بحث ایران در پارلمان انگلستان با حضور وزیر خارجه انگلستان

 

بحث ایران در پارلمان انگلستان روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ با حضور وزیر خارجه انگلستان

تام توگنهات رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلستان: از بیانیه دوست محترم درباره ایران و روشنی موضعی که بیان کرد بسیار استقبال می کنم. مهم است که بخاطر بیاوریم رژیم ایران یک مهاجم و متجاوز نه تنها به بریتانیایی های دو ملیتی بلکه مردم سراسر منطقه بوده است. به جهات مختلف از هجوم و تجاوز سوریه حمایت می کند و خشونتی که موجب شده میلیونها نفر مردم آن کشور از خانه و کاشانه شان آواره شوند و صدها هزار نفر کشته شوند. ایا دوست محترم موافق است که تصمیم اخیر دولت ایران برای شعله ور کردن بیشتر آن آتش با بردن نفتکش گریس ۱ به آبهای سوریه تنها تأیید دیگری بر اینست که این رژیم وحشتناک قوانین بین المللی را هربار نقض می کند؟.

بحث ایران در پارلمان انگلستان با حضور وزیر خارجه انگلستان


دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان: از دوست محترم رئیس کمیته امور خارجی تشکر می کنم. او کاملا درست میگوید که این رفتار نه تنها در رابطه با سوریه بلکه گریس ۱ برخلاف منافع بین المللی است. بخصوص در مورد نقض تحریمهای سوریه و حمایت از رژیم اسد صحت دارد، درحالیکه تضمینهای کاملا روشن به انگلستان داده شده بود که این چیزها اتفاق نمیافتد.
دکتر لیام فاکس نماینده پارلمان انگلستان:چنانچه دوست محترمم میداند من همواره بدلیل پولهای فراوان داده شده که رژیم ایران را قادر ساخت تروریسم بین المللی را تأمین مالی کند، و چنانچه دوست محترمم گفت بدلیل محدود نکردن رژیم ایران در بی ثبات کردن منطقه، درباره برجام بسیار بدبین بوده ام. اگر رژیم ایران نقض برجام را ادامه دهد، آنطور که میکند وقتیکه میگوید که تسریع غنی سازی اورانیوم را ادامه خواهد داد، آیا انگلستان، تحت این توافق، پروسه ای را شروع میکند که نتیجه اش برگشتن تحریمات سازمان ملل است؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:من هم مانند دوست محترم نگرانیهایی در رابطه با برجام دارم. روشن است رژیم ایران نمیتواند مسیری را که میرود ادامه دهد، بدون اینکه عواقب مهمی برایش داشته باشد.
ما انتظار داریم رژیم ایران تحت قانون حقوق بشر بین المللی و تحت پیمان وین روابط کنسولی به مسئولیت هایش عمل کند و بیدرنگ نازنین (زاغری) و افراد دو ملیتی دیگر را آزاد کند. آنها بطور غیرقانونی در بازداشت هستند و هیچ معامله ای با رژیم ایران وجود ندارد . این کشور باید به تعهدات بین المللی اش عمل کند و آنها را بیدزنگ انجام دهد.
جان وودکاک نماینده پارلمان انگلستان: من و تعدادی از همکارانم این هفته به عربستان سعودی رفتیم و تأسیسات عبقیق را دیدیم و هیچ شکی نداریم که صدمات بسیار دقیقی که به آن وارد شده بود توسط رژیم ایران صورت گرفته است. ایا وزیر خارجه اکنون می تواند به ما اطمینان دهد که به هیچوجه به این رفتار بد رژیم ایران پاداش داده نخواهد شد و اینکه ما باید در این زمان حساس بدنبال همگامی با آمریکا باشیم؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:ما نزدیک به قطعیت هستیم که رژیم ایران مسئول آن بود. این نامقبول و بی اعتبار است که رژیم ایران بگوید حملات را شبه نظامیان حوثی کردند. ما مسلما با آمریکا بعنوان نزدیک ترین متحد نظامی و امنیتی مان هماهنگی خواهیم کرد، اما چنانچه گفتم، در واقع ما باید به گسترده ترین شکل بین المللی به رژیم ایران پاسخ دهیم اگرکه قرارست بیشترین تأثیر را بر رفتار رژیم ایران در آینده داشته باشیم، زیرا رژیم ایران روی جداسازی و شکاف انداختن در غرب تکیه می کند و در حقیقت به کشورهای دیگر روی می آورد و تلاش میکند با آنها تعامل و اتحاد کند درحالیکه انزوایش بیشتر و بیشتر می شود.
