سخنرانی‌های شخصیت‌های برجسته سیاسی در گردهمایی سالانه مقاومت در اشرف ۳

 

سخنرانی‌های شخصیت‌های برجسته سیاسی در گردهمایی ایران آزاد، اجلاس سالانه مقاومت ایران در اشرف ۳- شنبه ۲۲تیر(۱۳ژوئیه ۲۰۱۹)

 

فرماندار تام ریج ـ اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا
در تاریخ بشر، تاریخ معاصر، جهان رهبری خارق‌العاده زنان را در دورانهای سخت و پرچالشی که رویاروی میهن، منطقه و نظام ارزشی‌شان قرار داشته، شناسایی و ثبت کرده است. و البته چه بسیار است سخنان ستایش آمیز و بسیار شایسته‌ که در بیان تشکر و ارادت و علاقه نسبت به‌شما خانم رجوی گفته شده است.
زن دیگری که با او دیدار کردم، بی‌نظیر بوتو بود. به‌خاطر می‌آورم یک بار نوشت دیروز در بازدید از آن نمایشگاه قدرتمند نوشته‌یی را از او به‌یاد آوردم که گفته بود: «می‌توان یک فرد را زندانی کرد» و حالا در مورد مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت باید گفت: «می‌توان یک مرد یا زن را زندانی کرد»؛ این همان کاری است که انجام شده و من دیروز با تعدادی از آنها که زندانی و شکنجه شده اند دیدار کردم. شکنجه تا آنجا که امکان خوابیدن نداشتند و دیگر پوستی در کف پایشان باقی نمانده بود و در قفس‌های ۶۰سانتیمتری نگهداری می‌شدند. پس «می‌توان یک مرد یا یک زن را زندانی کرد. ولی نمی‌توان یک عقیده را کشت».
او هم‌چنین گفت: «می‌توان یک مرد یا زن را به‌تبعید فرستاد، ولی نمی‌توان یک عقیده را کشت».
من به‌تک‌تک شما که در این سالیان افتخار گفتگو با شما را داشته‌ام و به‌ سخنان شما گوش داده‌ام و باز هم به‌این گواهی‌های شجاعت و فداکاری و تلاش بی‌وقفه برای تحقق عدالت و رهایی و آزادی در میهنتان گوش خواهم کرد، یک حرف را می‌گویم: میهن و کشور شما تمدن و تاریخی سرشار از سنتها و تأثیرات مثبت بر روی سایر نقاط جهان دارد.
شما که درگیر این نبرد هستید، نادیده گرفته نخواهید شد. پیروزی نهایی از آن شماست.
شما اینک برای همه کسانی در جهان می‌جنگید که رهایی و آزادی و عدالت را ارج می‌نهند و بسیاری زنان و مردان از کشورهای مختلف شما را الگو قرار خواهند داد. زنان و مردان بسیاری که هرگز آنها را ندیده‌اید، احتمالاً میلیونها نفر در سراسر جهان، شما و تلاشتان برای تحقق آزادی و عدالت را الگو قرار خواهند داد. دعاهای آنها همین الآن نثار شماست، هم‌چنان‌که شما دعاهای خود را نثار من و بسیاری دیگر کردید. آنها برای موفقیت شما دعا می‌کنند.
چرا که سرانجام هم‌چنان‌که دوستم و بسیاری دیگر با اشاره به‌سناتور مک‌کین گفتند، گاه در زندگی انسان فرصتی به‌وجود می‌آید تا آرمانی فراتر از خود را دنبال و محقق کند. ۱۲۰هزار مرد و زن جان خود را فدا کردند
تا آرمانی فراتر از خود را پیگیری و ترویج و محقق کنند. شما امروز آرمانی فراتر از خود را محقق می‌کنید و پیروزی نهایی از آن شماست.
ایرانی آزاد، کثرت‌گرا، غیر اتمی و دمکراتیک محقق خواهد شد و شما، با شجاعت و فداکاری‌تان، باعث خواهید شد که نسلهای آینده از آزادی و رهایی برخوردار شوند. آن دسته از ما که از نعمت زندگی در کشورهایی برخورداریم که این آزادی‌ها در آنجا محقق شده، گاهی در زندگی روزمره، آنها را مفروض می‌گیریم.
ما باید به‌شما نگاه کنیم و به‌یاد بیاوریم که آزادی و رهایی و فرصت‌هایی که در اختیار داریم چقدر ارزشمند هستند.
پس به‌سفر خود سرعت ببخشید. ما تا آخر، تا خیابانهای تهران، همراهتان خواهیم بود.

