گسترش و ادامه قیام به سرتاسر عراق

 

قیام در عراق در بغداد، نجف، کربلا، ناصریه‌، ذی قار، بصره، العماره،ام قصر و سایر شهرهای عراق بی وقفه ادامه دارد.

روز پنجشنبه درگیریهای مختلف در بغداد گزارش شده است. جوانان شورشی سه پل اصلی شهر را بسته اند. به گزارش خبرگزاری رویترز در جریان درگیریهای خونین روز پنجشنبه براثر اصابت گلوله حداقل ۴تن کشته و دهها تن مجروح شدند.
درجریان درگیریهایی که از شب پنجشنبه تا ظهر ادامه داشت تعدادی کشته و مجروح شدند. درگیرهای شدید در خیابان رشید بغداد تا پاسی از شب پنجشنبه ادامه داشت. جوانان دلیر در میان رگبار مزدوران و وحوش خامنه ای گلوله های اشک آور را مجددا به سمت آنها پرتاب می کردند. روز پنجشنبه جمعیت بزرگی از دانشجویان و دانش اموزان به انقلابیون میدان تحریر بغداد پیوستند.
درگیریهای گسترده در پل باب المعظم بغداد و جنگ و گریز میان جوانان و مأموران امنیتی از روز چهارشنبه شروع شد.
جوانان شورشی کربلا به ساختمان استانداری حمله کردند و آن را به آتش کشیدند در جریان این درگیری که تا پاسی از شب پنجشنبه ادامه داشت، نیروهای امنیتی به طرف تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کردند.
اسکای نیوز نیز در گزارشی از تظاهرات مردم کربلا در روز چهارشنبه گفت: دو تظاهرکننده طی درگیریهای چهارشنبه در شهرکربلا به قتل رسیدند. درگیریها در نزدیک مقر استانداری کربلا رخ داد. پیش از این تظاهرکنندگان به کنسولگری رژیم ایران حمله و تلاش کردند آن‌ را به آتش بکشند.

تلویزیون العربیه گزارش داد: در شهر العمارة مرکز استان میسان تظاهرکنندگان علیه رژیم ایران شعار دادند: این پیمان ماست که نگذاریم رژیم ایران در کشور ما باقی بماند.

به گزارش اسکای نیوز در بصره دانشجویان و دانش آموزان تظاهرات کردند و حمایت خود را از قیام اعلام کردند.

قیام کنندگان همچنان بر بندر ام قصر مسلط هستند... به گزارش خبرگزاری رویترز مقامهای بند ام قصر گفتند معترضان ضددولتی روز پنجشنبه ساعاتی پس از شروع مجدد کار، ورودی بندر ام قصر را بستند.
کار در ام قصر، از یک هفته پیش با بسته شدن جاده‌های منتهی به بندر جنوبی، توسط قیام کنندگان، متوقف شده بود. به گزارش رویترز دولت گفته است این توقف بیش از ۶میلیارد دلار خسارت در برداشته است.
رویترز افزود: چند ساعت پس از بازگشایی بندر، ورودی اصلی آن بار دیگر توسط معترضان بسته و کار متوقف شد.
شب پنجشنبه درگیریهایی میان قیام کنندگان و نیروهای امنیتی وپلیس عراق در اطراف ساختمان استانداری در بصره رخ داد.

اسکای نیوز گزارش داد:‌ در بغداد تظاهرات مردمی شکل جدیدی به خود گرفته که آنرا جنگ پلها می‌نامند. تظاهرکنندگان توانستند ۷ پل حیاتی از ۹ پل موجود در پایتخت را ببندند. پلهایی که از شروع اعتراضات در آغاز اکتبر گذشته بسته شده شامل پلهای معلق، جمهوری، سنک و پل احرار است. پلهایی که تظاهرکنندگان اکنون تلاش می‌کنند آنها را ببندند شامل پلهای شهدا، باب المعظم، و الصرافیه است. این سه پل اکنون به نقاط محوری اعتراض تبدیل شده اند. هدف تظاهرکنندگان بعد از رسیدن به این پلها دست یافتن به کاظمیه و کرخ و در ادامه منطقه حفاظت شده سبز است.
جوانان دلیر شورشی عراق هنرهای رزم خیابانی را به بهترین شکل اجرا می کنند.
زنان، مردان، جوانان و کهنسالان همگی در صحنه حضور دارند و با نیروهای سرکوبگر روبرو می‌شوند، بر سر راه نیروهای سرکوبگر مانع خیابانی ایجاد می‌کنند، دیوارها و موانعی را که نیروهای سرکوبگر از پشت آنها به مردم شلیک می‌کنند را از سر راه بر می‌دارند، آتشی را که به سوی‌شان پرتاب شده به سوی همان عناصر سرکوب بر می‌گردانند،‌ دستجمعی به خودروهای سرکوب یورش می‌برند و هیچ سد و مانعی را به رسمیت نمی‌شناسند انقلابی گسترده و مردمی که لبه تیز آن متوجه دخالتهای خامنه‌ای و دست نشاندگان در عراق است.

خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد: نیروهای امنیتی عراقی برای پراکندن تظاهرکنندگان در مرکز بغداد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند این در حالیست که بزرگترین تظاهراتهای ضد دولتی به سراسر پایتخت عراق گسترش یافته است...
خبرنگار رویترز گفت: منابع امنیتی و انرژی گفتند تظاهرکنندگان روز چهارشنبه ورودی به پالایشگاه ناصریه را مسدود کردند و از ورود کامیونهای سوخت به پالایشگاه ممانعت بعمل آوردند...
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد معترضین در میدان تحریر بغداد دوباره از کفشهای خود استفاده می کنند، آنها با کفشهای خود بر بنرهای تصاویر خامنه ای، ضربه میزنند. تظاهرکنندگان خشمگین در جنوب عراق دفتر مرکزی احزاب (وابسته به رژیم ایران) و شبه نظامیان مرتبط با رژیم ایران را آتش زدند و بمب های آتش زا به سمت کنسولگری رژیم ایران پرتاب کردند.
این خبرگزاری افزود: قیام در عراق و اعتراضات مشابه ضد دولتی در لبنان، برای متحدان اصلی رژیم ایران در شرایطی که تهران تحت فشار تحریم های آمریکا قرار دارد، تهدید به حساب می آید...

درست کردن نمایشگاه یادبود شهدا در ساختمان مشرف به میدان تحریر که قیام کنندگان نام آن را کوه احد گذاشتند: هنر انقلابی توسط هنرمندان جوانان جلوه ویژه ای به میدان تحریر و خیابانهای بغداد داده است:در میسان وحوش خامنه ای بنام حشدالشعبی یکی از رهبران تظاهرات بنام امجد الدهامات را با سلاح صداخفه کن ترور کردند.