مری رابینسون نماینده پارلمان انگلستان: دوست محترم اهمیت اطمینان از اینکه رژیم ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست نیابد را تصدیق می کند. هرچند در ماههای اخیر رژیم ایران شرایط توافق اتمی (برجام) عمدا نقض کرده است، از جمله غنی سازی اورانیوم، او را به توانایی ساختن آن تسلیحات اتمی نزدیک تر کرده است. آیا او موافق است و در نگرانیهای من مشترک است که رژیم ایران این مسیر را همچنان ادامه خواهد داد مگر اینکه با یک جبهه قوی و متحد غرب روبرو شود؟.
جان ویتینگ دیل نماینده پارلمان انگلستان:‌ من از دفاع مداوم دوست محترم از آرمان آزادی مطبوعات، که رژیم ایران یکی از بدترین ناقضان آن در جهان است، قویا استقبال می کنم. بطور خاص آیا او فشار روی رژیم ایران را ادامه خواهد داد.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:‌ این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل، بریتانیا جلسه ای را درباره آزادی مطبوعات و جلسه دیگری را در رابطه با رکورد حقوق بشر در ایران میزبانی خواهد کرد، بنابراین من میتوانم اطمینان دهم که ما از هردو موضوع کلیدی دفاع می کنیم، نه تنها بطور یکجانبه بلکه چند جانبه، تمام موضوعاتی که نگران آنهاست.
سر جورج هوارث نماینده پارلمان انگلستان:‌ من درباره اهمیت اطمینان از اینکه رژیم ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست نیابد با آقای محترم موافقم. آیا او می تواند به ما بگوید برآوردش از زمانبندی محتمل دستیابی رژیم ایران به آن توانمندی چیست؟.
لوییز المن نماینده پارلمان انگلستان‌:اعمال رژیم ایران با پایگاههایش در سوریه، تسلیحات برای حزب الله در لبنان و تسلیحات برای حماس در غزه، احتمال جنگ در خاورمیانه را بیشتر میکند. وزیرخارجه درباره پرداختن به این موارد که صلح در کل منطقه را تهدید می کند، چکار می کند؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان: تحریمهای گسترده ای علیه رژیم ایران درجریان است که انگلستان تحت نظر اتحادیه اروپا اجرا میکند خانم محترم کاملا بدرستی به تمام نیروهای نیابتی اشاره میکند که رژیم ایران ازطریق آنها تلاش می کند با تهاجم و تجاوز و خصومت اعمال نفوذ کند. مهمترین چیز،علاوه بر تحریمات کارکردن با گسترده ترین حمایت بین المللی، ازجمله تمام اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل است تا آنها به مسئولیت هایشان برای پایان دادن به این رفتار تهاجمی و متخاصم عمل کنند.
استفان کراب نماینده پارلمان انگلستان: آیا وزیر خارجه تأیید میکند که دهها هزار شهروند بریتانیایی که هم اکنون در عربستان سعودی کار می کنند، بدلیل حملات حمایت شده رژیم ایران و رفتار آدمکشانه اش علیه عربستان سعودی با نگرانی و تهدید علیه جانشان زندگی می کنند؟ او چه می تواند به این مجلس بگوید که نشان دهد مصمم است رفتار غیرمسئولانه رژیم ایران باید پایان یابد؟.