 سفیر لینکلن بلومفیلد ـ معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در امور نظامی
بسیار متشکرم. خانمها و آقایان متشکرم. ساکنان اشرف۳، مجاهدین خلق، باعث افتخار من است که در مقابل شما برای دومین بار بایستم و در کشور زیبای آلبانی برای دومین بار حضور پیدا کنم. ولی اولینبار است که در اشرف۳ هستم. خانم رجوی، از شما و از شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق متشکرم، به‌خاطر استقبال گرمتان. خطاب به شخصیتهای عالیرتبه، از شما تشکر میکنم بهخاطر اظهارات عالی و به‌خاطر توجهتان. به‌وضوح اینجا یک شاهکار ساخت و ساز و مهندسی است که نشان می‌دهد ساکنان اشرف۳ چقدر باهوش، با استعداد، پر انرژی و توانمند هستند، پس به‌شما تبریک می‌گویم. این نکته اول. دوم این‌که وقتی وارد این تأسیسات بزرگ می‌شوید، می‌بینید که این یک پیام است، الگویی است رو به رژیم تهران: که تو تلاش کردی و تلاش کردی و تلاش کردی و تو در متوقف کردن مقاومت شکست خوردی! این یک الگوی برجسته است. به‌هر‌حال، با فروتنی از نظر من این دو موضوع مفهوم اساسی اشرف۳ نیستند.
اگر شما سخنان خانم رجوی را امروز صبح شنیده باشید، او در رابطه با پرده‌‌یی نامریی صحبت کرد، پرده‌یی نامریی.
من آن اصطلاح را شنیدم و می‌دانم که شما چه می‌گویید. مثل بسیاری از شما، من به ادعاها و چیز‌های وحشتناکی که توسط رژیم و افرادی در غرب در رابطه با سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران گفته شده نگاهی انداخته‌ام.
همان‌طور که می‌دانید، ادعای تروریسم کاملاً بی‌اعتبار شده است. این ادعا از بین رفته است. به‌یمن چهار پرونده در دادگاههای فرانسه، انگلستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده و باقی تحقیقات، اکنون می‌دانیم که هیچ‌کدام از اعضای مقاومت در ۳نسل گذشته هیچ‌گاه مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته یا محکوم به تروریسم در یک کشور تحت حاکمیت قانون نشده‌اند. حتی یک نفر!
هر چند، متأسفانه، پرده نامریی باقی مانده است. این پرده چه چیزی را می‌پوشاند؟
چرا که حتی وقتی شما اتهام تروریسم را نابود کردید، ما در پایتخت کشور خود چه می‌شنویم؟ می‌شنویم که آنها یک «فرقه» هستند. «یک فرقه هستند. شما نباید با آنها سر و کار داشته باشید، آنها یک فرقه هستند». واقعاً؟ و ما چه‌طور می‌توانیم اثبات کنیم که این درست است یا نه؟ این یک اتهام حقوق بشریست که می‌گوید شما ساکنان اشرف۳، اجازه ندارید آزادانه فکر کنید، چون یک نفر دیگر به شما می‌گوید چه کار کنید. این همان دلیل است خانم‌ها و آقایان که دبیرخانه ملل متحد طبق آن اصرار کرد که نمی‌توانند با ساکنان در کمپ اشرف در عراق مصاحبه کنند. آنها آنجا آزاد نخواهند بود که حرف خودشان را بزنند. همه اینها به‌خاطر همان پرده نامریی، اتهام فرقه، آنها باید به این زندان به نام کمپ لیبرتی منتقل می‌شدند.
