رویترز: اروپا، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم آخوندی را در چشم‌انداز قرار می‌دهد


خبرگزاری رویترز: اروپا رژیم ایران را به چکاندن سازوکار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل تهدید کرده، نشانه یک گسست سرفصلی در دیپلوماسی است که تلاش می‌کرد برجام را نجات دهد و ممکن است به‌قول دیپلماتها ناقوس مرگ برجام باشد.

سه کشور اروپا که خواسته بودند برجام را نجات دهند در تحقق وعده‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به رژیم ایران شکست‌خورده‌اند چرا که نتوانستند به عنوان سپری برای این رژیم در برابر تحریم‌های از سرگرفته شده آمریکا عمل کنند. تحریم‌هایی که تجارت حیاتی نفت ایران را خفه کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که رژیم ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سایت زیرزمینی فردو و با استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته از سرگرفته است
این حرکت، قدرتهای اروپایی که قبلاً نقضهای برجام توسط ایران را ناچیز و قابل بازگشت می‌انگاشتند را نگران کرده است.
انگلستان و فرانسه و آلمان برای اولین بار چشم‌انداز بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را مطرح کردند و گفتند آماده هستند همه سازوکارها از جمله سازوکار حل و فصل مسأله مورد بحث را بکار گیرند.
مطابق برجام ۲۰۱۵ هر طرفی که معتقد است طرف دیگر به برجام پایبند نیست می‌تواند مورد را به کمیسیون مشترک رجوع بدهد و اگر شاکی نتوانست مسأله را حل و فصل نماید آن را به شورای امنیت منتقل می‌کند. اگر شورای امنیت نتواند بعد از ۳۰روز قطعنامه‌یی اتخاذ کند تحریم‌ها قبلی موسوم به چکاندن ماشه، علیه رژیم ایران از سر گرفته می‌شوند.
به‌گفته دیپلماتها، طرفهای برجام هفته آینده برای بررسی تحولات جدید تشکیل جلسه می‌دهند. یک دیپلمات می‌گوید آن‌چه ما شاهدش هستیم فروپاشی برجام است.
یک دیپلمات دیگر نیز گفت حالا پنجره برگرداندن رژیم ایران و آمریکا به میز مذاکره بسیار کوچک شده است.