قیام مردم عراق علیه دست نشاندگان ولایت فقیه


آسوشیتدپرس: در شهرهای عراق علیه رژیم ایران شعار سر داده می شود.

العربیه:مردم عراق خشم خود را علیه فساد دولتی و دخالتهای رژیم ایران ابراز می کنند دفاتر شبه نظامیان عصائب و احزاب وابسته به رژیم ایران در نجف و عامریه به آتش کشیده شدند.
سی ان ان: تظاهرکنندگان عراقی مقررات منع رفت و آمد را نادیده می گیرند تظاهرکنندگان خشمگین نقاط بازرسی نیروهای امنیتی در منطقه عامل بغداد را به آتش کشیدند.

قیام مردم عراق باوجود برقراری حکومت نظامی در بسیاری شهرهای عراق ادامه دارد.
به گزارش تلویزیون العربیه قیام کنندگان دخالتهای رژیم ایران را محکوم کردند و گفتند شبه نظامیان وابسته به این رژیم قیام را سرکوب می کنند.
قیام کنندگان نقاط پست و بازرسی نیروهای امنیتی را در منطقه العامل بغداد به آتش کشیدند.
آنان از فساد و دخالتهای رژیم ایران و احزاب وابسته به آن خشمگین هستند و خواستار مهار دخالتهای رژیم ایران در عراق شدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس. در اعتراض‌های چند روز اخیر در شهرهای عراق شعارهایی علیه رژیم ایران سر داده شد.
سی ان ان گزارش داد:‌ باوجودی که اعلام مقررات منع رفت و آمد در بغداد و چندین شهر از ساعت ۵ صبح اعمال گردید، تظاهرات درا ین شهرها ادامه یافت.
علی اکرم البیاتی عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر در عراق یه سی ان ان گفت: تا روز پنجشنبه حداقل ۱۴۴۷ نفر مجروح شده‌اند...
ایلاف لندن گزارش داد: تظاهرکنندگان خشمگین عراقی در نجف دفاتر شبه نظامیان عصائب به ریاست قیس خزعلی را به آتش کشیدند و این دفتر بطور کامل سوخت. شبه نظامیان عصائب از نظر فکری و تشکیلاتی و مالی و تسلیحاتی توسط رژیم ایران تأمین می شوند.
روز چهارشنبه نیز تظاهرکنندگان عراقی همه مقرها و مراکز عصائب را در شهر عماره مرکز استان میسان به آتش کشیدند. همچنین دو مقر گروه عمار الحکیم در استانهای نجف و ذیقار و مقر حزب الدعوه به ریاست نوری مالکی در استان ذیقار نیز توسط جوانان تظاهرکننده به آتش کشیده شدند.

 قیام مردم عراق حکومت آخوندی را سراسیمه و وحشت زده کرده و رژیم را ناگزیر شد که بسیج مزدوران و طرح و برنامه های خود برای مراسم ار بعینی حسینی را در یک بیانه وزرات خارجه رژیم تعطیل کند و از دولت عراق خواستار اقدام برای آرام کردن فضای ملتهب کنونی شود.
خبرگزاری رسمی رژیم ایرنا ۱۱مهر نوشت:‌ وزارت امور خارجه در بیانیه ای با اظهار تاسف از بروز برخی ناآرامی های پراکنده در عراق اعلام داشت: اطمینان داریم دولت عراق برای آرام کردن فضای ملتهب کنونی وارد عمل شده و اجازه تداوم برخی تحرکات را که باعث سوء استفاده بیگانگان خواهد شد را نمی دهد.
سایت حکومتی صراط با وحشت زدگی نوشت:‌ تظاهرات در عراق که پس از هماهنگی یک ماهه در شبکه های مجازی آغاز شده، ظاهرا مردمی است، ظاهرا مستقل است اما در ابعاد مختلف، بسیار سؤال برانگیز است.
استان های بغداد، نجف، کربلا، ذی قار (ناصریه) و میسان (عماره)، بابل (حلّه) و بصره تاکنون شاهد تظاهرات و اعتراض بوده و اخباری نیز از اعتراض در کوت مرکز استان واسط هم منتشر شده است. مناطقی که شاهد اعتراض است جز بغداد همه مناطقی است که به مناطق شعیه نشین معروف است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع پزشکی و پلیس عراق گزارش داد: آمار جان باختگان سه روز تظاهرات ضد حکومتی به ۴۸ تن رسید.