به‌همین خاطر آنها منتقل شدند، به‌خاطر این‌که نمی‌توانستند آزادانه حرفشان را بزنند. چه‌طور می‌توانیم این‌را به هر نحوی از انحا اثبات کنیم؟
خب، بگذارید به شما بگویم ویژگی اصلی این محل چیست. من ۳روز است که اینجا بوده‌ام. مثل بسیاری از دوستانم، ما شام را در سالنی مملو از زنان مجاهد خلق صرف کردیم. فقط با خانم‌ها در یک عصر. ما زیر ستاره‌ها قدم زدیم. با آنها شخصاً و خصوصی صحبت کردیم. داستانهای خارق‌العاده‌یی از شجاعت، یقین، درد، جدایی و انتخابی مادام‌العمر شنیدیم. اینها اعمال کسانی بود که از من قو‌ی‌تر هستند، کسانی که قلب بزرگی دارند، کسانی که مأموریتی در زندگی دارند و کسانی که انتخابی کرده‌اند و خود را وقف حفظ آن انتخاب کرده‌اند. خانمها و آقایان، آن پرده نامریی امروز کنار رفته‌ است. اگر همه شما به کشورتان برگردید، هیچ‌وقت ما نباید دوباره اتهام فرقه را بشنویم. برای همیشه از بین رفته‌ است. شما آزاد هستید. این دیگر تمام شده است.
اما این تنها نکته برجسته نیست. یک عامل دیگر در پشت پرده باقیست و آن به این خاطر است که رژیم، مجاهدین را متهم می‌کند که ناقض حقوق بشر هستند. آنها موضوع بسیار مهمی را پنهان کرده‌اند. شما امروز صبح سخنان شهردار جولیانی را شنیدید. آیا او در رابطه با نگرانیهای وزیر پمپئو صحبت می‌کرد؟ که همگی برحق اما نگرانی‌های خارجی هستند. موشکهای بالستیک، تروریسم، بی‌ثبات‌سازی، گروگان‌گیری. اینها همه تعرض به کشور‌های همسایه به‌شمار می‌رود که برای سیاست خارجی مناسب است. اما بزرگ‌ترین اتهام بین همه درست همین‌جا در اشرف۳ است. این نقض فاحش حقوق بشر است. این جنایت علیه بشریت است که نه تنها اینجا در نمایشگاهتان بلکه در داستان‌های شخصی شما ثبت شده است. اکنون پرده نامریی در رابطه با حقوق بشر کاملاً کنار رفته است. نه تنها ساکنان افرادی با آزادی اراده هستند که برای خودشان با شجاعت و شرافت سخن می‌گویند و به هم‌میهنان خود در ایران متعهدند بلکه آنها همان‌طور که مدیر فری به‌خوبی گفت شاهدانی هستند. همه آنها گواه اینند که این رژیم یک رژیم بی‌رحم است که همانطور که اینگرید بتانکور گفت باید مورد حسابرسی قرار گیرد.
پس اینجا در دورانی جدید ایستاده‌ایم. اینها افرادی آزادند که به ما اثبات کرده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر تروریسم یا فرقه بودنشان نداریم. و ما الآن می‌توانیم گواهی داستان‌های شخصی‌تان را ارائه کنیم و رژیم را به‌پای میز محاکمه بکشانیم، به‌خاطر تمام جنایاتی که طی ۴۰سال مرتکب شده است. بیایید آن‌را از همین امشب شروع کنیم. متشکرم.

