دیدار و گفتگوی مایک پمپئو و محمد بن‌سلمان درباره حملات موشکی رژیم آخوندی

 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: مایک پمپئو و محمد بن‌سلمان درباره حملات اخیر رژیم ایران علیه تأسیسات نفتی در عربستان سعودی گفتگو کردند.

آنها اتفاق‌نظر داشتند که این، یک حمله غیرقابل قبول و بی‌سابقه است که نه‌تنها امنیت ملی عربستان سعودی را تهدید می‌کند، بلکه جان همه شهروندان آمریکایی را که در عربستان ساکن و مشغول به‌کار هستند و هم‌چنین تأمین انرژی جهان را به‌خطر انداخته است.


وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد عربستان هم‌چنین در مورد ضرورت اتحاد جامعه بین‌المللی برای مقابله با تهدید مداوم رژیم ایران گفتگو کردند و اتفاق‌نظر داشتند که رژیم ایران باید به‌خاطر رفتارهای تهاجمی، گستاخانه و تهدیدآمیز و مستمر خود مورد حسابرسی قرار بگیرد.
به‌دنبال عربستان سعودی، امارات متحده عربی نیز به ائتلاف نظامی برای تأمین امنیت آبراههای بین‌المللی از جمله تنگه هرمز پیوست.
روز پنجشنبه خبرگزاری امارات گزارش داد که این کشور با ائتلاف به‌رهبری آمریکا برای حفاظت از آبراهها در خاورمیانه پیوسته است.
از سوی دیگر، شبه‌نظامیان حوثی وابسته به‌حکومت آخوندی در واکنش به‌پیوستن امارات به‌این ائتلاف، اعلام کردند: اهداف مشخصی را در امارات متحده عربی در نظر گرفته‌اند و می‌توانند هر لحظه به‌آنها حمله کنند.

آسوشیتدپرس نوشت: پیوستن امارات به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، بعد از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی صورت می گیرد.
وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت: پیوستن به این ائتلاف برای اطمینان از امنیت انرژی جهانی و ادامه جریان تأمین انرژی به اقتصاد جهانی است.
عربستان سعودی، بحرین، انگلستان و استرالیا نیز در این ائتلاف شرکت دارند.

وزارت دفاع عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد، این کشور به‌طور رسمی به‌ائتلاف بین‌المللی برای امنیت گذرگاههای دریایی می‌پیوندد که تنگه هرمز، تنگه باب المندب، دریای عمان و خلیج فارس را شامل میشود.

وزیر خارجه آمریکا حمله به تأسیسات نفتی عربستان را یک اقدام جنگی علیه عربستان از سوی رژیم آخوندی دانست و ابراز اطمینان کرد که عربستان این موضوع را در شورای امنیت ملل‌متحد مطرح میکند.
پمپئو  که در مسیر سفر خود به جده در عربستان، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: این حمله بدست حوثیها انجام نشد. این یک حملة رژیم ایران بود. این امکانپذیر نیست که شما بتوانید دست به تخریب تأسیسات مربوط به پنج درصد تأمین انرژی جهانی بزنید و در این خیال باشید که میتوانید خودتان را از این مسئولیت تبرئه کنید. این اولین حرف من است.
وی افزود: ما میدانیم که در این حمله تجهیزاتی بکار گرفته شد که در زرادخانه حوثیها وجود ندارد از جمله موشک کروز برق‌آسا که آن را هرگز در آنجا ندیده‌ایم. جامعه اطلاعاتی آمریکا با اطمینان بالا می‌گوید که این، تسلیحاتی نبود که در اختیار حوثیها باشد.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: دومین نکته این است که اگر شما به دقت مسیرهای پرواز (موشکها و پهپادهای پرتابی) را بررسی کنید و به تأثیراتی که گذاشته اند توجه کنید و به عکسها نگاه کنید، به این نتیجه می‌رسید که آنها از سمت جنوب نیامده‌اند. یعنی از سمت (یمن) نیامدند. ما هم‌چنین میدانیم که سامانه‌های پرتابی که رژیم ایران در اختیار دارد، در  هیچ جای دیگری به‌کار گرفته نشده و این نکات مبتنی بر اطلاعات ماست.

وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی راجع به شرکت یا عدم شرکت هیأت رژیم آخوندی در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک  گفت: ما در رابطه با دادن یا ندادن ویزا به طور علنی صحبت نمیکنیم، ولی به نظر من امری منطقی است که به از حضور کسانی که مرتبط با تروریسم هستند در نشستی که درباره صلح است، جلوگیری شود. شما باید توجه کنید، که اقدامات انجام شده توسط رژیم ایران، منشور ملل متحد را نقض کرد. من در این رابطه با دبیر کل [ملل متحد] آنتونیو. گوترز صحبت کردم. وی به من یادآوری کرد که آنها نه فقط منشور ملل متحد را نقض کردند، بلکه قانون حقوق بشر بین المللی را هم نقض کردند. این حرف دبیر کل گوترز، بود.

به گزارش رویترر، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در دوبی گفت آمریکا درحال ساختن یک ائتلافی برای بازدارندگی در مقابل رژیم ایران و خواستار راه حل صلح آمیز  است.
رویتر نوشت: پمپئو بعد از ملاقات با ولیعهد ابوظبی شیخ محمد بن زاید به خبرنگاران گفت: «ماهنوز در تلاش برای ساختن ائتلاف در اقدام برای دیپلماسی هستیم و وزیر خارجه رژیم ایران درحالی تهدید به جنگ تمام عیار و جنگیدن تا آخرین آمریکایی می کند که در اینجا برای تشکیل ائتلافی که هدف آن دستیابی به صلح است، کوشش میشود»‌.

اتحاد استراتژیک خاورمیانه متشکل از کشورهای اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان، امارات و بحرین، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را به شدت محکوم کردند.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه یی در این رابطه اعلام کرد: نمایندگان این کشورها که در وزارت خارجه آمریکا طی روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور گردآمده بودند هدف این حمله را اخلال در بازارهای نفت و ثبات خاورمیانه ارزیابی کردند.
این حمله، اهمیت همکاری مستمر بین اعضای اتحاد استراتژیک خاورمیانه برای تقویت امنیت منطقه، صلح و ثبات، ترویج و گسترش فرصت های اقتصادی و تقویت و ایمن سازی بخش های مهم انرژی را برجسته می کند.
در این جلسه همکاری های بیشتر در منطقه خلیج فارس در مواجهه با تهدیدهای مشترک مورد بحث قرار گرفت.

شبکه سی.بی.اس نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، توسط خامنه‌ای تأیید شده و او تأکید کرده که حمله به نحوی باشد که امکان انکار آن وجود داشته باشد.
این شبکه افزود: مقام‌های آمریکا گفتند قاطع‌ترین شواهد دررابطه با اینکه حمله توسط رژیم ‌آخوندی صورت گرفته، شواهد ماهواره یی است که  هنوز منتشر نشده‌اند. عکسهای ماهواره‌یی نشان می‌دهد که نیروهای سپاه در حال آماده‌سازی برای حمله از پایگاه هوایی در اهواز هستند. از آنجا سلاحها از طریق حریم هوایی کویت به سمت عربستان سعودی شلیک شده است.

شبکه خبری ان.بی.سی به‌ نقل از آژانس اطلاعاتی آمریکا گزارش داد: سرچشمه حملات علیه تأسیسات مهم نفتی عربستان از داخل خاک ایران بوده است.
این شبکه به نقل از منابع خود در آژانس اطلاعاتی به ان.بی.سی نیوز  گزارش داد، اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد حمله به تأسیسات عمده نفتی عربستان از داخل ایران بوده است. یک منبع کنگره آمریکا در این‌باره گفت، اعضای دموکرات کنگره که با جزئیات حمله آشنا هستند، در مورد این‌که حمله توسط رژیم ایران صورت گرفته، جدل نخواهند کرد. این امر، حاکی از حمایت دو حزبی در کنگره است.