اذعان حکومت آخوندی به غافلگیرشدن در تهاجم برق آسا در عملیات کبیر فروغ جاویدان

 

در عمق صد و پنجاه کیلومتری خاک مان تازه می فهمیم با مجاهدین روبرو هستیم چرا غافلگیر شدیم؟!

رسانه حکومتی مشرق -۵مرداد ۹۸: «جمهوری اسلامی در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ اعلام کرد قطعنامه ۵۹۸ را بدون قید و شرط پذیرفته است.
اولین واکنش سازمان مجاهدین در مورد پذیرش قطعنامه از سوی نظام ایران، برگزاری نشست رجوی با اعضا بود.
رجوی در این نشست، خبر عملیات «فروغ جاویدان» را میدهد. فرماندهان را معرفی و چگونگی عملیات و مسیرها را اعلام می کند.
روزهای شنبه و یکشنبه به آماده سازی گذشت.
ستون ارتش سازمان مجاهدین متشکل از ۲۵ تیپ رزمی، راس ساعت ۶ صبح روز دوشنبه سوم مرداد ۱۳۶۷- پس از اجرای مراسم صبحگاهی از قرارگاه خود در خاک عراق به حرکت در آمده و در ساعت ۱۶ از مرز خسروی عبور کرده و طبق پیش بینی، ستون ساعت۱۷ از قصر شیرین و ساعت ۱۸ از سرپل ذهاب عبور کردند».
ری شهری وزیر اطلاعات می گوید: «برای نخستین بار، در ساعات آخر روز دوشنبه سوم مرداد از سوی اداره‌ی کل اطلاعات کرمانشاه گزارش رسید که مجاهدین از مرز گذشته‌اند و به سوی اسلام آباد و کرمانشاه در حرکت‌اند».
کارشناس ارشد وزارت اطلاعات از غافلگیری دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در عملیات مرصاد (و به تعبیر سازمان فروغ جاویدان) می گوید: «اعتراف می‌کنم که ما خط سازمان را می‌دانستیم اما از برنامه‌اش مطلع نبودیم و غافلگیر شدیم.
به محض اینکه حرکت شان شروع شد، خودشان اعلام کردند. باز هم نیازی نبود وزارت اطلاعات اعلام کند. چون از رادیو داشت اعلام می کرد مردم ما داریم به تهران می آییم».(۴)
اداره کل التقاط، اداره کل اطلاعات کرمانشاه، دستگاه اطلاعاتی لشکرها و.....منابع و مخبرین زیادی در مرز داشته اند. در مرز هم دیده بان و شنود بی سیم داشته اند. رادیو مجاهدین هم که مستقیم مارش حمله میزد. شاهد تحرکات و جابجایی نیرو در عراق و اروپا بوده ایم. ولی در عمق صدوپنجاه کیلومتری خاک مان تازه می فهمیم با مجاهدین روبرو هستیم. چرا غافلگیر شدیم؟.