یکی از مردم تظاهر کننده به رویترز گفت:‌مردم را غارت کرده اند مردم اکنون در خیابان ها گدایی می کنند شغلی وجود ندارد. وقتی شما به خیابانها برای تظاهرات می آیید آنها بروی شما با گلوله های جنگی شلیک می کنند، آنها ماموران رژیم ایران هستند و به فارسی صحبت می کنند، وقتی باآنها صحبت می کنید به فارسی پاسخ می دهند!
تلویزیون رویترز در گزارشی گفت:‌ صدای شلیک های پلیس روز پنجشنبه مجدداً در فضای بغداد پیچیده بود. آنها تلاش داشتند تظاهر کنندگان ضدحکومتی را متفرق کنند که با حکومت نظامی به مقابله برخاسته بودند.
۱۱ نفر طی شب کشته شدند و آمار کشته ها را به ۱۸ تن (در بغداد) رسید. بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.
یکی از مردم تظاهر کننده به رویترز گفت:‌ مردم را غارت کرده اند مردم اکنون در خیابان ها گدایی می کنند شغلی وجود ندارد. وقتی شما به خیابانها برای تظاهرات می آیید آنها بروی شما با گلوله های جنگی شلیک می کنند، آنها ماموران رژیم ایران هستند و به فارسی صحبت می کنند، وقتی باآنها صحبت می کنید به فارسی پاسخ می دهند!
رویترز می افزاید: درگیری های تشدید شده از بدترین چالش های امنیتی عراق بعد از شکست داعش در ۲ سال پیش است.
نیروهای نظامی جاده های اصلی و اماکن عمومی در بغداد را کنترل می کنند ولی طولی نمی کشد که تظاهرات شروع میشود.
یک تظاهرات کننده گفت، با وجود حکومت نظامی ما برای تظاهرات بیرون می رویم و خواستار حقوقمان هستیم ما خواستار تغییر رژیم هستیم. آنها مردم را دستگیر می کنند و به شدت کتک می زنند و و بروی آنها شلیک می کنند. ما اینجا برای حقوق خودمان و حقوق مردم آمده ایم.
رویترز درگزارش تلویزیونی اضافه کرد: تظاهرات در بغداد روز سه شنبه شروع شد و به سرعت به سایر شهر ها گسترش یافت.خشم آنها مستقیماً متوجه دولت و احزاب سیاسی است که تظاهر کنندگان می گویند آنها فاسدند و هیچ کاری برای بهبود وضعیت زندگی مردم انجام نمی شود.
رویترز به وضعیت وخیم معیشتی مردم وفساد حکومتی درعراق پرداخته و به نقل از صندوق بین المللی پول می افزاید، عراق دارانده چهارمین منبع نفت جهان است. اما جوانان این کشور بیکارند و خواستار شغل هستند و مردم خدمات عمومی مطالبه می کنند.
ایندیپندنت در گزارشی از قیام مردم عراق نوشت:‌ سلسله تظاهرات مردمی که در روزهای اخیر شهرهای عراق را فرا گرفته است، حاکی از افزایش خواسته های اجتماعی برای قطع دخالت رژیم ایران در عراق است. تحلیگران معتقدند، بغداد از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی برای تهران باز است و قاسم سلیمانی نخست وزیر را منصوب می کند و پارلمان را تشکیل می دهد. تظاهر کنندگان خواستار "پایان دادن به نفوذ رژیم ایران در عراق" شدهاند.
این منبع با اشاره به خبرهایی در باره دیدار پنهانی سرکرده نیروی تروریستی قدس پاسدار قاسم سلیمانی از عراق افزود:‌ در حاشیه اعتراض به وضعیت زندگی و وخامت خدمات و بیکاری، تصاویری از جوانان عراقی تظاهر کننده در شبکههای اجتماعی به چشم میخورد که همزمان با به آتش کشیدن پرچم رژیم ایران فریاد میزنند «رژیم ایران گم شود تا کربلا آزاد گردد».
