محکومیت‌های بین المللی علیه راهزنی دریایی رژیم در خلیج فارس

 

اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، لهستان، برزیل و کانادا نیز به دنبال آمریکا و فرانسه و آلمان، راهزنی دریایی حکومت آخوندی و ربودن دوکشتی اماراتی و انگلیسی توسط سپاه تروریستی پاسداران رامحکوم کردند.

سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌یی توقیف نفتکش توسط رژیم آخوندی در خلیج فارس را محکوم کرد و افزود: این اقدام به چالش کشیدن روشن آزادی بین‌المللی عبور و مرور دریایی است.
در بیانیه ناتو آمده است: ما از رژیم ایران می‌خواهیم فوراُ کشتی‌های توقیف‌شده و خدمه آن‌ها را آزاد کند. همه کشورهای عضو ناتو نگران "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده" رژیم ایران هستند.
سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: توقیف دو کشتی توسط رژیم ایران در تنگه هرمز موجب نگرانی شدید است. این تحول، ریسکهای افزایش تنش بیشتر را به همراه دارد

وزارت خارجه لهستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در رابطه با مزاحمت برای نفتکشها و جلوگیری از عبور آنها از تنگه هرمز، لهستان به رژیم ایران (هشدار) میدهد که معیارهای جهانی آزادی دریانوردی را محترم شمرده و بدون هیچ تأخیری کشتی انگلستان را آزاد کند.
بیانیه وزارت خارجه لهستان می‌افزاید: ما عمیقا نگران تنشها در خلیج فارس، امنیت عبور و مرور دریایی و هوایی، تأمین انرژی جهان و همچنین امنیت و ثبات گسترده تر در خاورمیانه هستیم و همچنین اقداماتی که امنیت این منطقه را) مورد تهدید مستقیم قرار میدهد.
وزارت خارجه کانادا در پیامی نوشت: دولت کانادا اقدامات رژیم ایران در تنگه هرمز را محکوم میکند و خواهان احترام به حق دریانوردی و آزادی فوری کشتی نفتکش انگلیسی است. ما از انگلستان حمایت میکنیم و قویا ترغیب به تنش‌زدائی برای حفظ امنیت منطقه‌یی می کنیم.»

رئیس جمهوری برزیل گفت: دولتش به شرکت‌های این کشور درباره گستره تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران و پیامدهای نقض این تحریم‌ها هشدار داده است.
وی درباره توقیف نفتکش انگلستان توسط مزدوران سپاه پاسداران گفت: ما شرکت‌های برزیلی را در رابطه با این شرایط و مخاطرات آن توجیه کرده‌ایم .

انگلستان به سازمان ملل علیه راهزنی دریایی حکومت آخوندی شکایت کرد و کاردار رژیم در لندن به وزارت خارجه انگلستان احضار شد.
در نامه‌ای به آنتونیو گوترز و اعضای شورای امنیت، سفیر انگلستان در ملل متحد اعلام کرد: رژیم ایران یک نفتکش با پرچم انگلستان که در آبهای ساحلی کشور عمان حرکت می کرد، توقیف کرده است. این کشتی حق قانونی عبور ترانزیت دریک تنگه بین المللی راکه تحت قوانین بین الملل است، داشته و متوقف کردن آن نقض قانون بین الملل و یک مداخله غیر قانونی محسوب می شود»‌.
همزمان، وزارت خارجه انگلستان کاردار رژیم آخوندی در لندن را در اعتراض به توقیف یک نفتکش انگستان احضار کرد.

دولت انگلستان در صدد اعمال تحریمهای جدیدی علیه حکومت آخوندی ازجمله انسداد منابع مالی این رژیم در انگلستان است.
دیلی تلگراف گزارش داد: این تحریمها توسط جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور به طور رسمی اعلام میشود و انتظار می‌رود این تحریمها شامل مواردی هم‌چون مسدود کردن منابع مالی در انگلستان برای رژیم ایران است.
دیلی تلگراف افزود: علاوه بر این تحریمها، این احتمال وجود دارد که انگلستان از سازمان ملل و اتحادیه اروپا بخواهد که بر اساس برجام تحریمهایی را مجدداٌ علیه رژیم ایران اعمال کنند.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلستان گفت: کمیته پاسخ اضطراری دولت انگلستان وضعیت را به تفصیل بررسی کرده است .
وی افزود: یک بیانیه در مورد گامهای بعدی که انگلستان برخواهد داشت، روز دوشنبه به مجلس ارائه خواهد شد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد در حال تشکیل یک گروه عملیات چندملیتی دریایی برای حفاظت از عبور و مرور در خلیج‌فارس است، تا نظارت و امنیت در آب‌های بین‌المللی را افزایش دهد.
سنتکام روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از تشکیل این گروه حفاظت، «پیشبرد ثبات حمل و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان است.

به رغم ادعای اولیه رژیم که نفتکش انگلیسی استنو ایمپرو (Steno Impero) به علت نقض مقررات عبور و مرور دریایی توقیف شده، سرکردگان حکومت آخوندی اعتراف کردند که متوقف کردن این کشتی در تلافی به توقیف ابر نفتکش رژیم به خاطر حمل نفت به سوریه صورت گرفته است.
پاسدار علی لاریجانی، رئیس مجلس ارتجاع گفت: «انگلیسی ها دزدی کردند و [سپاه] جواب آنها را داد.»
بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس رژیم نیز طی بیانیه یی از راهزنی دریایی سپاه تروریستی پاسداران حمایت کردند .

هم‌چنین، پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان نوشت: باید اعلام کنیم که نفتکش انگلیسی را در یک اقدام متقابل و به تلافی توقیف نفتکش نظام از سوی انگلیس، توقیف کرده ایم و نه به علت تخلفات دریایی.
پاسدار حسین شریعتمداری افزود: توقیف نفت‌کش انگلیسی اقدام متقابل در قبال توقیف نفتکش ما در جبل الطارق بوده است. مادام که انگلیس نفتکش ما را آزاد نکرده، (ما) به توقیف نفتکش و هر شناور دیگر این کشور ادامه خواهیم داد.