اد ملکرت - نمایندة ویژة دبیرکل ملل متحد در عراق ۲۰۱۱-۲۰۰۹

من خودم را فقط به یک نکته محدود می‌کنم که به‌محض ورودم به اینجا اشرف۳، مرا تکان داد. آن نکته همه پرچمهایی است که آنجا در بیرون در اهتزاز است و آن‌همه کشور که در اینجا نمایندگی می‌شوند.
عجب تغییری! عجب تغییری در مقایسه با کمی بیش از ۱۰سال قبل هنگامی که من به‌عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در عراق وارد عراق شدم و به‌زحمت بخشی از توجیهاتی که شدم این بود که جایی به‌اسم اشرف وجود دارد. ولی زمانی بود در سال۲۰۰۹ که آن محل آباد در میان صحرا به‌طور ناگهانی مورد حمله واقع شد، یک حمله وحشیانه و من تصاویری را به‌یاد می‌آورم که تیم سازمان ملل از قربانیان گرفته بود و تخریبهایی که شده بود، تصاویری که الآن در نمایشگاه تأثیرگذارتان مشاهده می‌کنیم.
این موضوع در سال ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ اتفاق افتاد و من مفتخرم که ما شروع به باز کردن چشمهای جامعه بین‌المللی کردیم نسبت به آن چه که داشت در اشرف اتفاق می‌افتاد و روشن‌کردن چشمهای جامعه بین‌المللی وقتی اشرف به جایی منتقل شد که به‌حق زندان لیبرتی نام داشت.
من ملاقاتها با جامعه دیپلوماتیک در بغداد را به‌یاد می‌آورم که افراد به همدیگر نگاه می‌کردند و هیچ‌کس نمی‌خواست مسئولیت بپذیرد تا این‌که دوستان آلبانیایی ما وارد شدند و کمک کردند که این بن‌بست گشوده شود.
و این پیام من به شماست: عزم شما، حضورتان در این جا در اشرف۳ را محقق کرده است و شاهد همه آن پرچمهایی هستیم که به ما بازدیدکنندگان از سراسر جهان خوشامد می‌گویند که از اهداف شما حمایت کنیم. و من مطمئنم این پرچمها در اشرف جدید به‌زودی به اهتزاز درخواهد آمد. بسیار متشکرم.

ارتشبد جرج کیسی - رئیس ستاد ارتش آمریکا ۲۰۱۱-۲۰۰۷
عصر بخیر به همگی، خانم رجوی، رئیس‌جمهور بریشا، از دیدن دوباره شما خوشحالم. میهمانان برجسته، اشرفیها. حضور در اینجا و با شما مایه خوشبختی و یک امتیاز است تا امشب، همراه با شما به گرامیداشت دستاورد افتخارآفرین شما طی ۲۰ ماه گذشته بپردازیم. به‌خاطر آنچه که کرده‌اید تبریک می‌گویم.
طی سال گذشته فعالیت‌های شرورانه (رژیم) ایران فقط در حال افزایش بوده‌اند و آنها تنش‌ها را در سراسر خاورمیانه گسترش داده‌اند، در سوریه، لبنان، یمن، عراق و در سراسر خلیج فارس. رفتار (رژیم) ایران یک رفتار عادی نیست، بلکه یک رفتار تروریستی است و هیچ حکومتی که فعالانه از تروریسم حمایت می‌کند نمی‌تواند در دنیای امروز ما، یک بازیگر سازنده باشد. همان‌طور که امروز بارها گفته شده، زمان آن فرا رسیده است: موج تغییر باید به ایران بیاید.
بسیاری از ما در ارتش آمریکا تجارب دست اول و محرمانه‌یی در مورد (رژیم) ایران داریم، همان‌طور که همه این آقایان، از دوران حضور در عراق می‌دانند. ما می‌دانیم و به‌طور مستقیم دیده‌ایم که (رژیم) ایران عمداً از ترور و خرابکاری استفاده می‌کند تا به اهداف سیاسی و ایدئولوژیک خود دست یابد.
رژیم ایران چالشی، نه‌تنها برای مردم ایران، بلکه چالشی برای جامعه بین‌المللی است و موج تغییر باید به ایران بیاید. اجازه بدهید سخنانم را با چند جمله خطاب به ساکنان اشرف۳ و اشرفیها، تمام کنم. آن‌چه که شما در اینجا ساخته‌اید، قدردانی و احترامی است به شجاعتتان، قدردانی و احترامی است به عزمتان و قدردانی و احترامی است به ۱۶۸ تن از همرزمانتان که در سفر طولانی شما تا اینجا، جانشان را از دست دادند. واقعیت این است که شما با عزم و تلاش خود، هم به معنی واقعی کلمه و هم به‌نحو غیر قابل تصوری، اشرف۳ را به‌عنوان مرکز جهانی مقاومت دموکراتیک در برابر رژیم ایران به‌ثبت داده‌اید و به‌خاطر شما و کاری که کرده‌اید، موج تغییر به ایران خواهد آمد. متشکرم.