به گزارش تلویزیون العربیه نیروهای رژیم ایران در سرکوب تظاهرات مردم عراق شرکت دارند و معاون قاسم سلیمانی به این منظور اقدام به تشکیل اتاق عملیات در بغداد کرده است.
تلویزیون العربیه در این مورد گفت: برخی صحنه‌ها نشان میدهد که تعدادی از افراد ارتش عراق در هنگام حفاظت از تظاهرکنندگان در مقابل حملات انجام شده از سوی بسیجیان وابسته به رزیم ایران که لباس نظامی سیاه برتن دارند مورد تعرض قرار گرفته اند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت: اینها حتی ارتشی ها را میزنند. اینها افراد وابسته به نخست وزیری هستند که لباس سیاه پوشیده اند و مافیای عبدالمهدی هستند. اینها عوامل رزیم ایران هستند. حتی ارتشی ها را را هم دارند میزنند. این یک سرباز عراقی است که افراد وابسته به عادل عبدالمهدی او را زده اند.
گزارشگر:‌ بر اساس گفته تحلیلگران و سیاستمداران و فعالان، اصلاحات اقتصادی بدون به عقب راندن بسیجیان رژیم ایران در عراق و مهار نفوذ رژیم ایران در عراق محقق نخواهد شد. و این امری است که بسجیان شبه نظامی وابسته به رژیم ایران تلاش میکنند آن را به شکست بکشانند. از سویی دیگر فعالان عراقی به اظهارات نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در مورد اعتراضات انتقاد کردند. مالکی گفته بود آنچه در میدان تحریر رخ داد تاسف آور است و به نفع هیچکس نیست.
در این راستا منابع العربیه فاش ساختند که اتاق عملیات رژیم ایران در بغداد فرامینی برای مقابله با تظاهرات و تخریب چهرة آنها صادر کرده است. این اتاق عملیات توسط معاون قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران رژیم ایران معروف به حاج حامد اداره میشود. وی فرمان گسترش بسیجیان شبه نظامی رژیم ایران در سراسر بغداد را صادر نموده که میتوان به نفرات گروه خراسانی در منطقه جادریه و النجبا در منطقه ابونواس اشاره کرد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد؛ دولت عراق باید فورا به نیروهای امنیتی دستور دهد تا استفاده از نیروی کشنده علیه تظاهرکنندگان را متوقف کنند. باید تحقیقات مستقل و بی طرفانه یی در مورد کشته شدن تظاهرکنندگان صورت گیرد. مقامهای دولت عراق باید به مسدود کردن غیرقانونی دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی خاتمه دهند و مقررات منع عبور و مرور اعلام شده در چندین منطقه را که همزمان با تظاهرات سراسری علیه بیکاری و فساد و خدمات ضعیف عمومی برقرارشده، باید لغو شود.
عفو بین الملل هم چنین اعلام کرد: برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان با چنین بیرحمی و قساوتی و استفاده مفرط از نیروی کشنده، شرم‌آور و تکاندهنده است. یک شهروند معترض در شهر نجف به عفو بین الملل گفت مشاهده کرده است که نیروهای امنیتی آبجوش روی تظاهرکنندگان پاشیده اند و بطور گسترده از گاز اشک آور استفاده کردند اما باوجود تیراندازی نیروهای امنیتی، مردم در خیابانها مانده اند. در بصره و بغداد و نجف اعتراض کنندگان گفتند نیروهای امنیتی دستگیریهای خودسرانه را شروع کرده اند.
مقامات عراق بجای برخورد با این اعتراضات با نیروی خودسرانه قهر بایستی به مشکلات اعتراض کنندگان و به ریشه این ناآرامیها بپردازند.
 تظاهر کنندگان به عفو گفتند آنها به هیچیک از جناحهای سیاسی تعلق ندارند ولی طیفی گسترده از مردم را شامل می شوند که از وجود فساد و فقدان خدمات عمومی و میزان بیکاری، صبرشان بسرامده است.
تظاهرکنندگان در بغداد در روز ۲ اکتبر به عفو بین الملل گفتند از ساعت ۱۸ ارتباط اینترنتی شان قطع شده است و رودررویی با نیروهای امنیت جریان دارد.
عفو بین الملل از مقامهای عراقی می خواهد تصمیم غیرقانونی بستن اینترنت را لغو کنند.