توافق انگلستان و آمریکا بر سر حفاظت دریایی در تنگه هرمز

 

وزرای خارجه انگلستان و آمریکا در یک کنفرانس مشترک بر سر توافق در حفاظت دریایی در تنگه هرمز به گفتگو پرداختند.

 

در این کنفرانس وزرای خارجه انگلستان و آمریکا، مایک پمپئو گفت: توافق انگلستان در حفاظت دریایی در تنگه هرمز، یک پیروزی برای یک همه جانبه گرایی موثر و عملی است و ما امیدواریم که انگلستان گامهای جدیدی را برای مسئول و مقصر شناختن جمهوری اسلامی بخاطر رفتار مخربش بردارد.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان نیز گفت: آزادی دریانوردی حیاتیست و بطور خاص کشتیرانی در تنگه هرمز حائز اهمیت است.
پمپئو اضافه کرد: ما از ادامه حمایت انگلستان از جنگ علیه داعش و حمایت دیپلوماتیک انگلستان برای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و نیز کمکهای این کشور برای تسکین درد و رنجی که رژیم ایران در یمن ایجاد کرده تشکر می کنیم.ما درک می کنیم که تهدید تروریزم خیلی وسیعتر از فقط داعش است و کماکان در جهان وجود دارد. ما همه اقدامات لازم را انجام میدهیم از جمله یک ائتلاف ایجاد کردیم مانند ائتلافی که داعش را شکست داد، ائتلافی از دهها کشور در سراسر جهان تشکیل داده ایم تا هر کجا که تروریسم را بیابیم با آن مقابله کنیم.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ما و آمریکا در رابطه با رژیم ایران اهداف مشترک استراتژیک داریم. هدف ما این است که رژیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند و ما خواستار کاهش برخی از تنشها در منطقه هستیم
وی گفت: انگلستان و آمریکا در رابطه با برجام اختلاف کمی دارند. ما طرفدار توافق اتمی هستیم ولی تمامی نگرانی هایی را که آمریکا در رابطه با این توافق دارد، درک می‌کنیم.
راب افزود: قوانین حفاظت از دریانوردی قوانینی است که در تمامی جهان صادق است این موضوع خاص آمریکا یا اروپا یا انگلستان نیست، این درمورد پاسخگو قرار دادن رژیم ایران در برابر قوانین بین المللی صدق می‌کند. ما بدنبال ائتلاف فراگیری در میان تمامی کشورهای غربی هستیم تا اطمینان یابیم که نه تنها از کشتی هایمان حفاظت کنیم بلکه اصول پایه ای اتحادیه اروپا درمورد آزادی کشتیرانی را حفاظت کنیم که برایمان حائز اهمیت است.

دبیرکل ناتو و وزیر دفاع استرالیا درباره فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم آخوندی در منطقه و تعرضات این رژیم علیه دریانوردی آزاد گفتگو کردند.
وزیر دفاع استرالیا در کنفرانس مشترکی با دبیر کل ناتو گفت: دولت استرالیا نسبت به افزایش تنشها در تنگه هرمز بسیار نگران است و ما در حال بررسی درخواست آمریکا و انگلستان برای شرکت در عملیات حفاظت از عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز هستیم.
دبیرکل ناتو نیز گفت: کشورهای هم پیمان در ناتو از فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران در منطقه و حمایت این رژیم از گروههای تروریستی گوناگون و برنامه موشکی آن نگرانند و اتفاق نظر دارند که رژیم حاکم برایران هرگز نباید به توانمندی ساختن هر گونه بمب اتمی دست پیدا کند.