ارتشبد جیمز کانوی ـ فرمانده پیشین تفنگداران دریایی آمریکا
عصر به‌خیر خانم‌ها و آقایان. دوست خوب من جرج کیسی در رابطه با برخی نکات از گذشته صحبت کرد. می‌خواهم در مورد آینده صحبت کنم و می‌خواهم در رابطه با مفهوم یک واژه با شما بحث کنم که می‌گوید «تعیین شروط موفقیت». در ارتش ایالات متحده هر زمان که می‌خواهیم یک عملیات عمده یا مأموریت عمده انجام دهیم، تلاش می‌کنیم شروط موفقیت را تعیین کنیم تا مطمئن شویم که مأموریت انجام خواهد شد. ابتدا می‌خواهم افرادی را که از کشورهای مختلف در اینجا حضور دارند مخاطب قرار دهم، هر کس که در پشت اسم خودش نشسته است، از شما تشکر می‌کنم. قطعاً شما فرد مهمی در کشورتان هستید. اینجا هستید برای اینکه حمایت شخصی خودتان را از این آرمان ابراز می‌کنید. ولی از شما می‌خواهم که اقدام بیشتری انجام دهید. از شما می‌خواهم که وقتی به وطن خودتان برگشتید، آماده شوید تا شروط موفقیت را فراهم کنید.
دفعه بعد که جوانان ایرانی به خیابان‌ها می‌آیند، از شما می‌خواهم که از نفوذ خودتان، نام خودتان و موقعیت خودتان استفاده کنید تا مطمئن شوید که دولت شما سریع واکنش نشان دهد در حمایت از جوانانی که بالقوه زندگی خودشان را فدا می‌کنند. کاملاً متقاعد هستم که رژیم (ایران) بسیار پریشان‌حال است و خشونت بسا بیشتری را در قبال قیامها در خیابانها به‌کار خواهد گرفت؛ و آن جوانان وسایل ارتباطی خودشان را دو بار در روز چک می‌کنند تا ببینند که کدام‌یک از کشورها حمایت خودشان را ابراز کرده‌اند. لذا این امر از نظر من بسیار حیاتی است و ممکن است شما جان‌هایی را نجات دهید، با کمک برای تأثیرگذاری بر دولت خود برای حمایت از آن جوانان و این آرمان.
جهان با یک ایران آزاد به مکان بسیار بهتری تبدیل خواهد شد. متشکرم.
لارش ریسه ـ نروژ