زنان خشمگین عراقی با پذیرش خطر به صفوف انقلاب می‌پیوندند. قیام عراق نقطه عطفی برای زنان است.
ایندیپندنت انگلستان نوشت:‌ در عراق زنان در میان هزاران شهروندانی هستند که به خیابانها آمده و خواهان دگرگونی سیستم سیاسی می‌باشند.
زنان که توسط مذهبیون سنتی برای مدت زیادی در حاشیه قرار گرفته، و مجبور به سکوت شده بودند، سرانجام تصمیم گرفته‌اند تا اعتراضات آنها شنیده شود.
زنان، خشمگین از سرکوب خشونت‌آمیز علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح و نمایش فیلمهای وحشتناک از کشتار آنان، به این تصمیم رسیده‌اند که دیگر بس است.
نور ۲۰ ساله از میسان عراق گفت تصمیم گرفته دراین قیام نقشی داشته باشد چون هیچگاه از وضع موجود راضی نبوده است: ”من نمیتوانم قبول کنم با انگشتان کسی که با کشورهای دیگر رابطه دارد، بازی داده شوم، کشورهایی که برنامه ها و مصالح خودشان را دنبال میکنند. آرزوی زندگی در یک سرزمین آزاد دلیل اصلی است که من به خیابان آمده ام“
این اعتراضات به مردم برای آینده عراق امید داده است و آن احساسی از تعلق است که زنان را برانگیخته تا در سنین مختلف در فعالیت‌های مشخص در میدان نبرد هرکجا که اعتراضات هست، سهمی داشته باشند. شکی وجود ندارد که این قیام یک نقطه‌عطف برای زنان است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در چهاردمین روز از تظاهرات، عراق این هفته را با موج جدیدی از نافرمانی سراسری مردم آغاز کرد. بخصوص در بغداد، جاییکه نیروهای امنیتی با گلوله های جنگی بسوی مردمی که شعار سرنگونی حکومت را می دادند شلیک کردند. قطعی خطوط اینترنت در شهرهای عراق که از روز دوشنبه آغاز شد، این نگرانی را بوجود آورده است که ممکن است طرحی برای سرکوب مجدد تظاهرات باشد. آنهم به همان شکل بی سابقه ای که اخیراً صورت گرفت.
با این حال شورش و اعتراض در بغداد و دیگر شهرهای عراق همچنان ادامه دارد و معترضین خواهان برکناری حکومت کنونی هستند.
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه طی بیانیه‌یی اعلام کرد، نیروهای امنیتی عراق همچنان از اسلحه گرم علیه تظاهرکنندگان استفاده می کنند و با گلوله به سوی آنها شلیک می‌کنند.
سازمان ملل در بیانیه‌‌یی خواستار توقف کشتار تظاهرکنندگان شد.
آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه در بیانیه با ابراز نگرانی عمیق از تعداد کشته و زخمی شدگان در صفوف تظاهرکنندگان عراقی خواستار توقف کشتار شد.
ظافرالعانی عضو پارلمان عراق درباره قیام عراق گفت: دولت در وضعیت فلج قرار دارد. معترضان طی دو یا سه روز اخیر نقاط محوری و حیاتی دولت را هدف قرار داده اند و مسائل زیربنایی کشور درحال فلج شدن است.
ظافر العانی در مصاحبه با اسکای نیوز افزود: وقتی از تظاهرکنندگان سؤال میشود که آیا تغییر دولت کافی است میگویند نه. آیا انتخابات زودرس کافی است؟ خیر. آیا اصلاحاتی که نخست وزیر از آن صحبت میکند کافی است؟ خیر. آنها معتقدند، ما هم همین اعتقاد را داریم که اشکال، فقط در راننده خودرو نیست بلکه اشکال در خود خودرو است. هر راننده ای که بیاورید نمیتواند این خودروی خراب را حرکت دهد. یک فساد بزرگ سرا پای این دولت را بطور جدی و فراگیر گرفته است بطوریکه شهروند معمولی نیز آنرا احساس میکند. دخالت دراین کشور در حدی است که همه سیاسیون کشور را از چشم مردم انداخته است. واقعیت اینستکه حاکمان ما در دست سردمداران رژیم ایران اسیر هستند. مثلا قاسم سلیمانی که حتی حق تعیین یک رئیس شهرداری را هم در ایران ندارد چگونه در عراق اقدام به عزل ونصب حکام و رؤسا میکند؟ بنابراین مردم نمیتوانند بپذیرند که دولت شان آلت دست خارج است. بگذارید نکته ای را بگویم، این تظاهرات دو فایده اصلی دارد اولا که تا حد زیادی منجر به ایجاد یک همبستگی ملی، فراتر از فرقه گرایی و طائفه گری شده که حتی استانهای سنی که هنوز هم وارد انقلاب نشده اند نیز بطور کامل از این قیام حمایت میکنند. ثانیا همه مردم در یک چیز بی شکاف و هم عقیده اند و آن تنفر از رژیم ایران و نه مردم ایران است. این درتمام مناطق عراق حتی مناطقی که ایران تصور میکند که در آن بواسطه شبه نظامیان احزابش نفوذ دارد.
برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به نقش پاسدار قاسم سلیمانی در سرکوب قیام مردم عراق پرداخت و گفت:‌ گزارش هایی را در رسانه های عراقی دیده ایم که در مورد تیراندازی به تظاهرکنندگان توسط عوامل ایران بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز مقام های عراق در جلسه ای در بغداد شرکت کرده بودند که ریاست آن با قاسم سلیمانی بود. او نیز برای در هم شکستن تظاهرات توصیه هایی کرده بود. رژیم ایران به چیزی کمتر از تسلط کامل بر عراق راضی نمی شود. اما نفوذ رژیم ایران در عراق جز فساد عمیق و گسترده حاصل دیگری نداشته است.