گارث جانسون نماینده پارلمان انگلستان:‌ ایا وزیر خارجه در خشم من مشترک است که برغم تضمین های قطعی و وعده های دولت ایران، نفتکش گریس ۱ که در ابهای جبل الطارق توقیف شد بطرف سوریه می رفت؟ آیا او موافق است که این تنها نمونه دیگری از این است که چرا دولت ایران احترامش را در سراسر جهان از دست می دهد؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان: دوست محترم کاملا درست می گوید. من این را در هر سطحی به دولت ایران گفته ام. واقعیت اینست که اگر تضمین های روشن و بی ابهام داده شده و سپس زیرپا گذاشته شده، تنها اعتماد را کم می کند و باعث بی اعتمادی به رژیم ایران و اثبات ناتوانیش در انجام مسئولیت هایش می شود. رفتاری که تنها میتواند اعتباراین رژیم را لکه دار کند و زمانی را که بتواند به انزوای بین المللی اش خاتمه دهد طولانی تر می کند.
گراهام پی جونز نماینده پارلمان انگلستان:‌حوثی ها ۱۰۰ مین دریایی ساخت رژیم ایران را در دریای سرخ به دست آورده اند. اگر آنها به یک نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت صدمه می زدند، بدترین بحران محیط زیستی تا کنون ایجاد می شد. این دولت(انگلیس) کی میخواهد برای برخورد با تروریست های اسلامی در یمن گام بردارد؟.
دانیل کازینسکی نماینده پارلمان انگلستان:‌وزیر خارجه بدرستی حملات وحشتناک به آرامکو و مداخله رژیم ایران در یمن را دربیانیه اش مورد توجه قرارداد. آیا همچنین تأیید خواهد کرد که در چند سال گذشته اظهارات فزاینده ای درباره دخالت رژیم ایران در بحرین، عراق، سوریه و البته تأمین مالی حزب الله در لبنان، بوده است؟ آیا او به همان نسبت روی این اظهارات و تأثیراتش روی شرکایمان در منطقه تمرکز خواهد کرد؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:‌دوست محترمم کاملا درست می گوید که ما باید تمام فعالیتهای بی ثبات کننده ای که رژیم ایران از طریق نیابتی هایش در منطقه انجام میدهد را مورد توجه قرار دهیم و اینکه به این یا آن موضوع نگاه کنیم بدون اینکه وضعیت را در تصویر بزرگتر مورد رسیدگی قراردهیم.
استوارت مالکام نماینده پارلمان انگلستان:دو سال پیش دولت نتیجه گیری کرد که رژیم ایران مسئول حمله سایبری به همین مجلس بود. وزارت خارجه چه ارزیابی از تهدید کنونی حملات سایبری دولت ایران داشته است؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:‌ رژیم ایران آشکارا تلاش میکند از تمام امکانات بالقوه اش برای اعمال نفوذ و استفاده از توانش در منطقه، بهره برداری کند. نه فقط نظامی چنانچه درمورد آرامکو دیدیم، بلکه سایبری. ما مطئمن میشویم که بهترین تجهیزات و منابع تکنولوژیکی را داریم تا مطمئن شویم میتوانیم از خودمان دفاع کنیم. باردیگرما نیاز خواهیم داشت در مورد آن با شرکای بین المللی مان کار کنیم.
دکتر ماتیو آفورد نماینده پارلمان انگلستان:‌اکنون چهار سال از توافق اتمی میگذرد. بسیاری از ما در آنزمان علیه آن بودیم. اما پس از آن رژیم ایران متخاصم تر شد. نه تنها درگیر حملات به شهروندان ما شد، بلکه در حملات سایبری به پلیس و حمل و نقل و ترابری. حتی به خود این پارلمان، حملات پی در پی کرد. آیا وزیر خارجه واقعا براین باورست که این رژیمی است که می خوهد با جامعه بین المللی تعامل کند؟.
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان:‌دوست محترم این نکات را با قدرت میگوید. رژیم ایران به جامعه بین المللی مسلما به انگلستان در رابطه با مورد گریس ۱ این پیام روشن را می دهد که به حرفش عمل نمیکند.