خانم رجوی و دوستان اشرفی. یک رویا محقق شده است. به ما افتخار بزرگی داده شده که اینجا باشیم تا این معجزه را ببینیم. این تجربه حیرت‌انگیز آمدن به اینجاست که مانند یک شهر تاریخی‌ است و مشابه رم یا آتن به‌نظر می‌رسد که ساخت آنها ۲۰۰۰سال طول کشید، اما اینجا طی چند ماه ما اشرف۳ را داریم. برای ما رویایی است که چنین چیزی را تجربه کنیم. یک شهر مدرن با همه امکانات، ساختمان‌ها، اما شهری که تاریخ را می نویسد. ما همه می‌دانیم که اشرف۳ برای همیشه یک شهر تاریخی خواهد بود. و وقتی من به نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور پیشین سالی بریشا نگاه می‌کنم، شجاعت او تماماً شروع این ماجرا بود. آن‌هم در زمانی که همه کشورها گفتند، نه؛ متشکریم.
اما این امر هم‌چنین به‌دلیل رهبری فوق‌العاده مریم رجوی محقق شد، به‌دلیل متعهد بودنش، عزم جزم او و استقامتش.
ما پیشرفت زیادی کرده‌ایم. الآن وضعیت معکوسی پیش آمده که رژیم ایران در لیست تروریستی و سازمان مجاهدین خارج از آن است. رژیم آخوندها الآن همه‌جا با کمیسیون اروپا مشکل دارد و البته موضع قوی دولت آمریکا خیلی مفید بوده است. اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین (حکومت) از نظر پولشویی در جهان، رژیم ایران در همه‌جا با مشکل مواجه است و کم کم با مشکلات فزاینده‌یی مواجه می‌شود. ما به تعهد و پایداری شما بسیار افتخار می‌کنیم و می‌دانیم که قویاً پاداش داده خواهد شد. اکنون تنها چیزی که برای این رژیم باقیمانده دروغ است. در تمام پایتخت‌های اروپا و سراسر دنیا، (رژیم) ایران تلاش می‌کند روزنامه‌نگاران و سیاستمداران را تحت‌تأثیر قرار دهد. ولی ما می‌دانیم که حقیقت پیروز خواهد شد. این جنبش تمام‌عیار مدافع حقیقت است. من این‌را در طول ۲۰سال تعهد دیده‌ام. ما می‌دانیم که حقیقت پیروز خواهد شد و هدف ما آزادی است. خانم رجوی آماده است. ما آماده‌ایم. و قوت‌قلب می‌گیریم از این‌که به‌کرات این کلمه را امروز می‌شنویم: حاضر؛ ما آماده‌ایم. حاضر.

کیمو ساسی - وزیر پیشین در فنلاند
خانم رجوی، دوستان عزیز، ما در کشورهایمان فنلاند، سوئد، دانمارک، نروژ و ایسلند اعتقاد قوی به حقوق بشر داریم و به‌همین دلیل، یک حمایت قدرت‌مند در کشورهای ما وجود دارد برای سرنگونی حکومت‌هایی که حقوق‌بشر را رعایت نمی‌کنند، ازجمله (رژیم) ایران . و بسیار مهم است که وقتی شما خواهان تغییر هستید، یک جایگزین وجود داشته باشد و برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی، همان جایگزین است، برای یک ایران جدید، دموکراتیک و شکوفا.
دوستان عزیز، ۴۰ میلیون ایرانی امروز در فقر زندگی می‌کنند و دلایل آن فقدان حقوق‌بشر، فقدان حکومت قانون و وجود فساد است - (رژیم) ایران یکی از فاسدترین حکومتهای جهان است- و تأمین مالی تروریسم و پولشویی. بسیاری از افراد در حکومت ایران، پولی را که متعلق به مردم است در جیب خودشان می‌گذارند. تحریم‌ها علیه این افراد ضروریست، باید این پولها توقیف و به ایران آزاد برگردانده شود، وقتی که زمان آن فرا برسد.
این افراد هم‌چنین با سوءمدیریت در اقتصاد ایران، علت رنج‌بردن مردم هستند. ما شاهد تظاهرات در ایران هستیم که نشان‌دهنده خشم (مردم) است. ولی می‌دانیم و تاریخ نشان می‌دهد که مردم متحد همیشه بر دیکتاتورها پیروز خواهند شد. و اشرف۳ که اینقدر شگفتی‌آورست نشان می‌دهد که شما تعهد محکمی برای تحقق تغییر در ایران دارید. زمان آن فرا رسیده است که مردم قدرت را به‌دست بگیرند. ما در کشورهای نوردیک از هدف شما برای یک ایران آزاد حمایت می‌کنیم. موفق باشید.

کنت لوئیس ـ وکیل مجاهدان اشرفی از سوئد
در سال۲۰۰۴ من در اشرف۱ بودم. یادم می‌آید که در آن روزها نسبتاً تنها بودیم. این همه دوست نداشتیم. این همه پرچم به‌اهتزاز در نیامده بود. بسیار خوشحالم که امروز این‌همه حمایت داریم. ولی همواره می‌گویم که به‌پیش برویم ولی هرگز فراموش نکنیم.