
شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی
شرکت راه‌آوران فنون پتروشیمی
شرکت پتروشیمی شهید تندگویان
شرکت پتروشیمی ارومیه
شرکت پتروشیمی همت
شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی
بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا اضافه می کند: دفتر کنترل داراییهای خارجی شرکت پتروشیمی ایلام، صنایع پلیمر گچساران، صنایع پتروشیمی دهدشت را مطابق فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ بخاطر تحت مالکیت یا کنترل شرکت گروه سرمایه۷گذاری پتروشیمی ایران لیست گذاری میکند.
شرکت پتروشیمی بروجن نیز بعنوان مالکیتی که شرکت گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایران، صنایع پتروشیمی دهدشت و شرکت اقتصاد مدبران در آن سود دارند، شناسایی میشود.
علاوه بر این، شرکت بین‌المللی NPC (مستقر در انگلستان) و شرکت NPC (مستقر در فیلیپین) که تحت مالکیت یا کنترل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستند نیز، توسط دفتر کنترل داراییهای خارجی ایالات متحده، لیست گذاری میشود.
دفتر کنترل داراییهای خارجی دو نهاد مستقر در امارات را که بعنوان نمایندگی فروش برای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شعبه های آن عمل کرده اند، لیست گذاری میکند.
شرکتهای Atlas Ocean and Petrochemical و Naghmeh FZE نیز لیست گذاری میشوند.
بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تاثیرات جهانی این تحریمها می نویسد: تعدادی از موجودیتهایی که روز جمعه لیست‌گذاری شده اند فرآورده هایی صادر میکنند و روابط تجاری شناخته شده ای با شرکتها در سراسر جهان دارند. شرکتهای بین المللی که به شراکت با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شعبه ها و نمایندگیهای فروش لیست گذاری‌شده آن ادامه میدهند، خود مشمول تحریمهای آمریکا خواهند شد. وزارت خزانه داری از شرکتهای بین المللی مصرانه میخواهد تا مطمئن شوند که بررسی دقیق ضروری پیشینه انجام شود تا از درگیر شدن در فعالیت قابل تحریم با موجودیتهایی که از فعالیت شرورانه رژیم ایران حمایت میکنند، پرهیز کنند.
از تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸، خرید، تهیه، فروش، نقل و انتقال یا بازاریابی برای فرآورده های پتروشیمی از ایران مطابق فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ قابل تحریم است. به همین ترتیب بیمه کردن یا باز بیمه کردن آگاهانه نقل و انتقال محصولات نفتی و پتروشیمی رژیم ایران قابل تحریم است. دولت آمریکا قصد دارد با قدرت این تحریمها را اعمال کند تا از کسب درآمد رژیم ایران برای پشتیبانی از فعالیتهای مخرب و بی ثبات کننده اش در سراسر دنیا جلوگیری کند.
بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: در نتیجه اقدام روز جمعه، همه اموال و سودهای ناشی از اموال موجودیتهای یادشده، که در ایالات متحده یا تحت مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند باید مسدود شود و به دفتر کنترل داراییهای خارجی گزارش شود. مقررات دفتر کنترل داراییهای خارجی بطور عام همه معاملات توسط اشخاص آمریکایی یا در داخل قلمرو آمریکا یا (در ترانزیت از آمریکا) مرتبط به اموال یا سود ناشی از اموال افراد بلوکه شده یا لیست گذاری شده را ممنوع میکند.
این بیانیه به طرفهای معامله با رژیم آخوندی هشدار می دهد: اشخاصی که از روز جمعه وارد معاملات مشخص با موجودیتهای لیست گذاری شده،شوند ممکن است خودشان مشمول تحریم قرار بگیرند. اضافه بر این، هر موسسه مالی خارجی که آگاهانه برای موجودیتهای لیست گذاری شده در ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی رژیم ایران و افراد بلوکه شده توسط دفتر کنترل داراییهای خارجی یک تراکنش مشخص مالی را تسهیل کند یا خدمات مالی قابل توجه فراهم کند، ممکن است مشمول تحریمهای حساب بانکی طرف معامله یا حساب بانکی قابل پرداخت در آمریکا شود.